Skip to main content

Tuulen Viemää

 Moi,

Tällä viikolla on vuorossa peli, jonka luulisi esiintyneen blogissa jo aikoja sitten. Katsotaan, miltä näyttää Ninja Ryukenden 2, eli Ninja Gaiden 2 Famicomille. Pelin on julkaissut tietysti Tecmo vuonna 1990, Euroopassa totuttuun tapaan vasta pari vuotta myöhemmin.

Ninja Gaiden eri muodoissaan on tuttu tapaus, mutta klassisen 8-bittisen trilogian toinen osa esiintyy blogissa vasta nyt, johtuen siitä, että en omistanut peliä ennen tätä kesää. Kyseessä on siis jälleen yksi Japanin tuliaisista, eikä näille taida olla loppua näkyvissä ainakaan tämän vuoden puolella. Ninja Gaiden ei sarjana juuri esittelyjä kaipaa, sen verran tunnettu peli on kyseessä. Pelisarjan maine lienee pääosin se, että luvassa on todella vaikeita toimintatasoloikkia.

Pelin tarina tapahtuu vähän ensimmäisen jälkeen ja homma menee osapuilleen niin, että ykkösen pahis olikin vain oikean, vielä kovemman pahiksen kätyri ja Ryun pitää jälleen pelastaa maailma vetämällä ninjan trikoot niskaan. Ensimmäisen pelin tapaan mukana on aikaansa edellä olevia “cinemaattisia” välinäytöksiä. Jos en ihan väärin ymmärtänyt, niin tässä pelissä esitellään Ryun klaanin miekkaan liittyvää historiikkia, mikä on jatkunut sellaisenaan jopa moderneissa peleissä.


Pelattavuuden yhtenä merkittävänä uutena ominaisuutena on “varjokloonit”, jotka noudattavat pelihahmon liikerataa ja toimintaa hieman perässä. Niitä voi käyttää pientä luovuutta käyttämällä tekemään juttuja, jotka kieltämättä tuovat uuden ulottuvuuden jo muutenkin taitoa vaativaan peliin. Toinen uudistus on sääolosuhteet ja kenttien vaarat. Mukana on vaihtuvaa tuulta, joka vaikuttaa Ryu liikkumiseen, pimeyttä, näköesteitä ja sen sellaista ylimääräistä vaikeusastetta. Samalla pitää todeta, että saatan olla vainoharhainen, mutta tässä pelissä miekka tuntuu huonommalta kuin ykkösessä, aivan kuin sillä olisi pienempi osuma-alue, tarkempi ajoitus ja muutenkin epäluotettavampi osumantunnistus. 


Ninja Gaidenin maine vaikeana sarjana ei ole aivan tuulesta temmattu, sillä kyllä näissä on luvassa paikoitellen hammasten kiristystä aiheuttavia hetkiä ja jos mielii päästä pelin läpi, niin siinä vaaditaan kärsivällisyyden lisäksi aika paljon sorminäppäryyttä. Minulla oli vaikeuksia jo toisen kentän Hämähäkkipomossa, mutta se on vain harjoituksen puutetta. En ole pelannut mitään näin vaativaa pitkään aikaan, Contraa lukuunottamatta. 


Ulkoasu on aivan yhtä hyvä kuin edellisessäkin osassa, eli konsolin parhammistoa. Musiikki on on taattua laatua, mutta sanoisin, että kakkosen biisit eivät pärjää ekalle osalle. Se olisikin ollut kova suoritus, sillä ykkösessä on joitakin parhaista NES/Famicom -renkutuksista. 

Ninja Ryukenden 2 on toimintatasoloikkien kärkeä, mutta sanoisin, että ensimmäinen osa vie voiton miekan sivalluksen mitalla. Tämä johtuu siitä, että en tottunut missään vaihessa nerffatuun miekkaan ja ykkösen biisit ovat pääosin parempia. Siitä huolimatta tämä on yksi parhaista tyylilajinsa edustajista ja ehdottomasti pelaamisen arvoinen. Peli ei ole pelkkänä kasettina järjettömän kallis, joten tätä on mahdollista pelata ihan aidolla konsolilla sopuhintaan. 


Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-jarmo


Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv