Skip to main content

Ihmettä Kerrakseen

 Moi,

Tällä viikolla vaihteeksi ihan muuta kuin Marvelia. Minulla oli jo pidemmän aikaa mielessä kokeilla pitkästä aikaa vähän jotain erilaista ja kuitenkin nostalgista, joten hommasin itselleni viimeisimmän Marion, Super Mario Wonderin, joka julkaistiin viime syksynä. 

Super Mario Wonder vaikutti trailerin perusteella oikein hauskalta tasoloikalta, joka yhdistää sopivasti perinteistä sivulle scrollaavaa tasoloikkaa, mikä on minun ehdottomasti suosimani tyyli tasoloikalle, mutta tuo tuttuun kaavaan mukavasti uutta muokkaamalla kenttien rakennetta ja tyyliä kekseliäästi.

Mario on muista tutuista hahmoista muodostuvan delegaation kanssa valtiovierailulla Flower Kingdomin kuningaskunnassa, minne tietenkin löytää tiensä myös Koopakuningas valloitukset mielessä. Marion ja kavereiden pitää siis taas pelastaa yksi kuningaskunta, tällä kertaa löytämällä maagisia siemeniä, jotka ovat Koopan lapsien valloittamissa linnoissa. Tuttua meininkiä, mutta se on minulle enemmänkin plussaa kuin miinusta. Pelattavan hahmon voi valita Mariosta, Luigista, Prinsessasta, Toadista ja Yoshista. Pelissä on tuttu maailman kartta ylävinkkelistä, jossa valitaan reitti ja kenttä, johon halutaan mennä. Mukana on pientä bonusta ja piilotettua salaisuutta tuomaan hieman lisämaustetta karttaan pelkän kentän valinnan lisäksi. Mukana on myös tuttu neljän pelaajan nettimoninpeli, joka lienee erittäin tervetullutta joillekin pelaajille. 

Ohjaustuntuma on oikein mainio, tuttua meininkiä vaikkapa New SMB-pelejä pelanneille. Utuutena Mario voi käyttää yhtä vaihdettavaa erikoiskykyä, joita löytää matkan varrella. Ne vaihtelevat perinteisestä hatulla leijunnasta uusiin, erikoisempiin kykyihin. Erikoiskyvyt tuovat vaihtelua ja toisinaan helpotusta hankalampiin kenttiin. 

Tästä päästäänkin pelin parhaaseen osa-alueeseen, kenttiin ja niiden suunnitteluun. Wonder on nimensä mukaisesti hämmästyttävän kekseliäs ja luova kenttien suunnittelussa, ja miten perinteiseen sivulle scrollaavaan tasoloikkaan voi luoda variaatiota kekseliäillä kikoilla, joissa hyödynnetään tuttujen konventioiden luomia oletuksia ja sitten rikotaan niitä. Wonder yllättää kerta toisensa jälkeen jollain tavalla, yleensä esitellen jotain mitä pelaaja ei osannut odottaa ja se tekee muuten ehkä jopa kaavamaiselta tuntuvasta perinteisestä Mariosta jälleen uutta ja jotain, mikä tuntuu parhaimmillaan yhtä freesiltä ja jännältä kuin vuonna 1987 kun pelasin NESin Mariota ensimmäistä kertaa. Se pelkästään on saavutus, mitä pidän erinomaisen pelin merkkinä. Tuntuu melkein siltä, että Nintendo fleksailee pelisuunnittelulihaksiaan ja tuo mukaan kerta toisensa jälkeen ideoita, joita käytetään vain kerran tai pari, mutta olisivat jo yksinään riittävä idea yhdelle kokonaiselle indie-tasoloikalle. 

Ulkoasu on tuttuun tapaan pirteän “Nintendomainen” mutta sen lisäksi mukan on melko psykedeelisiä efektejä ja odottamattomia näkyjä, johtuen juuri kekseliäistä kenttien erikoisuuksista. Pidän myös siitä, miten Kukkakungaskunnassa kasvit puhuvat ja kommentoivat tapahtumia. Pidän erityisesti erikoisia tapahtumia kommentoivista tulikukista. 

Super Mario Wonder on erittäin hyvä tasoloikka ja mainio esimerkki siitä, miten hyvän videopelin suunnittelun taito ei tarkoita samaa kuin viimeisimmät tekniset saavutukset, grafiikka, tai oikeastaan mikään muu kuin ihan vain mielikuvitus ja ymmärrys siitä, mikä on hauskaa. Tämä peli tuntuu niin lähelle vastinetta 80-luvun Nintendolle, kun Shigeru Miyamoto piirisi Marion kenttiä ruutupaperille kynällä kuin nykyään on mahdollista.


Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-jarmo


Comments

Popular posts from this blog

Lucasin Hengessä

 Hei, Tällä viikolla tutustuin lisää Capcom Fighting Collection 2:n valikoimaan. Pelinä on Plasma Sword, tai vaihtoehtoisesti Star Gladiators 2. Peli on alunperin vuodelta 1998, mutta Dreamcastin kotikonsoliversio julkaistiin vuotta myöhemmin. Kolikkopeliversio nähdään siis pelihallien ulkopuolella ensimmäistä kertaa tämän kokoelman myötä.  Plasma Sword jatkaa Capcomin vähemmän tunnettujen 3D-pelien sarjaa selvästi Star Wars-vaikutteisella asetelmalla, missä monen sorttiset avaruustaistelijat kohtaavat perinteisessä 1 vs 1 taistelussa. Pelin pahis on sonnustautunut mustaan, samurain haarniskaa muistuttavaan kostyymiin, joten mielleyhtymä on selvä. Mukana on myös melkoisesti Wookieta muistuttava karvaturri. Hahmoja on melko runsas määrä, mutta valikoima ei ole ihan niin monipuolinen kuin voisi luulla, koska suurin osa hahmoista muistuttaa suuresti jotain toista taistelijaa. Kaikista on siis vähän niinkuin “hyvis” ja “pahis” versiot hieman eri ulkonäöllä.  Capcom käyttää tä...

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el...

Lisää Capcomia

 Hei, Tällä kertaa blogit jatkuvat jälleen Capcomin taistelupelien merkeissä, nimittäin Toukokuussa julkaistiin lisää klassikkopelejä uudessa paketissa. Capcom Fighting Collection 2 sisältää 8 peliä vuosituhannen vaihteen tienoilta, vuosilta 1998-2004. Tällä kertaa mukana on myös Capcomille vähemmän tyypillisiä 3D-taisteluita, joista muutama on varsin harvinaista herkkua. Nyt keskitytään yhteen näistä vähemmän tunnetuista, mutta sitäkin mielenkiintoisimmista peleistä, nimeltään Project Justice, tai Moero! Justice Gakuen, vuodelta 2000. Peli on Rival Schools -nimisen mätkinnän toinen osa. Kuten nimestä voi päätellä, peli on animetyylisen lukion ympärille rakennettu asetelma, jossa koulujen varsin värikkäät oppilaat ja opettajat osallistuvat 3 vs 3 mätkintöhin rehtoria myöten. Tuttujen tyylien, kuten Karaten ja Judon lisäksi tehokkaaksi taistelijaksi oppii pelaamalla mm. baseballia, lentopalloa ja viulun soitolla. Tai sitten vain olemalla liikunnan opettaja. Hahmojen design on lennok...