Moi,
Tällä kertaa vilkaistaan Switchille tuoreeltaan ilmestynyttä Atluksen vähemmän tunnettua Shin Megami Tensei-sarjan spinoffia. Luvassa on ensitunnelmia pelistä Raidou Remastered: The Mystery of the Soulless Army. Peli on alunperin julkaistu PS2:lle vielä pidemmällä nimellä, Shin Megami Tensei Devil Summoner: Raidou Kuzunoha vs The Soulless Army vuonna 2006.
Peli on siis osa Atluksen Shin Megami Tensei-sarjaa, tällä kertaa keskittyen yliluonnolliseen etsivään, Raidou Kuzunoha (nähdään myös muissa sarjan peleissä) jolla on kyky kutsua avukseen demoneja. Peli sijoittuu aavistuksen vaihtoehtoiselle 1900-luvulle, sillä pelin tapahtumavuosi on Taisho 20 (1931) mutta tätä kalenterivuotta ei todellisuudessa koskaan tullut, koska Taisho-keisarin vuodet loppuivat kun hän kuoli joulukuussa 1926 (Taisho 15).
Raidou on salaisen ja vanhan demoninmetsästäjien suvun uusin tulokas ja peli itsessään alkaa siitä, kun hän “valmistuu” ja muuttaa Tokioon yksityisetsivän toimiston palvelukseen. Mystiset dekkaritarinan tapahtumat alkavat siitä, kun vaikutusvaltaisen suvun tytär ja perijätär kidnapataan erikoisesti käyttäytyvien univormuisten miesten toimesta.
Peli on toiminta rpg, josta löytyy elementtejä sekä toimintapeleistä sekä tuttuja SMT-sarjan mekaniikkoja tuttujen demonien ja niiden värväyksen muodossa. Mukana ovat perinteiset miekalla lyönnit ja väistöt, mutta mukaan saa myös kutsuttuja demoneja, joille voi jakaa tekoälykomentoja sen mukaan, mitä haluaa niiden tekevän. Pelimekaniikat ovat melko monipuoliset ja erilaisia vaihtoehtoja sekä näprättävää löytyy paljon. En lähde tässä luettelemaan toista kymmentä eri nippeliä ja nappelia, mutta SMT-pelejä pelanneet tuntevat näistä suurimman osan. Toiminta pelittää hyvin ja siitä saa halutessaan vaikeustasoa muuttamalla joko helppoa tai todella haastavaa. Pelin rakenne koostuu pääosin kahdesta osuudesta: Tutkinnasta ja keskusteluista sekä “toisessa ulottuvuudessa” tapahtuvasta taistelusta, jotka vastaavat ehkä lähimmäksi Personan luolastoja.
Siloteltu ulkoasu on oikein silmää miellyttävä, varsinkin Switchin pienellä ruudulla, missä alkuperäisen pelin ikä ei juuri näy ja Atluksen taide ja hahmosuunnittelu pääsee pääosaan. Mukana ovat tietysti muista sarjan peleistä tutut demonit, joita keräillään ja kehitetään totuttuun tapaan. 1900-luvun alun Tokion fiilis ja ulkoasu on viehättävä ja ei missään nimessä loppuun kalutun nähty, mikä on omiaan tuomaan peliin lisää mystiikkaa.
Olen toistaiseksi pelin tarinan osalta vielä sen verra alkutekijöissäni, että en uskalla kommentoida sitä kokonaisuudessaan, mutta tässä vaiheessa Raidou Remastered tuntuu erinomaiselta action rpg:ltä ja pakolliselta hankinnalta niille, jotka ovat perehtyneet SMT-universumiin. Hieno teko Atlukselta julkaista harvinaisesta ja tätä nykyä todella kalliista pelistä helposti saatavilla oleva versio. Palaan tämän pelin pariin varmasti vielä myöhemmässä blogissa ja kerron sitten lopputunnelmat.
Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!
-jarmo
Comments