Skip to main content

Junnukongi

Moi,
Otetaanpa tarkasteluun taas Famicomin tarjontaa. Tällä kertaa vuorossa jatko-osa jo aiemmin katsastuksessa olleelle kolikkopeliklassikolle, Nintendon vuonna 1982 pelihalleihin ilmestynyt Donkey Kong Jr. Famicom-versio tosin ei voi olla vuodelta ´82, koska Family Computer julkaistiin Japanissa kesällä 1983. Pelikasetista ei löytnyt sen enempää osviittaa, siinäkin töröttää vain alkuperäinen 1982. Valaiskoon asiaa, ken tietää.


Pelin konsepti ei kovin suurta esittelyä kaipaa: Tällä kertaa asetelmat ovat vaihtuneet: Mario on napannut Donkey Kongin nalkkiin ja Juniori lähtee pelastustehtäviin loikkien ja kiipeillen läpi neljän kentän, avaa lopuksi Isä-Kongin häkin lukot ja sitten koko homma toistetaan uudelleen, niin kauan kun rahkeet riittävät. Hauskana yksityiskohtana King of Kong dokkarin “hyvis” Steve Wiebellä oli myös DK Jr:n maailmanennätys sen kuvauksen aikoihin. Nykyään sekin ennätys on jo ohitettu moneen kertaan.  


Muuten! Koin melkoisen shokin pelin neljänne kentän lopussa: Mariolta lähtee nirri tässä pelissä!? D: Voittoscreenia kun katsoo tarkemmin, niin Jr pitelee Senioria ilmassa ja Mario rötköttää vasemmassa alareunassa ketarat ojossa. Lisäksi pään päällä komeilee sädekehä! Ei siis tähtiä tyrmäyksen merkiksi,vaan se on henki pois, the end.


Vaikeustaso on arcademaisen kipakka, tosin ei aivan yhtä karu heti kättelyssä kuin alkuperäinen DK. Suurin vaikeus tulee suurikokoisesta spritestä, se on poikkeuksellisesti leveämpi kuin korkea, mikä ei ole ollenkaan tyypillistä videopelihahmoille. Tämä vaikeuttaa arviointia hypyissä ja osumakohdissa. Kiipeämismekaniikka on mielenkiintoinen: Yhdessä narussa roikkumalla on enemmän turvassa korokotiillelta mutta kiipeää hitaammin kun pitämällä molemmin käsin vierekkäisistä kiinni. Tällöin tosin hahmon osumakohta on isoimmillaan ja molemmat kädet ovat vaarassa. 



DK Jr. näyttää varhaiseksi Famicom “black box” peliksi varsin mukavalta, varsinkin hahmon sprite on kookas ja ilmeikäs. Ulkoasu on parhaasta päästä näitä vanhoja. 


Donkey Kong Jr. on varsin mukava ja erilainen jatko-osa alkuperäselle, tosin samanlaista klassikkojen klassikko statusta tämä ei nauti. Johtuneeko helpommasta vaikeustasosta, hieman epämääräisestä pelihahmon osumakohdasta, vaiko ihan vaan tuurista? Vaikea sanoa, mutta pakko tässä on todeta, että alkuperäisessä on enemmän “sitä jotain”. Ei se silti tästä huonoa tee.

Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia kaikille lukijoille ja palaan taas pian asiaan!

-malone

Comments

Popular posts from this blog

Lucasin Hengessä

 Hei, Tällä viikolla tutustuin lisää Capcom Fighting Collection 2:n valikoimaan. Pelinä on Plasma Sword, tai vaihtoehtoisesti Star Gladiators 2. Peli on alunperin vuodelta 1998, mutta Dreamcastin kotikonsoliversio julkaistiin vuotta myöhemmin. Kolikkopeliversio nähdään siis pelihallien ulkopuolella ensimmäistä kertaa tämän kokoelman myötä.  Plasma Sword jatkaa Capcomin vähemmän tunnettujen 3D-pelien sarjaa selvästi Star Wars-vaikutteisella asetelmalla, missä monen sorttiset avaruustaistelijat kohtaavat perinteisessä 1 vs 1 taistelussa. Pelin pahis on sonnustautunut mustaan, samurain haarniskaa muistuttavaan kostyymiin, joten mielleyhtymä on selvä. Mukana on myös melkoisesti Wookieta muistuttava karvaturri. Hahmoja on melko runsas määrä, mutta valikoima ei ole ihan niin monipuolinen kuin voisi luulla, koska suurin osa hahmoista muistuttaa suuresti jotain toista taistelijaa. Kaikista on siis vähän niinkuin “hyvis” ja “pahis” versiot hieman eri ulkonäöllä.  Capcom käyttää tä...

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el...

Lisää Capcomia

 Hei, Tällä kertaa blogit jatkuvat jälleen Capcomin taistelupelien merkeissä, nimittäin Toukokuussa julkaistiin lisää klassikkopelejä uudessa paketissa. Capcom Fighting Collection 2 sisältää 8 peliä vuosituhannen vaihteen tienoilta, vuosilta 1998-2004. Tällä kertaa mukana on myös Capcomille vähemmän tyypillisiä 3D-taisteluita, joista muutama on varsin harvinaista herkkua. Nyt keskitytään yhteen näistä vähemmän tunnetuista, mutta sitäkin mielenkiintoisimmista peleistä, nimeltään Project Justice, tai Moero! Justice Gakuen, vuodelta 2000. Peli on Rival Schools -nimisen mätkinnän toinen osa. Kuten nimestä voi päätellä, peli on animetyylisen lukion ympärille rakennettu asetelma, jossa koulujen varsin värikkäät oppilaat ja opettajat osallistuvat 3 vs 3 mätkintöhin rehtoria myöten. Tuttujen tyylien, kuten Karaten ja Judon lisäksi tehokkaaksi taistelijaksi oppii pelaamalla mm. baseballia, lentopalloa ja viulun soitolla. Tai sitten vain olemalla liikunnan opettaja. Hahmojen design on lennok...