Skip to main content

Sinivalkoisin Siivin: Mechamaanantai #3

 Hei,

Yllärinä mechamaannataita ja unboksausta alkaneen viikon piristykseksi. Taas katsastetaan Bandain Tamashii Nationsin Metal Robot Spirits. Tällä kertaa Hi-nu Gundam. 

RX-93-ν2 Hi-ν Gundam on “vaihtoehtoinen näkemys” vuoden 1988 animeleffasta Char’s Counterattack, joka kertoo tarinan 13 vuotta alkuperäisen Mobile Suit Gundamin taphtumien jälkeen. Originaalit päähahmot Amuro Ray ja Char Aznable ottavat tarinassa mittaa viimeistä kertaa. Kuinka niin vaihtoehtoinen? No, ennen animea tehtiin romaani ja käsikirjoitus nimeltä Beltorchikas Children, jossa oli mukana kuvitusta ja Amuron itse suunnittelema uusi Gundam siis näytti tältä. Leffassa ei kuitenkaan lopulta käytetty tätä tarinaa sellaisenaan, vaan siihen väsättiin uusi käsikirjoitus ja Gundam näytti myös erilaiselta. Sittemmin tarina on retconnattu siten, että leffassa näkynyt, kiireellä käyttöön otettu malli oli prototyyppi ja tämä on se, miltä “lopullinen”, valmis versio näytti. 

Animen Nu Gundam näytti tältä

 Hi-ν Gundam oli pitkään ikäänkuin legendaarinen, hukattu malli, koska siitä ei ollut pariin kymmeneen vuoteen minkään sortin figua tahi rakennussarjaa. Nyt tilanne on korjattu ja niitä on pilvin pimein.

Katsotaan sitten, mitä lootasta löytyy: Boksi on hieman erilainen kuin aiemmissa Metal Roboteissa, koska tämä on itseasiassa vanhempi kuin aiemmin esitellyt. Ostin halvalla “käytetyn” Mandarakesta. Tilpehööreinä on kuusi Fin Funnelia, jotka ovat Federaation kookkaampia versioita esim. Zeonin Qubeleyn vastaavista. Kirjan tarinassa ne ovat Amuron oma lisäys, koska funnelit vaativat NewType -telepaatin kykyjä ohjaukseen. Pyssyjä löytyy Beam Riflen, kahden Beam Saberin, jotka voi jemmata “siipien” etuosassa sijaitsevien luukkujen sisään ja Bazookan muodossa. Lisäksi mukana on kookas kilpi, käsiä, kaksi eri “selkäevää”, koska kuvituskuvissa on näkynyt kahta eri mallia, lisäpolttoaine ja rakettimoottorit, joita tarvitaan erityisesti ilmakehästä avaruuteen nousuun ja ständi. 

Painoa on metallirungon ansiosta tuttuun tapaan kivasti, mikä tuo laadun tuntua ja nivelet ovat jämäkät. Gundamin mallista johtuen aina miohin tahansa solmuun tämä ei taivu, mutta kuitenkin enemmän kun luulisi. Tykkään kuitenkin kookkaista panssarilevuistä ja isoista “siivistä” jotka funnelit ja niiden kiinnitys muodostavat. Tämmöinen vähän uhkaavampi, majesteetillinen design sopii vanhemmalle Amurolle, joka ei enää ole lukiopoika, vaan laivaston upseeri ja sotasankari. 

Maalaus on lähes täydellinen, mutta aivan pientä epätarkkuutta löysin jaloista kohdassa, jossa sininen osa vaihtuu vaaleaan. Ei sitä näe, ellei etsi. Amuron vaakuna, Federaation merkit,  mallimerkinnät, huoltomekinnät sun muut löytyvät, mikä on ehdotonta. 

Hi-ν Gundam on sitä, mitä tilasin, eli ikoninen malli, joka muistuttaa toteutukseltaan hyvin paljon sarjan muitakin figuja. Pikku parannuksia niissä uudemmissa näkyy, mikä on positiivinen asia ja osoittaa, että Bandai panostaa sarjaan edelleen, eikä vaan tyydy täyttämään taskujaan. Näin hintavilta mechoilta sitä on lupa odottaakin. 

Funneleihin kaipaisi efektiosia, jotka kyllä löytyvät, vaan ei tästä lootasta, joten kuvetta on kaivettava erikseen

Kiitoksia kaikille piloteille, viikonloppuna taas peliblogia.


-malone


Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv