Moi,
Tällä kertaa vuorossa on tuttu aihe parillakin tapaa. Vilkaistaan, miltä vaikutti SD Gundam Gachapon Senshi 4 Famicomille. Pelin on kehittänyt TOSE ja julkaissut Yutaka vuonna 1991.
Famicom lienee kaikille blogia seuranneille tuttu, kuten myös Gundam. Tällä kertaa mukana ovat SD-versiot tutuista hahmoista, eli söpöt, isopäiset “super deformerd” hahmot. Itse pelissä hhamojen ulkonäkö ei juuri korostu, koska Gachapon Senshi 4 on vuoropohjainen strategiapeli, jossa liikutellaan symboleja ruuduissa kartalla. Kyllä vain, tässä pelissä varsinaiset hahmot nähdään vain etukäteen purkitettujen ja todella simppeleiden hyökkäysanimaatioiden aikana.
Mukana on kampanja sekä useita etukäteen määritettyjä valmiita skenaarioita. Itse pelasin paria valmista skenaarioita tutustumismielessä. Näistä molemmat olivat ensimmäisen Gundamin kuuluisia taisteluita animaatiosarjan loppupuolelta. Pelissä on mahdollista tallentaa kampanjan eteneminen, mikä on taisteluiden pituus huomioon ottaen lähes välttämätöntä. Pelasin pari taistelua Maan Federaation joukoissa Zeonin ruhtinaskuntaa vastaan, koska asetelma oli entuudestaan tuttu ja helppo päästä sisään, sekä ymmärsin tavoitteet, sekä tarjolla olevien yksikköjen roolit sekä voimasuhteet jo valmiiksi. Tarjolla on myös muihin sarjoihin sijoittuvia tehtäviä.
Peli on melko selkeä ja suoraviivainen, jos on perillä Gundamin maailmasta ja osaa auttavasti Japania, muuten koko touhusta ei ota mitään selvää, koska termit, valikot ja pelin tavoite jää täysin mysteeriksi. Peli tapahtuu ruuduissa toimivalla kartalla, jossa pelaajilla on tukikohdat ja/tai porukka erilaisia yksiköitä, jotka ovat yleensä eri tyyppisiä avaruusaluksia ja Mobile Suiteja. Tukikohdista saa resurssina toimivaa rahaa, jolla voi rakentaa lisää yksiköitä. Avaruusalukset ovat pelin maailmassa yleensä myös tukialuksia, jotka voivat kantaa mukana Mobile Suiteja, tässä pelissä yleensä 3-4 kappaletta. Yksiköille voi antaa muutaman erilasien komennon valikoista, hyökkäys tapahtuu liikkumalla vihollisen ruutuun, jonka jälkeen nähdään lyhyt animaatio. Hyökkäys ja vastahyökkäys tapahtuvat molempien vuorolla, samaan tapaan kuin vaikka Fire Emblemissä tai useimmissa muissakin srpg-peleissä. Menestyksen määrittää arpa, sekä yksikköjen väliset voimasuhteet, jotka näkee melko selkeinä numeroina. Oikeastaan mitään muuta erikoista ei peliin sisälly, voittoon vaativan tavoitteen saavuttamista lukuunottamatta. Voittoehdotkin ovat yleensä hyvin yksinkertaiset, kuten “tuhoa viholliset”.
SD Gundam Gachapon Senshi 4 on ikäänkuin yksinkertainen versio nykyisistä Gundam-strategioista tai Super Robot Warsista. Tekoäly on yleensä mallia “kimppuun kuin sika limppuun” eli kovin erikoisia manöövereja on turha odottaa. Kaikki kuitenkin toimii ja grafiikka on riittävän hyvää ja selkeää. Kartan symboleista erottaa eri yksikot, eikä oikein sen enempää voi tämän ajan peliltä vaatia. Suosittelen kuitenkin vain Famicomin ja Gundamin ystäville, koska tässä tyylilajissa löytyy niin paljon todella hyviä uudempiakin pelejä.
Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!
-jarmo
Comments