Skip to main content

Kivimies Kuusi

 Moi,

Tällä kertaa blogin aiheena on viimeinen Famicomille julkaistu Rockman, eli tuttavallisemmin Mega Man. Tätä Capcomin vuonna 1993 julkaistua osaa ei saatu koskaan PAL-alueelle, mutta jenkkiversio löytyy, varsin kovaan hintaan. Hinta johtunee siitä, että painos jäi pieneksi, eikä vuonna 1993 perus NESille julkaistu kuudes osa varmaankaan sykähdyttänyt samalla tavalla kun uusi ja mahtava SNES oli jo tarjolla.

Tällä kertaa pahiksena on salaperäinen MR X (spoilers: Wily se on), joka uudelleenohjelmoi “maailman vahvin robotti” skaban osallistujat omiin tarkoitusperiinsä sopiviksi maailman valloittajiksi. Kukaan muu kuin Mega Man ei tietenkään voi tätä estää, joten uusi keikka on edessä. 


Pomoja on jälleen tutut kahdeksan kappaletta, joiden teemat ovat vähintäänkin vaihtelevat. Kolme erisorttista soturia, kukkamies ja jopa kentauri löytyy rosterista. Tässä vaiheessa sarjaa ollaan pisteessä, jossa haavoittuvuuksia on mahdoton päätellä minkään logiikan kautta. Nelosesta saakka mukana ollut perusaseen lataus ja tietysti liuku ovat mukana, mutta koirakaveri Rush on saanut uuden funktion: Tällä kertaa se on adapteri, jolla perus Mega Man saa “voimamoodin” eli isot hartiat ja nyrkkeilyhanskat, joilla voi rikkoa esteitä, jotka avaavat kenttiin uusia reittejä ja salaisuuksia. Toinen moodi on “jetpack” jolla voi lentää hetken aikaa. Tätä käytetään myös vaihtoehtoisiin reitteihin ylettämiseen. 


Pelaaminen tuntuu käytännössä samalta kuin vitosessa ja grafiikat ovat niin ikään hyvin samasta puusta veistettyjä, eli Famicomin parhammistoa. Muutamassa kentässä on Capcomille tuttuun tapaan erinomaiset musiikinrenkutukset, jotka jäävät mieleen moneksi päiväksi pelaamisen jälkeenkin. Haarautuvat kentät ovat ihan mielenkiintoinen ajatus ja se takaa, että useimpiin tulee palattua toiseen kertaan, koska ensimmäisellä kerralla missaa varmasti jotain, tai sitten ei vaan ole vielä saanut sopivaa esinettä reitin tai salaisuuden saavuttamiseksi. Jännästi muuten harmittomimman oloinen pomo, Plant Man aiheutti eniten hankaluuksia. Plant manin kentässä on raivostuttava jousien päällä hyppely äkkikuolemilla sekä itse pomokin on kovemmasta päästä. Muutenkin kutonen vaikutti vaikeammalta kuin vitonen, mikä voi tietysti johtua myös siitä, että tämä on kaikista alkuperäisen sarjan peleistä se, joka on vähiten tuttu.

Toisaalta juuri edellämainitusta syystä Rockman 6 tuntui yllättävän tuoreelta. Kentät olivat ihan outoja eikä pomojen haavoitttuvuuksista ollut mitään muistikuvaa. Tämä aiheutti sen, että toisinaan tuntui kuin olisi pelannut ihan uutta peliä, mikä on tietysti hyvä juttu. 

Kaiken kaikkiaan Rockman 6 on mainio toimintatasoloikka ja käytännössä samalla tasolla edeltäjänsä kanssa. Ymmärrän kyllä, jos tämä ei aikoinaan aiheuttanut suuria riemunkiljahduksia, koska käytännössä sama peli oli julkaistu jo neljä kertaa aiemmin. Nyt, lähes 30 vuotta myöhemmin, pelin ollessa harvinaisuus, tämä tuntuu vallan mainiolta peliltä, joka on helposti pelaamisen arvoinen, joskin suosittelen Famicomin versiota, sillä PAL-version hinnalla saa jo Famicomin ja Rockman kutosen plus pari hyvää peliä kaupan päälle. 

Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!

-jarmo


Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv