Skip to main content

Kapselitaistelijat

 Moi,

Tällä kertaa vuorossa on tuttu aihe parillakin tapaa. Vilkaistaan, miltä vaikutti SD Gundam Gachapon Senshi 4 Famicomille. Pelin on kehittänyt TOSE ja julkaissut Yutaka vuonna 1991. 

Famicom lienee kaikille blogia seuranneille tuttu, kuten myös Gundam. Tällä kertaa mukana ovat SD-versiot tutuista hahmoista, eli söpöt, isopäiset “super deformerd” hahmot. Itse pelissä hhamojen ulkonäkö ei juuri korostu, koska Gachapon Senshi 4 on vuoropohjainen strategiapeli, jossa liikutellaan symboleja ruuduissa kartalla. Kyllä vain, tässä pelissä varsinaiset hahmot nähdään vain etukäteen purkitettujen ja todella simppeleiden hyökkäysanimaatioiden aikana. 

Mukana on kampanja sekä useita etukäteen määritettyjä valmiita skenaarioita. Itse pelasin paria valmista skenaarioita tutustumismielessä. Näistä molemmat olivat ensimmäisen Gundamin kuuluisia taisteluita animaatiosarjan loppupuolelta. Pelissä on mahdollista tallentaa kampanjan eteneminen, mikä on taisteluiden pituus huomioon ottaen lähes välttämätöntä. Pelasin pari taistelua Maan Federaation joukoissa Zeonin ruhtinaskuntaa vastaan, koska asetelma oli entuudestaan tuttu ja helppo päästä sisään, sekä ymmärsin tavoitteet, sekä tarjolla olevien yksikköjen roolit sekä voimasuhteet jo valmiiksi. Tarjolla on myös muihin sarjoihin sijoittuvia tehtäviä. 

Peli on melko selkeä ja suoraviivainen, jos on perillä Gundamin maailmasta ja osaa auttavasti Japania, muuten koko touhusta ei ota mitään selvää, koska termit, valikot ja pelin tavoite jää täysin mysteeriksi. Peli tapahtuu ruuduissa toimivalla kartalla, jossa pelaajilla on tukikohdat ja/tai porukka erilaisia yksiköitä, jotka ovat yleensä eri tyyppisiä avaruusaluksia ja Mobile Suiteja. Tukikohdista saa resurssina toimivaa rahaa, jolla voi rakentaa lisää yksiköitä. Avaruusalukset ovat pelin maailmassa yleensä myös tukialuksia, jotka voivat kantaa mukana Mobile Suiteja, tässä pelissä yleensä 3-4 kappaletta. Yksiköille voi antaa muutaman erilasien komennon valikoista, hyökkäys tapahtuu liikkumalla vihollisen ruutuun, jonka jälkeen nähdään lyhyt animaatio. Hyökkäys ja vastahyökkäys tapahtuvat molempien vuorolla, samaan tapaan kuin vaikka Fire Emblemissä tai useimmissa muissakin srpg-peleissä. Menestyksen määrittää arpa, sekä yksikköjen väliset voimasuhteet, jotka näkee melko selkeinä numeroina. Oikeastaan mitään muuta erikoista ei peliin sisälly, voittoon vaativan tavoitteen saavuttamista lukuunottamatta. Voittoehdotkin ovat yleensä hyvin yksinkertaiset, kuten “tuhoa viholliset”.

SD Gundam Gachapon Senshi 4 on ikäänkuin yksinkertainen versio nykyisistä Gundam-strategioista tai Super Robot Warsista. Tekoäly on yleensä mallia “kimppuun kuin sika limppuun” eli kovin erikoisia manöövereja on turha odottaa. Kaikki kuitenkin toimii ja grafiikka on riittävän hyvää ja selkeää. Kartan symboleista erottaa eri yksikot, eikä oikein sen enempää voi tämän ajan peliltä vaatia. Suosittelen kuitenkin vain Famicomin ja Gundamin ystäville, koska tässä tyylilajissa löytyy niin paljon todella hyviä uudempiakin pelejä. 


Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-jarmo  


Comments

Popular posts from this blog

Lucasin Hengessä

 Hei, Tällä viikolla tutustuin lisää Capcom Fighting Collection 2:n valikoimaan. Pelinä on Plasma Sword, tai vaihtoehtoisesti Star Gladiators 2. Peli on alunperin vuodelta 1998, mutta Dreamcastin kotikonsoliversio julkaistiin vuotta myöhemmin. Kolikkopeliversio nähdään siis pelihallien ulkopuolella ensimmäistä kertaa tämän kokoelman myötä.  Plasma Sword jatkaa Capcomin vähemmän tunnettujen 3D-pelien sarjaa selvästi Star Wars-vaikutteisella asetelmalla, missä monen sorttiset avaruustaistelijat kohtaavat perinteisessä 1 vs 1 taistelussa. Pelin pahis on sonnustautunut mustaan, samurain haarniskaa muistuttavaan kostyymiin, joten mielleyhtymä on selvä. Mukana on myös melkoisesti Wookieta muistuttava karvaturri. Hahmoja on melko runsas määrä, mutta valikoima ei ole ihan niin monipuolinen kuin voisi luulla, koska suurin osa hahmoista muistuttaa suuresti jotain toista taistelijaa. Kaikista on siis vähän niinkuin “hyvis” ja “pahis” versiot hieman eri ulkonäöllä.  Capcom käyttää tä...

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el...

Lisää Capcomia

 Hei, Tällä kertaa blogit jatkuvat jälleen Capcomin taistelupelien merkeissä, nimittäin Toukokuussa julkaistiin lisää klassikkopelejä uudessa paketissa. Capcom Fighting Collection 2 sisältää 8 peliä vuosituhannen vaihteen tienoilta, vuosilta 1998-2004. Tällä kertaa mukana on myös Capcomille vähemmän tyypillisiä 3D-taisteluita, joista muutama on varsin harvinaista herkkua. Nyt keskitytään yhteen näistä vähemmän tunnetuista, mutta sitäkin mielenkiintoisimmista peleistä, nimeltään Project Justice, tai Moero! Justice Gakuen, vuodelta 2000. Peli on Rival Schools -nimisen mätkinnän toinen osa. Kuten nimestä voi päätellä, peli on animetyylisen lukion ympärille rakennettu asetelma, jossa koulujen varsin värikkäät oppilaat ja opettajat osallistuvat 3 vs 3 mätkintöhin rehtoria myöten. Tuttujen tyylien, kuten Karaten ja Judon lisäksi tehokkaaksi taistelijaksi oppii pelaamalla mm. baseballia, lentopalloa ja viulun soitolla. Tai sitten vain olemalla liikunnan opettaja. Hahmojen design on lennok...