Skip to main content

Musiikkimakuni on Pikselinen

 Moi,

Tällä kertaa blogissa on ensimmäinen Japanin tuliaisista retropelien osalta ja samalla palataan pitkästä aikaa Famicomin pariin. Katsotaan, mistä on kyse, kun testasin vuoden 2017 Doujin-julkaisua 8-bit Music Power Final. Julkaisun takana ovat samat tyypit kuin aiemmin blogissa esiintyneessä Kira Kira Star Nightissa, eli Riki ja Columbus Circle. 


8-bit Music Power Final on “deluxe” -versio hieman aiemmin ilmestyneestä perus 8-bit Music Powerista. Tämä ei ole niinkään peli, vaan pikemminkin musiikkialbumi, joka nyt sattuu vaan olevan Famicomilla sävelletty ja julkaisu tapahtuu pelikasetilla. Mukana on 18 chiptune-biisiä useammalta artistilta ja tässä ei ole oikeastaan peliä, ellei sellaiseksi lasketa pientä virtuaalista miksauspöytää, jolla voi hieman käpistellä kappaleen raitoja. 99%:sti pääpaino on kuitenkin vain kappaleilla. 

Jokaisen kappaleen yhteydessä on myös grafiikkaelementti, jossa pelin maskottihahmo tanssii erilaisten taustojen edessä. Se on ihan hauskaa seurattavaa, mutta itse ei pääse liikkeitä ohjaamaan.

Biisit ovat pääosin varsin mainioita, joskaan kerran läpi kuuntelemalla en osaa nimetä suosikkeja suoraan ulkomuistista, se varmaan vaatii useamman kuuntelukerran. Alla on lista biisesitä ja artisteista:


01 Tappy (2)– Shooting Starlight                 2:28

02 Hige Driver– Monkey Monkey                 2:24

03 Takeshi Yokemura– Power Of Music         3:52

04 Manami Matsumae– I Am Seeing Things 3:23

05 Sexy-Synthesizer– Pop Track                 2:31

06 Norio Nakagata– Star Falsion 2                 3:18

07 Junya Nakano– KiraKira                         2:05

08 Motoaki Furukawa– Nostalgic Reverie         2:27

09 Yu Shimoda– Black Tokyo                 2:54

10 Toriena– Future Dreamer                         2:40

11 Naruto– AI Bomb 8MP Edit                         2:41

12 Zun– Mysterious Shrine                 2:21

13 Bun (7)– KS2?VirtualStage1                         4:24

14 TECHNOuchi*– Real Adventure                 2:39

15 Ippo*– Fera Giganto #1                 3:07

16 Sntrr– Bit Shift Girl                 5:26

17 Yasuhisa Watanabe– Believe It Or Not!         2:11

18 Hally (2)– Red-White Planet                 3:12

B1 Bun (7)– KS2?Virtual Stage1 Extend Edition         4:54


Itse tunnistin kappaleiden tekijöistä ennenstään kaksi nimeä, Tappy & Zun. 


8-bit Music Power on hyvin erikoinen ja varsin pienelle yleisölle suunnattu julkaisu, mikä tekee siitä erityisen kiinnostavan meikäläiselle, joka on nähnyt videopelejä laidasta laitaan noin 40 vuotta. Tämä on ensimmäinen musiikkialbumi, jonka olen ostanut 8-bittiselle konsolille. Kyse ei ole edes pelistä, mutta en kadu tämän ostoa hetkeäkään.


Siinä kaikki tällä kertaa. Ensi viikonloppuna on luvassa oikein kunnon pläjäys, sillä vuorossa on perinteinen “vuoden parhaat” -listaus, sekä samaan syssyyn katsausta Japanin matkasta. Kiitos lukijoille kuluneesta vuodesta ja hyvää uutta vuotta!


-Jarmo 


Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv