Skip to main content

Pikselimiehet Donkkaa Tykimmin

 Moi,

Tällä kertaa on vuorossa paluu perusasioihin ja blogin selkärangan muodostavien Famicom-pelien pariin. Katsotaan siis, miltä näyttää Zenbei Pro Basket, eli All-Pro Basketball. Pelin on julkaissut Vic Tokai vuonna 1989.

Pelimuotoja on 3 ja yksinpelin lisäksi löytyy myös kaksinpeli, joka on piristävästi 2 pelaajaa vs tietokone. Kolmas pelimuoto ei ole oikein varsinaisesti pelimuoto, sillä se on “watch” jossa katsellaan kun kaksi tietokoneen ohjastamaan joukkuetta pelaa keskenään. Pelissä on mukana 8 joukkuetta, jotka ovat nimetty muistuttamaan oikeita NBA-joukkueita, mutta koska pelillä ei ole virallista lisenssiä, niin Vic Tokain oli tyydyttävä seuraavin: 

- New York Slicks (New York Knicks)

- Chicago Zephyrs (Chicago Bulls)

- Boston Redcoats (Boston Celtics)

- Los Angeles Breakers (Los Angeles Lakers)

- Dallas Stallions (Dallas Mavericks)

- Phoenix Wings (Phoenix Suns)

- Seattle Sonics (Seattle SuperSonics)

- San Francisco Bayriders (Golden State Warriors)

En osaa sanoa, onko joukkueissa varsinaisesti mitään muuta eroa kuin paitojen värit, mutta sentään yritystä luoda NBA-ottelun fiilistä löytyy.

Ohjaus on Famicom/NES pelille tyypillisen suoraviivaista. A on syöttö ja ilman palloa esto/riisto. B on heitto tai donkkaus ja ilman palloa torjunta. Erikoisuutena peli kääntää hyökkäyssuunnan aina alhaalta ylös kun pelaaja ylittää keskiviivan pallon kanssa. Tämä vaatii aluksi totuttelua. Vaikeustaso ei tuntunut pienen alun järkytyksen jälkeen aivan mahdottomalta, mutta pientä totuttelua ja pelin tyylin opettelua homma vaatii. Mukana on myös virheet ynnä kutakuinkin muutkin oikean koripallon säännöt hieman suoraviivaistettuna, eli peli haluaa olla selvästikin “oikea” urheilupeli, eikä urheiluksi naamioitu toimintapeli.

Pelin omaperäisin osuus liittyy ulkoasuun. Aluksi homma ei näytä millään tavalla erikoiselta tai tavallisesta keskitason 8-bittisestä pelistä erottuvalta, mutta korin alla paljastuu All–Pron myyntivaltti: Tämä peli nimittäin laittaa donkkausten ja torjuntojen kohdalle animaation, joka “zoomaa” lähelle pelaajaa TV-kameran tavoin ja näyttää pienen animaation, josta erottuu yksityiskohtaisemmin, miltä tilanne näyttää. Animaation spritet ovat isoja ja aikaisekseen melko vaikuttavan näköisiä, vaikka animaatioissa ei montaa framea olekaan. Temppu alkaa toki toistaa itseään melko nopeasti, mutta voin kuvitella, miten vaikuttava se oli vuonna 1989. 

All-Pro Basketball on varsin pätevä koripallopeli, joka on Konamin Double Dribblen ohella konsolin parhaita tämän lajin realistisempia edustajia. Menevää toimintapeliä kaipaaville suosittelen ennemmin Kunio-Kun korista, joka tosin on kallis peli, jos haluaa nimenomaan aidon pelikasetin.  


Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-jarmo


Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el...

Kohtalokkaat Mutantit

 Moi, Marvel-maaliskuu päättyy tänä viikonloppuna ja se tapahtuu melko erikoisen pelin parissa. Vuorossa on Vuoden 2011 X-Men Destiny Xbox 360:lle (pelistä julkaistiin myös PS3, Wii ja DS-versiot). Pelin on kehittänyt Silicon Knights ja julkaissut Activision. X-Men Destiny on erikoinen tapaus siinä mielessä, että pelin kehitykseen ja julkaisuun liittyy aikamoista dramatiikkaa: Silicon Knightsin pomolla, Denis Dyackilla oli tapana rahoittaa studionsa pelejä siten, että hän käytti isojen julkaisijoiden projekteihin myönnettyjä resursseja kehittämään siinä sivussa ohessa muita, studion omia julkaisuja. Pelin maksanut taho siis ei saanut mitä oli luvattu, ainakaan siinä kapasiteetissa, mitä peliä kehittävän studion taholta oli annettu ymmärtää. Joku voisi ajatella, että sehän on vähintään sopimusrikkomus, ehkä jopa petos. Kyllä vain, X-Men -lisenssinhaltija tuohon aikaan, Activision, pääsi ilmeisesti asiasta kärryille ja päätti että pelin julkaisua ei siirretä, oli se peli sitten missä...

Analogista Scifiä Alan Mestarilta

 Moi, Tuumasin, että tällä viikolla otan mukaan blogiin jotain hieman uutta ja erilaista, koska vaihtelu virkistää. Nyt ei ole luvassa retropeliä tai lootan avausta (ei hätää, niiden pariin palataan piakkoin) vaan kirjakatsaus. Kirja on tosin hieman harhaanjohtava sana, koska luvassa on lähestulkoon pelkästään kuvitusta, mutta ei tämä ole myöskään sarjakuva. Nyt katsotaan Akira-animaation tuotantoa sekä siihen liittyviä juttuja ja tutustutaan kirjaan nimeltä: Otomo The Complete Works, osa 25. Animation Akira Layouts & Key Frames 3. Akira on minulle yksi tärkeistä vaikuttajista siihen, että ylipäänsä kiinnostuin scifiharrastuksesta, piirtämisestä, animesta ja sarjakuvista joten tämän kaltaiset kirjat ovat enemmän kuin suuri mielenkiinnon aihe. Se sattaa olla ensimmäinen animeleffa, jonka olen nähnyt ja on myös ehkä ensimmäinen DVD-elokuva, jonka olen ostanut omaksi. Kiinnostuneille vinkiksi, että nämä ovat saatavilla Japanin Amazonista.  Otomo The Complete Works on Japaniss...