Skip to main content

Roope Siirtomaaherrana

 Hei,

Nyt on vuorossa aimo annos nostalgiaa. Hankin pari viikkoa sitten takaisin erään lapsuuden suosikkipeleistäni, nimittäin tällä kertaa katsotaan, miksi Capcomin vuoden 1990 DuckTales eli Ankronikka on niin mainio peli.

DuckTales ei varmaan paljon esittelyjä kaipaa, joten siirrytään suoraan asiaan. Tämä oli muutaman muun ohella (SMB 3, Punch Out, Mega Man 2, Bubble Bobble & Double Dragon 2) varmasti eniten Nesissäni viihtyviä pelejä, kunnes vuosien varrella joutui hävyksiin konsolin kera. Konsolin sain myöhemmin takaisin, mutta alkuperäinen DuckTales jäi ties minne. Nyt tilanne on korjattu, koska Famicomin vastaava irtosi edullisesti. Pääsin pelaamaan aitoa Ankronikkaa ensimmäistä kertaa lähes 20:een vuoteen, ilman mitään emulaattoreita tai muita moderneja härveleitä, juuri sellaisena kuin se oli ilmestyessään vuonna 1990. 

Ideana on, että Roope kerää aarteita ympäri maailmaa (alkuperäiskansoilta ei ilmeisesti kysytä mitään, ne kepitetään hiljaisiksi) ja jopa Kuusta, NESille tuttuun tapaan tasoilla loikkimalla. Jokaisen landian lopussa taistellaan pomoa vastaan, kuten on totuttu ja viimeiseksi luvassa on pieni juonitwisti. Jännä juttu, miten vähän olin loppujen lopuksi unohtanut. Kaikki tuntui edelleen tutulta ja muistin lähes kaikki pikku kikat ja salaisuudet edelleen. Pelin omintakeisin ja ehkä haastavin hallittava mekaniikka on roopen keppihyppely, jolla pompitaan kuin pogolla. Sekin luonnistui kun ennen vanhaan ja muistin että se keskiosa eli itse keppi on se, mistä osumat lasketaan, ei pidä laskeutua tasoille liian räpylän reunalla. DuckTales ei koskaan ollut vaikeimmasta päästä ja alle puolen tunnin peluun jälkeen ruudulla scollasi jo lopputekstit. 

Pelissä on loppujen lopuksi yllättävän paljon jemmattuja paikkoja ja kentille omintakeisia pikku juttuja, kuten, että Himalajalla kepillä uppoaa lumeen ja jäällä räpylät lipsuvat. Animaatiot ovat aivan parhaasta päästä Famicomin tarjontaa ja muutenkin ulkoasu on mainio. Kaikki on hyvällä maulla tehtyä pikseligrafiikkaa ja väripaletti on miellyttävä ja aiheisiin sopiva. Roopen pyrstön heilutus kepillä lyöntiä ladattaessa saa edelleen hymähtelemään huvittuneena. Myös musiikit ovat NES-renkutusten kärkikastia, mukaan lukien kaikilla “parhaat pelimusat” listoilla oleva Kuun tunnari. Pelissä nähdään mukavasti myös sivuhahmoja, kuten veljenpojat, Heimo Huima, jopa Gizmo Ankka ja lauma muita. Pomoissa on jonkin verran vaihtelua, vaikka itse taisto tapahtuu aina samalla kaavalla. Highlightseina Milla Magia ja Dracula Ankka (Vai onko se Kreivi Duckula, nämä eivät ole aivan selvillä, että onko se sama hahmo, vaiko eikö).

Tästä pelistä oli yllättävän vaikea kirjoittaa mitään koherenttia ja järkevää, sen verran menee vain muistelun ja fiilistelyn puolelle, mikä tietysti osittain on myös koko blogin idea, pyrkiä kokemaan nostalgisia juttuja mahdollisimman avoimin mielin ja sellaisina kun ne olivat aikoinaan. Ducktales on meikäläiselle yksi parhaista pelimuistoista ja kärkisijoilla kaikkien aikojen parhaita tasoloikkia, semmoisesa klubissa johon mahtuu ehkä vain tusinan verran pelejä. Se on erittäin hyvä 8-bittinen loikka jopa ihan objektiivisesti arvioituna ja ansainnut klassikon statuksensa. Jos jotain jupinaa haluaa keksiä, niin peli on helpohko ja ei kovin pitkä, jos vaikka vertaa SMB 3:een. Tämä johtuu osittain myös siitä, että jokainen retropelaaja on tahkonnut tämän puhki jo 30 vuotta sitten. Ei se ekalla kerralla niin helpolta ja lyhyeltä tunnu, sen voin taata.

 Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitos kaikille lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-malone


Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv