Skip to main content

Probotti Ruttunen

 Moi,

Tällä kertaa vaihdetaan tähtäimen fokusta Famicomista Mega Driveen. Vuorossa on Konamin vuonna 1994 julkaisema Probotector. Tämä on siis PAL-alueen versio pelistä Contra Hard Corps. 

Mega Driven ehtoovuosilla julkaistu Contra Hard Corps, joka on perinteisesti Euroopassa lokalisoitu nimellä Probotector on klassinen Konamin run & gun -sarja jossa alunperin kovasti Arnoldilta ja Syltyltä näyttävät sotilaat Bill ja Lance räiskivät paidattomina alien-invaasion takaisin sinne mistä tulivatkin. Tämä Mega Driven jatko-osa on selvästi enemmän tulevaisuuteen sijoittuva, sen näkee tyylistä ja hahmojen ulkoasusta. Meno on silti hyvin samanlaista, eli nopeatempoista pyssyttelytasoloikkaa, mihin on sekoitettu Mega Driven hienoja ominaisuuksia, kuten spriten skaalausta ja taustojen parallaksiskrollausta esitteleviä kenttiä ja pomotaisteluita. Myös hahmot on pistetty uusiin kuoseihin, yhtä lukuunottamatta: Perus mies- ja naisrambot Ray ja Sheena on korvattu roboteilla CX-1 & 2, paras hahmo, eli cyborgi-ihmissusi Fang on vieläkin kyberneettisempi CX-3 ja pieni robotti Browny oli jo valmiiksi robotti CX-4. Muuten kaikki paitsi pari sivuhahmon ulkonäköä vaikuttaa olevan ennallaan. Kiitos tästä kuuluu Saksan sensuurilaeille. 

Hahmoilla on mukavasti eroa. Kaikilla on omat neljä erikoisasettaan, jotka todella poikkeavat paljon toisistaan, vain peruspyssy on kaikilla sama. Contran perinteistä menoa uudistetaan hahmojen lisäksi vielä liukukyvyllä, joka muistuttaa hieman Mega manin vastaavaa. Tämän jekku on että liikkeen aikana on haavoittumaton, joten sitä tarvitaan surmanloukkujen välttämiseen. Niitä surmanloukkuja muuten riittää: Arvioisin kesivertopelaajan ensimmäisen pelikerran kestävän noin 30 sekuntia, sitten ihmetellään mitä tapahtui ja ruudulla lukee Game Over. 


Jep, tämä on aika hemmetin vaikea peli, varsinkin aluksi, ennenkuin hektiseen vauhtiin ja joka puolelta puskevaan vihollisarmadaan tottuu. Sitten homma alkaa vähitellen sujua ja pelin hienous pilkistää kovan krominkiiltoisen panssarin alta. Helppoa tästä ei saa millään, joten peli soveltuu vain kärsivällisillle tai muuten vaan masokistisille pelaajille. Tässä oli alunperin kolme hit pointsia per elämä, mutta ilmeisesti vuokrabisneksen takia länsimaissa pelistä tehtiin laaki ja vainaa, kuten ensimmäiset Contrat. “Eipähän pelaa kersat tätä läpi yhdessä viikonlopussa” oli varmasti ajatuksena. Siinä onnistuttiin. Peli ei ole erityisen pitkä, mutta reittejä ja loppuratkaisuja on useita, mikä lisää uudelleenpeluuarvoa usean hahmon lisäksi.

 


Ulkoasun ja musiikin puolesta Probotector on Mega Driven parasta antia: Kaikki näyttää todella hyvältä, meno on sulavaa ja vauhtia riittää alusta loppuun. Mielikuvitukselliset ajoneuvokentät ja massiiviset pomotaistelut seuraavat toinen toistaan ja taustalla jumputtaa menevä syntikka- rokkenrolli. Jos pitäisi nimetä hienoimpia 16 bittisen ajan pelejä, niin tämä olisi mukana Rocket Knightin ja Shinobi 3:n kanssa. 


Probotector on Mega Driven parhaita pelejä ja ylipäänsä aivan huipputasoa sivulle scrollaavien pyssyttelyjen sarjassa vielä nykyajankin mittapuulla. Tämä on yksi harvoista yli 25 vuotta vanhoista peleistä jota ei ole tehty yksiselitteisesti hienommin ja paremmin uusretrona. Alkuperäinen kasetti on myös yksi Mega Driven kalleimmista ja halutuimmista, joten kannattaa ehkä hankkia joku parin euron digilataus tai Mega Drive mini, jossa tämä on mukana. Tai sitten hankkii Kiinalaisen repro-cartin.



Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan! 


-malone


Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv