Skip to main content

Kivimies Kuusi

 Moi,

Tällä kertaa blogin aiheena on viimeinen Famicomille julkaistu Rockman, eli tuttavallisemmin Mega Man. Tätä Capcomin vuonna 1993 julkaistua osaa ei saatu koskaan PAL-alueelle, mutta jenkkiversio löytyy, varsin kovaan hintaan. Hinta johtunee siitä, että painos jäi pieneksi, eikä vuonna 1993 perus NESille julkaistu kuudes osa varmaankaan sykähdyttänyt samalla tavalla kun uusi ja mahtava SNES oli jo tarjolla.

Tällä kertaa pahiksena on salaperäinen MR X (spoilers: Wily se on), joka uudelleenohjelmoi “maailman vahvin robotti” skaban osallistujat omiin tarkoitusperiinsä sopiviksi maailman valloittajiksi. Kukaan muu kuin Mega Man ei tietenkään voi tätä estää, joten uusi keikka on edessä. 


Pomoja on jälleen tutut kahdeksan kappaletta, joiden teemat ovat vähintäänkin vaihtelevat. Kolme erisorttista soturia, kukkamies ja jopa kentauri löytyy rosterista. Tässä vaiheessa sarjaa ollaan pisteessä, jossa haavoittuvuuksia on mahdoton päätellä minkään logiikan kautta. Nelosesta saakka mukana ollut perusaseen lataus ja tietysti liuku ovat mukana, mutta koirakaveri Rush on saanut uuden funktion: Tällä kertaa se on adapteri, jolla perus Mega Man saa “voimamoodin” eli isot hartiat ja nyrkkeilyhanskat, joilla voi rikkoa esteitä, jotka avaavat kenttiin uusia reittejä ja salaisuuksia. Toinen moodi on “jetpack” jolla voi lentää hetken aikaa. Tätä käytetään myös vaihtoehtoisiin reitteihin ylettämiseen. 


Pelaaminen tuntuu käytännössä samalta kuin vitosessa ja grafiikat ovat niin ikään hyvin samasta puusta veistettyjä, eli Famicomin parhammistoa. Muutamassa kentässä on Capcomille tuttuun tapaan erinomaiset musiikinrenkutukset, jotka jäävät mieleen moneksi päiväksi pelaamisen jälkeenkin. Haarautuvat kentät ovat ihan mielenkiintoinen ajatus ja se takaa, että useimpiin tulee palattua toiseen kertaan, koska ensimmäisellä kerralla missaa varmasti jotain, tai sitten ei vaan ole vielä saanut sopivaa esinettä reitin tai salaisuuden saavuttamiseksi. Jännästi muuten harmittomimman oloinen pomo, Plant Man aiheutti eniten hankaluuksia. Plant manin kentässä on raivostuttava jousien päällä hyppely äkkikuolemilla sekä itse pomokin on kovemmasta päästä. Muutenkin kutonen vaikutti vaikeammalta kuin vitonen, mikä voi tietysti johtua myös siitä, että tämä on kaikista alkuperäisen sarjan peleistä se, joka on vähiten tuttu.

Toisaalta juuri edellämainitusta syystä Rockman 6 tuntui yllättävän tuoreelta. Kentät olivat ihan outoja eikä pomojen haavoitttuvuuksista ollut mitään muistikuvaa. Tämä aiheutti sen, että toisinaan tuntui kuin olisi pelannut ihan uutta peliä, mikä on tietysti hyvä juttu. 

Kaiken kaikkiaan Rockman 6 on mainio toimintatasoloikka ja käytännössä samalla tasolla edeltäjänsä kanssa. Ymmärrän kyllä, jos tämä ei aikoinaan aiheuttanut suuria riemunkiljahduksia, koska käytännössä sama peli oli julkaistu jo neljä kertaa aiemmin. Nyt, lähes 30 vuotta myöhemmin, pelin ollessa harvinaisuus, tämä tuntuu vallan mainiolta peliltä, joka on helposti pelaamisen arvoinen, joskin suosittelen Famicomin versiota, sillä PAL-version hinnalla saa jo Famicomin ja Rockman kutosen plus pari hyvää peliä kaupan päälle. 

Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!

-jarmo


Comments

Popular posts from this blog

Lucasin Hengessä

 Hei, Tällä viikolla tutustuin lisää Capcom Fighting Collection 2:n valikoimaan. Pelinä on Plasma Sword, tai vaihtoehtoisesti Star Gladiators 2. Peli on alunperin vuodelta 1998, mutta Dreamcastin kotikonsoliversio julkaistiin vuotta myöhemmin. Kolikkopeliversio nähdään siis pelihallien ulkopuolella ensimmäistä kertaa tämän kokoelman myötä.  Plasma Sword jatkaa Capcomin vähemmän tunnettujen 3D-pelien sarjaa selvästi Star Wars-vaikutteisella asetelmalla, missä monen sorttiset avaruustaistelijat kohtaavat perinteisessä 1 vs 1 taistelussa. Pelin pahis on sonnustautunut mustaan, samurain haarniskaa muistuttavaan kostyymiin, joten mielleyhtymä on selvä. Mukana on myös melkoisesti Wookieta muistuttava karvaturri. Hahmoja on melko runsas määrä, mutta valikoima ei ole ihan niin monipuolinen kuin voisi luulla, koska suurin osa hahmoista muistuttaa suuresti jotain toista taistelijaa. Kaikista on siis vähän niinkuin “hyvis” ja “pahis” versiot hieman eri ulkonäöllä.  Capcom käyttää tä...

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el...

Lisää Capcomia

 Hei, Tällä kertaa blogit jatkuvat jälleen Capcomin taistelupelien merkeissä, nimittäin Toukokuussa julkaistiin lisää klassikkopelejä uudessa paketissa. Capcom Fighting Collection 2 sisältää 8 peliä vuosituhannen vaihteen tienoilta, vuosilta 1998-2004. Tällä kertaa mukana on myös Capcomille vähemmän tyypillisiä 3D-taisteluita, joista muutama on varsin harvinaista herkkua. Nyt keskitytään yhteen näistä vähemmän tunnetuista, mutta sitäkin mielenkiintoisimmista peleistä, nimeltään Project Justice, tai Moero! Justice Gakuen, vuodelta 2000. Peli on Rival Schools -nimisen mätkinnän toinen osa. Kuten nimestä voi päätellä, peli on animetyylisen lukion ympärille rakennettu asetelma, jossa koulujen varsin värikkäät oppilaat ja opettajat osallistuvat 3 vs 3 mätkintöhin rehtoria myöten. Tuttujen tyylien, kuten Karaten ja Judon lisäksi tehokkaaksi taistelijaksi oppii pelaamalla mm. baseballia, lentopalloa ja viulun soitolla. Tai sitten vain olemalla liikunnan opettaja. Hahmojen design on lennok...