Moi,
Viime viikon tauon jälkeen on taas aika aika palata pelien pariin. Tällä kertaa vuorossa on Taiton kolikkopelikäännös vuodelta 1985, Chack’n Pop. Tämä peli on luonnollisesti julkaistu Famicomin lisäksi myös kaikille kuviteltavissa oleville aikansa kotikoneille.
Pelin idea on simppeli, keltainen hahmo, Chack selvittää sokkeloisia yhden ruudun kenttiä siten, että ensin pitää vapauttaa vangitut sydämet, jotka avaavat uloskäynnin ja sen jälkeen pitää paeta sokkelosta. Sama juttu jatkuu sitten seuraavassa kentässä. Se, mikä tekee tästä pelistä aavistuksen keskivertoa mielenkiintoisemman historiikin kannalta on se, että tämä peli on Bubble Bobblen edeltäjä. Pelihahmo no eri, mutta vastustajat ovat tutun näköisiä hirviöitä ja myös kenttien grafiikat muistuttavat Bubble Bobblea. Kentissä on myös aikaraja, valkopukuiset haamut vierittävät kiveä uloskäynnin päälle pikkuhiljaa ruudun yläreunassa.
Pelimekaniikkoja löytyy kaksi, pommit ja “liimautuminen” pommit ovat simppeleitä, pudotetavia palloja, jotka vierivät ja posahtavat valkoisena pilvenä hetken päästä, kaikki vaikutusalueella kupsahtavat kertaheitolla, mukaan lukien pelaaja. A-napilla pallo pyörii oikealle, B-napilla vasemmalle, joten suunnalla on väliä. Liimautuminen on vaikeampi selittää. Hahmo ei niinkään hyppää, vaan sillä on venyvät jalat, joita voi käyttää liikkumiseen siten, että yläpuolella oleviin tasoihin voi venyttää ja sitten räpylät liimautuvat kattoon. Koivet eivät kuitenkaan veny mahdottomiin, joten on valittava sopiva kohta. Myös matalien maaesteiden yli voi kiivetä, mutta vain yhden “palikan” korkuisten. Viholliset aloittvat katossa roikkuvina munina, jolloin ne on helppo hoidella, mutta kuoriutuvat pian ja sitten homma onkin jo paljon hankalampaa.
Vaikeustaso on jopa kolikkopelien mittapuulla korkea heti kättelyssä. Tämä on “kolme ukkoa ja sitten alusta” -koulukuntaa. Kenttiä on kuulemma 14, mutta ennätykseni on tällä hetkellä 5. Vaikeus tulee siitä, että vihollisten liike ja pommin ajoitus on vaikea ennakoida siten, että se osuu kohdilleen. Suurimmaksi osaksi tilanne päättyy nirrin lähtöön, jos edes yrittää paeta tiukasta paikasta. Kaikki pitää ennakoida pitkään etukäteen ja tämä on selvästi enemmän puzzle kuin toimintaa.
Ulkoasu on sitä, mitä Bubble Bobblen edeltäjältä voi odottaa. Taiton ollessa kyseessä, hahmot ovat kuitenkin hauskan näköisiä ja hyvin suunniteltuja. Musiikin renkutus ei yllä BB:n klassikkostatuksen tasolle.
Chack’n Pop on OK-osaston kolikkopeli, joka on ehkä aavistuksen liian vaikea ja jää selvästi seuraajansa, Bubble Bobblen varjoon. Kuitenkin, mielenkiintoinen historiallinen kuriositeetti.
Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!
jarmo
Comments