Hei,
Tällä kertaa vuorossa on Famicomin varhaisemmasta päästä oleva peli, jolla on mielenkiintoinen tausta. Nintendon vuonna 1984 julkaisema Devil World.
Kyseessä on labyrintti-toimintapuzzle Pac-Manin tyyliin, mutta epäilen, ettei juuri kukaan tunnista tätä peliä, vaikka sen on suunnitellut itse Shigeru Miyamoto. Kyllä vain, Shigerun ja Takashi Tezukan eli Zelda-parivaljakon ensimmäinen pelkästään konsolille suunniteltu peli, joka ilmestyi noin vuoden ennen Super Mario Brosia. Devil World julkaistiin myös Euroopassa, mutta vasta 2007 Wiin virtual consolelle. Ameriikan ihmemaassa tätä ei ole julkaistu koskaan, ilmiselvästä syystä. Jännä muisto vuosien takaa liittyen juuri tähän peliin tuli mieleen kirjoittaessa: Muistan nimittäin nähneeni tästä ruutukaappauksen vuonna 1987 tai 1988 sellaisessa elekrtoniikkaliikkeissä jaetussa promoläpyskässä, jossa esiteltiin tulevia NESin pelejä. Eipä tullut ei. Siellä oli kyllä muitakin tapauksia, joita en muista nähneeni sen koommin, kunnes aloin tutustua Famicomin tarjontaan laajemmin muutama vuosi sitten (muistaakseni ainakin Stadium Events ja City connection olivat mukana). Hämmästyttävää, mitä sitä muistaa 30 vuoden takaa.
Niin, Devil World! Tämä on periaatteessa Pac-Man, jossa on liikkuva labyrintti. Pieni chibi-mallin lohikäärme hyökkää pirulaisen valtakuntaan, tavoitteena joka kentässä on löytää neljä raamattua, jotka pitää sitten työntää keskustassa olevan risti-neliön jokaiselle sivulle. Kentissä olevilla risteillä saa kyvyn puhaltaa tulipalloja, joilla voi tuhota vaaleanpunaisia haamuja jonkin aikaa, eli vähän niinkuin isot voimapillerit Pac-Manissa. Pelin jekku piilee kuitenkin siinä, että ruudun yläreunassa oleva Vihtahousu jakaa käskyjä reunoilla oleville vinssimiehille, jotka ruuvaavat kenttää pysty- ja sivusuunnissa milloin minnekin päin. Koko kenttää siis ei ole mahdollista käyttää, vaan on sopeuduttava, mitä on kulloinkin tarjolla ja odotettava, että vaikkapa raamatun pääsee hakemaan alueelta, jonne ei ole sillä hetkellä pääsyä. Samalla on välteätävä vihollisia ja varottava, ettei liiskaudu labyrintin ja maailman reunan väliin. Ihan jännä variaatio vanhasta kaavasta, joka tekee pelistä reippaasti haastavamman kuin perus Pac-Man -klooni olisi.
Devil World on varhaista päästä Famicomin julkaisuissa, joten mikään erityisen näyttävä peli ei ole kyseessä, mutta kyllä tässä on tietynlaista charmia, lähinnä koska hahmot ovat näin vanhaksi peliksi persoonallisia.
Devil World on kekseliäs, joskaan ei kovin monipuolinen tai enää nykyajan mittapuulla mitenkään omaperäinen, mutta vuonna 1984 asia saattoi olla toisin. Kyllä tällä kaiketi jonkin sortin kulttimaine on, varmaankin Shigeru-Tekuza combon vuoksi. Suosittelen vilkaisemaan kuriositeettina legendaarisen suunnittelijan ekana konsolipelinä sekä pienissä annoksissa ihan muutenkin.
Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!
-malone
Comments
- häkeltynyt Snou