Skip to main content

Kolikkopelit Taskuun

 Moi,

Tällä viikolla on luvassa lisää viime kesän tuliaispelien perkaamista viime kesältä. Jep, näitä riittää, eikä loppu häämötä vielä lähimaillakaan. Vuorossa on Neo Geo Pocket Color Selection vol.1 Switchille. Tässä on kyseessä siis 10 pelin kokoelma, mutta keskityn kuitenkin yhteen peliin kerrallaan. Tarkastelun alle valikoitui vanha suosikki, Samurai Shodown 2 käsikonsolille sovitettuna.   

Neo Geo Pocket Color on mielenkiintoinen käsikonsoli, sillä se osuu erikoiseen väliin Game Boyn ja Game Boy Advancen aikoihin. Neo Geo-kolikkopelien valmistaja oli mukana Nintendon Game Boyn dominoimassa käsikonsolikisassa kokonaista kaksi vuotta, mihin mahtuu kaksi käsikonsolia, Neo Geo Pocket ja Neo Geo Pocket Color. Niitä valmistettiin vuosina 1998-2000, eli lyhyen aikaa, mutta siitä huolimatta härvelin peleihin lukeutuu useampiakin erittäin hyviä käsikonsoliversioita tunnetuista pelisarjoista. Itse laite oli teknisesti pätevä ja itse pidän melkoisena saavutuksena sitä, että se onnistuu virransäästössä niin hyvin, että kahdella AA-paristolla irtoaa peliaikaa noin 40 tuntia. 

Luonnollisesti kolikkopeliä ei voi siirtää sellaisenaan vuoden 1999 käsikonsolille ja toisena teknisenä rajoitteena on ohjaimet, Neo Geo Pocketissa on nimittäin 2 nappia ja Neo Geo -kolikkopelissä on 4. Kompromisseja oli siis tehtävä, joten katsotaan, kuinka niissä onnistuttiin. 

Ensimmäisenä ulkoasu. Mukana on 15 hahmoa (plus yksi pomo on pelattavana koodilla) ja valikoima on, toisin kuin voisi luulla, Samurai Shodown 64:sta, eikä Samurai Shodown 2:sta.   Hahmoista on tehty “chibistettyjä” versioita itsestään ja lopputulos muistuttaa hieman yksityiskohtaisempaa versiota Mega Man-hahmoista. Kaikki ovat kuitenkin välittömästi tunnistettavissa ja animaatiot ovat näin pienille sprite hahmoille erittäin yksityiskohtaisia ja ilmeikkäitä. Värejä on vähän, mutta paletti on hyvin valittu. Kentät ja taustat käyttävät inspiraationa isoveljeään ja ovat niin ikään välittömästi tunnistettavia. 

Kontrolleja on yksinkertaistettu, sillä käytössä on vain 2 nappia. Nyt kolmen eri lyönnin voimakkuuden ja potkun sijaan mukana on vain yksi lyönnin voimakkuus ja potku. Mukaan on saatu kuitenkin suurin osa hahmojen tunnetuimmista erikoisliikkeistä ja kaikki tuntuvat toimivan samankaltaisesti kuin isommat esikuvansa. Switchin kontrollit ovat kaukana ihanteellisesta tappelupelin pelaamiseen, mutta homma onnistui siitä huolimatta kohtuullisen hyvin. Tässä tapauksessa yksinkertaistetut kontrollit ovat positiivinen tekijä pelikokemuksessa.

SNK:n tappelupelit ovat tunnettuja siitä, että vaikeustasoa riittää ja jotkut arcade-moodin pomoista ovat naurettavan vaikeita. Tässäkin asiassa on annettu hieman periksi ja vaikeustaso on huomattavasti kohtuullisempi. Se on hyvä asia, sillä käsikonsolin ohjaimilla turhautuminen iskee nopeasti, jos jokainen pienikin epätarkkuus ja virhe johtaa tappioon.   

Samurai Shodown 2 Pocket Colorille oli maineensa veroinen, eli oikein mainio käännös kolikkopelistä käsikonsolille. Kehittäjät selvästi ymmärsivät, että koko homma on mietittävä uudestaan, eikä vain yritettävä siirtää peliä sellaisenaan, mikä johtaa väistämättä siihen, että käsikonsolin peli on vain huonompi versio esikuvastaan. Tätä tapahtui näihin aikoihin paljon, suosittelen katsomaan vertailuna esim. karmaisevia Mortal Kombatin Game Boy-porttauksia. 


Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-jarmo


Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Kohtalokkaat Mutantit

 Moi, Marvel-maaliskuu päättyy tänä viikonloppuna ja se tapahtuu melko erikoisen pelin parissa. Vuorossa on Vuoden 2011 X-Men Destiny Xbox 360:lle (pelistä julkaistiin myös PS3, Wii ja DS-versiot). Pelin on kehittänyt Silicon Knights ja julkaissut Activision. X-Men Destiny on erikoinen tapaus siinä mielessä, että pelin kehitykseen ja julkaisuun liittyy aikamoista dramatiikkaa: Silicon Knightsin pomolla, Denis Dyackilla oli tapana rahoittaa studionsa pelejä siten, että hän käytti isojen julkaisijoiden projekteihin myönnettyjä resursseja kehittämään siinä sivussa ohessa muita, studion omia julkaisuja. Pelin maksanut taho siis ei saanut mitä oli luvattu, ainakaan siinä kapasiteetissa, mitä peliä kehittävän studion taholta oli annettu ymmärtää. Joku voisi ajatella, että sehän on vähintään sopimusrikkomus, ehkä jopa petos. Kyllä vain, X-Men -lisenssinhaltija tuohon aikaan, Activision, pääsi ilmeisesti asiasta kärryille ja päätti että pelin julkaisua ei siirretä, oli se peli sitten missä kun