Skip to main content

Kupla Puhkeaa

 Moi,

Viime viikon tauon jälkeen on taas aika aika palata pelien pariin. Tällä kertaa vuorossa on Taiton kolikkopelikäännös vuodelta 1985, Chack’n Pop. Tämä peli on luonnollisesti julkaistu Famicomin lisäksi myös kaikille kuviteltavissa oleville aikansa kotikoneille. 

Pelin idea on simppeli, keltainen hahmo, Chack selvittää sokkeloisia yhden ruudun kenttiä siten, että ensin pitää vapauttaa vangitut sydämet, jotka avaavat uloskäynnin ja sen jälkeen pitää paeta sokkelosta. Sama juttu jatkuu sitten seuraavassa kentässä. Se, mikä tekee tästä pelistä aavistuksen keskivertoa mielenkiintoisemman historiikin kannalta on se, että tämä peli on Bubble Bobblen edeltäjä. Pelihahmo no eri, mutta vastustajat ovat tutun näköisiä hirviöitä ja myös kenttien grafiikat muistuttavat Bubble Bobblea. Kentissä on myös aikaraja, valkopukuiset haamut vierittävät kiveä uloskäynnin päälle pikkuhiljaa ruudun yläreunassa. 

Pelimekaniikkoja löytyy kaksi, pommit ja “liimautuminen” pommit ovat simppeleitä, pudotetavia palloja, jotka vierivät ja posahtavat valkoisena pilvenä hetken päästä, kaikki vaikutusalueella kupsahtavat kertaheitolla, mukaan lukien pelaaja. A-napilla pallo pyörii oikealle, B-napilla vasemmalle, joten suunnalla on väliä. Liimautuminen on vaikeampi selittää. Hahmo ei niinkään hyppää, vaan sillä on venyvät jalat, joita voi käyttää liikkumiseen siten, että yläpuolella oleviin tasoihin voi venyttää ja sitten räpylät liimautuvat kattoon. Koivet eivät kuitenkaan veny mahdottomiin, joten on valittava sopiva kohta. Myös matalien maaesteiden yli voi kiivetä, mutta vain yhden “palikan” korkuisten. Viholliset aloittvat katossa roikkuvina munina, jolloin ne on helppo hoidella, mutta kuoriutuvat pian ja sitten homma onkin jo paljon hankalampaa.

Vaikeustaso on jopa kolikkopelien mittapuulla korkea heti kättelyssä. Tämä on “kolme ukkoa ja sitten alusta” -koulukuntaa. Kenttiä on kuulemma 14, mutta ennätykseni on tällä hetkellä 5. Vaikeus tulee siitä, että vihollisten liike ja pommin ajoitus on vaikea ennakoida siten, että se osuu kohdilleen. Suurimmaksi osaksi tilanne päättyy nirrin lähtöön, jos edes yrittää paeta tiukasta paikasta. Kaikki pitää ennakoida pitkään etukäteen ja tämä on selvästi enemmän puzzle kuin toimintaa.

Ulkoasu on sitä, mitä Bubble Bobblen edeltäjältä voi odottaa. Taiton ollessa kyseessä, hahmot ovat kuitenkin hauskan näköisiä ja hyvin suunniteltuja. Musiikin renkutus ei yllä BB:n klassikkostatuksen tasolle.  

Chack’n Pop on OK-osaston kolikkopeli, joka on ehkä aavistuksen liian vaikea ja jää selvästi seuraajansa, Bubble Bobblen varjoon. Kuitenkin, mielenkiintoinen historiallinen kuriositeetti.

Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


jarmo


Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el...

Lucasin Hengessä

 Hei, Tällä viikolla tutustuin lisää Capcom Fighting Collection 2:n valikoimaan. Pelinä on Plasma Sword, tai vaihtoehtoisesti Star Gladiators 2. Peli on alunperin vuodelta 1998, mutta Dreamcastin kotikonsoliversio julkaistiin vuotta myöhemmin. Kolikkopeliversio nähdään siis pelihallien ulkopuolella ensimmäistä kertaa tämän kokoelman myötä.  Plasma Sword jatkaa Capcomin vähemmän tunnettujen 3D-pelien sarjaa selvästi Star Wars-vaikutteisella asetelmalla, missä monen sorttiset avaruustaistelijat kohtaavat perinteisessä 1 vs 1 taistelussa. Pelin pahis on sonnustautunut mustaan, samurain haarniskaa muistuttavaan kostyymiin, joten mielleyhtymä on selvä. Mukana on myös melkoisesti Wookieta muistuttava karvaturri. Hahmoja on melko runsas määrä, mutta valikoima ei ole ihan niin monipuolinen kuin voisi luulla, koska suurin osa hahmoista muistuttaa suuresti jotain toista taistelijaa. Kaikista on siis vähän niinkuin “hyvis” ja “pahis” versiot hieman eri ulkonäöllä.  Capcom käyttää tä...

Lisää Capcomia

 Hei, Tällä kertaa blogit jatkuvat jälleen Capcomin taistelupelien merkeissä, nimittäin Toukokuussa julkaistiin lisää klassikkopelejä uudessa paketissa. Capcom Fighting Collection 2 sisältää 8 peliä vuosituhannen vaihteen tienoilta, vuosilta 1998-2004. Tällä kertaa mukana on myös Capcomille vähemmän tyypillisiä 3D-taisteluita, joista muutama on varsin harvinaista herkkua. Nyt keskitytään yhteen näistä vähemmän tunnetuista, mutta sitäkin mielenkiintoisimmista peleistä, nimeltään Project Justice, tai Moero! Justice Gakuen, vuodelta 2000. Peli on Rival Schools -nimisen mätkinnän toinen osa. Kuten nimestä voi päätellä, peli on animetyylisen lukion ympärille rakennettu asetelma, jossa koulujen varsin värikkäät oppilaat ja opettajat osallistuvat 3 vs 3 mätkintöhin rehtoria myöten. Tuttujen tyylien, kuten Karaten ja Judon lisäksi tehokkaaksi taistelijaksi oppii pelaamalla mm. baseballia, lentopalloa ja viulun soitolla. Tai sitten vain olemalla liikunnan opettaja. Hahmojen design on lennok...