Moi,
Tällä viikolla on vuorossa taas harvinaisempaa PC Enginen tarjontaa. Katsotaan, millaisia ajatuksia herätti Naxat Softin vuonna 1990 julkaisema Psycho Chaser.
Psycho Chaserin tarina menee kutakuinkin niin, että cyborgisankarin on pelastettava maailma lapasesta lähteneen tekoälyn kynsistä. Ei ehkä kaikkein omaperäisin asetelma, mutta pelityypin huomioon ottaen kovin erikoiselle tarinalle ei ole edes tarvetta, sillä kyseessä on suoraviivainen ylöspäin scrollaava shoot ‘em up. Tällä kertaa pelaaja ei kuitenkaan ohjasta lentävää avaruusalusta, vaan hahmo joutuu suorittamaan tehtävänsä ihan perinteisellä apostolin kyydillä.
Pelaaminen on pelityypille tuttuun tapaan suoraviivaista, nappi 1 valitsee aseen ja nappi 2 ampuu. Erikoisuutena hahmolla ei ole kuitenkaan tarvetta kerätä bonusaseita kentästä, vaan kaikki ovat valittavana jo alusta saakka ja ainoastaan power upit noukitaan matkan varrelta. Tämän lisäksi kenttien välillä on tilaisuus laittaa kehityspisteitä yhteen neljästä käytössä olevasta ammusten tyypistä, joka nostaa niiden tehoa. Mukana ovat perinteinen vain eteen ampuva, mutta tehokas Fire Power, Pääosin viuhkana taakse ampuva Multiway, sivuille ampuva Buster ja hakeutuva Thunder.
Kentät ovat pääosin simppeleitä, mutta toisinaan eteen tulee esteitä ja kapeita kohtia, jossa pelaaja liikkumista rajoitetaan. Ne ovat myös shoot ‘em upien mittapuulla melko pitkiä ja niissä on usein välipomo ennen varsinaista pomotaistelua.
Ulkoasu on aikaisekseen hyvä, mutta ei aivan yllä genrensä huippujen tasolle, etenkään taustojen osalta. Hahmojen ja spritejen tyyli on toisaalta usein keskivertoa omaperäisempi ja pomotaisteluissa on hieman isompia ja näyttävämpiä ilmestyksiä.
Pelin vaikeustaso on kipakka, mutta ei mahdottomalta tuntuva. Ongelmana on kuitenkin varhaisissa räsikinnöissä yleinen ongelma, eli se, että jos kerran menettää kaikki aseiden bonukset, niin siitä toipuminen on usein lähes mahdotonta, etenkin myöhemmissä kentissä. Mukana on 5 continuea, mutta niistä on harvoin apua, koska yksi virhe johtaa helposti tilanteeseen, että on parempi aloittaa koko peli alusta, kuten kaikki Gradiusta joskus pelanneet voivat todeta.
Psycho Chaser on hieman keskivertoa omaperäisempi idealtaan, mistä voi antaa lisäpisteitä, mutta itse peli on sen verran simppeli, että asettaisin tämän PC Enginen keskitason räiskinnäksi. Se on julkaisuajankohtaansa nähden ihan riittävästi, mutta konsolilla, joka on tunnettu suuresta määrästä erinomaisia shmuppeja Psycho Chaser ei pääse loistamaan.
Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!
-jarmo
Comments