Skip to main content

Juoksulenkillä

 Moi,

Tällä viikolla on vuorossa taas harvinaisempaa PC Enginen tarjontaa. Katsotaan, millaisia ajatuksia herätti Naxat Softin vuonna 1990 julkaisema Psycho Chaser. 

Psycho Chaserin tarina menee kutakuinkin niin, että cyborgisankarin on pelastettava maailma lapasesta lähteneen tekoälyn kynsistä. Ei ehkä kaikkein omaperäisin asetelma, mutta pelityypin huomioon ottaen kovin erikoiselle tarinalle ei ole edes tarvetta, sillä kyseessä on suoraviivainen ylöspäin scrollaava shoot ‘em up. Tällä kertaa pelaaja ei kuitenkaan ohjasta lentävää avaruusalusta, vaan hahmo joutuu suorittamaan tehtävänsä ihan perinteisellä apostolin kyydillä. 

Pelaaminen on pelityypille tuttuun tapaan suoraviivaista, nappi 1 valitsee aseen ja nappi 2 ampuu. Erikoisuutena hahmolla ei ole kuitenkaan tarvetta kerätä bonusaseita kentästä, vaan kaikki ovat valittavana jo alusta saakka ja ainoastaan power upit noukitaan matkan varrelta. Tämän lisäksi kenttien välillä on tilaisuus laittaa kehityspisteitä yhteen neljästä käytössä olevasta ammusten tyypistä, joka nostaa niiden tehoa. Mukana ovat perinteinen vain eteen ampuva, mutta tehokas Fire Power, Pääosin viuhkana taakse ampuva Multiway, sivuille ampuva Buster ja hakeutuva Thunder. 


Kentät ovat pääosin simppeleitä, mutta toisinaan eteen tulee esteitä ja kapeita kohtia, jossa pelaaja liikkumista rajoitetaan. Ne ovat myös shoot ‘em upien mittapuulla melko pitkiä ja niissä on usein välipomo ennen varsinaista pomotaistelua.

Ulkoasu on aikaisekseen hyvä, mutta ei aivan yllä genrensä huippujen tasolle, etenkään taustojen osalta. Hahmojen ja spritejen tyyli on toisaalta usein keskivertoa omaperäisempi ja pomotaisteluissa on hieman isompia ja näyttävämpiä ilmestyksiä. 

Pelin vaikeustaso on kipakka, mutta ei mahdottomalta tuntuva. Ongelmana on kuitenkin varhaisissa räsikinnöissä yleinen ongelma, eli se, että jos kerran menettää kaikki aseiden bonukset, niin siitä toipuminen on usein lähes mahdotonta, etenkin myöhemmissä kentissä. Mukana on 5 continuea, mutta niistä on harvoin apua, koska yksi virhe johtaa helposti tilanteeseen, että on parempi aloittaa koko peli alusta, kuten kaikki Gradiusta joskus pelanneet voivat todeta. 

Psycho Chaser on hieman keskivertoa omaperäisempi idealtaan, mistä voi antaa lisäpisteitä, mutta itse peli on sen verran simppeli, että asettaisin tämän PC Enginen keskitason räiskinnäksi. Se on julkaisuajankohtaansa nähden ihan riittävästi, mutta konsolilla, joka on tunnettu suuresta määrästä erinomaisia shmuppeja Psycho Chaser ei pääse loistamaan.


Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-jarmo


Comments

Popular posts from this blog

Lucasin Hengessä

 Hei, Tällä viikolla tutustuin lisää Capcom Fighting Collection 2:n valikoimaan. Pelinä on Plasma Sword, tai vaihtoehtoisesti Star Gladiators 2. Peli on alunperin vuodelta 1998, mutta Dreamcastin kotikonsoliversio julkaistiin vuotta myöhemmin. Kolikkopeliversio nähdään siis pelihallien ulkopuolella ensimmäistä kertaa tämän kokoelman myötä.  Plasma Sword jatkaa Capcomin vähemmän tunnettujen 3D-pelien sarjaa selvästi Star Wars-vaikutteisella asetelmalla, missä monen sorttiset avaruustaistelijat kohtaavat perinteisessä 1 vs 1 taistelussa. Pelin pahis on sonnustautunut mustaan, samurain haarniskaa muistuttavaan kostyymiin, joten mielleyhtymä on selvä. Mukana on myös melkoisesti Wookieta muistuttava karvaturri. Hahmoja on melko runsas määrä, mutta valikoima ei ole ihan niin monipuolinen kuin voisi luulla, koska suurin osa hahmoista muistuttaa suuresti jotain toista taistelijaa. Kaikista on siis vähän niinkuin “hyvis” ja “pahis” versiot hieman eri ulkonäöllä.  Capcom käyttää tä...

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el...

Lisää Capcomia

 Hei, Tällä kertaa blogit jatkuvat jälleen Capcomin taistelupelien merkeissä, nimittäin Toukokuussa julkaistiin lisää klassikkopelejä uudessa paketissa. Capcom Fighting Collection 2 sisältää 8 peliä vuosituhannen vaihteen tienoilta, vuosilta 1998-2004. Tällä kertaa mukana on myös Capcomille vähemmän tyypillisiä 3D-taisteluita, joista muutama on varsin harvinaista herkkua. Nyt keskitytään yhteen näistä vähemmän tunnetuista, mutta sitäkin mielenkiintoisimmista peleistä, nimeltään Project Justice, tai Moero! Justice Gakuen, vuodelta 2000. Peli on Rival Schools -nimisen mätkinnän toinen osa. Kuten nimestä voi päätellä, peli on animetyylisen lukion ympärille rakennettu asetelma, jossa koulujen varsin värikkäät oppilaat ja opettajat osallistuvat 3 vs 3 mätkintöhin rehtoria myöten. Tuttujen tyylien, kuten Karaten ja Judon lisäksi tehokkaaksi taistelijaksi oppii pelaamalla mm. baseballia, lentopalloa ja viulun soitolla. Tai sitten vain olemalla liikunnan opettaja. Hahmojen design on lennok...