Moi,
Tällä viikolla on vuorossa pitkästä aikaa paluu tutun Famicomin pariin. Katsotaan, miltä vaikuttaa Konamin Antarctic Adventure vuodelta 1985. Tämä on käännös MSX:n vuonna 1983 julkaistusta pelistä.
Antarctic Adventurella on muuten yhteys Hideo Kojimaan, nimittäin Kojiman ensimmäinen peli oli Penquin Adventure, joka on jatko-osa tälle pelille. Tässä pelissä esiintynyt pingviinihahmo, jolle annettiin hieman myöhemmin nimi Penta, on mukana muissakin konamin peleissä, esimerkiksi Parodiuksessa lennettävänä aluksena.
Minkäslainen peli se sitten on? No, voisi sanoa, että melko simppeli tasoloikan ja autopelin yhdistelmä. Nykyään, jos tämä olisi mobiilipelinä, niin genre olisi varmaan “endless runner”. Pingviinin tehtävänä on ehtiä Etelämantereen tutkimusasemalta toiselle aikarajan puitteissa. Kun koko kierros tutkimusasemia on kierretty, peli jatkuu uudestaan, hieman vaikeampana. Mitään muuta tavoitetta ei ole, ellei pisteitä lasketa tavoitteeksi. Kontrolleista löytyy vauhdin sääto, samaan tapaan kuin monissa vanhemmissa kilpa-autopeleissä ja hyppy. Ideana on pitää riittävää vauhtia yllä, mutta samalla vältellä esteitä, jotka ovat avantoja ja railoja jäässä. Näistä pääsee yli hyppäämällä, mutta toisinaan avannoista putkashtaa esiin merileijona, jonka yli ei pääse hyppäämään. Törmäys horjuttaa pingviiniä hetkeksi ja hidastaa vauhdin minimiin. Railoihin putoaa ja pingviinin pitää kiivetä ylös railon reunalta nappia näpyttämällä. Tässä pelissä siis ei varsinaisesti menetä elämää monttuun putoamalla, vaan kaikki esteet vain hidastavat matkaa. Bonusesineitäkin löytyy: avannoista pomppii toisinaan kaloja, joita keräämällä saa pisteitä ja joskus pelin ainoan käytettävän esineen, propellin päähän, jolla voi hetkellisesti lentää kaikkien esteiden yli. Matkalla voi kerätä myös erivärisiä lippuja, joiden oletan vaikuttavan siihen, minkä maan tutkimusasema näkyy kentän lopussa.
Kontrollit toimivat hyvin ja ohjaustuntuma on napakka. Mitenkään mahdottoman syvällistä antia ei ole luvassa pelimekaniikkojen osalta, mutta kaikki toimii, niinkuin pitääkin ja ennen kaikkea tuntuu koko ajan siltä, että homma on omista taidoista kiinni.
Ulkoasu on sitä, mitä varhaisen Famicomin voi olettaa olevan, mutta ehkä kuitenkin siitä paremmasta päästä. Koko pelissä on vain 3 spriteä, mutta onneksi itse päähahmo on suunniteltu hauskan ja sympaattisen näköiseksi. Kukapa nyt ei pitäisi pingviineistä?
Antarctic Adventure on Konamin alkuaikojen klassikkona pidetty peli ja sanoisin että ihan hyvästä syystä. Jos tätä vertaa moneen muuhun saman tyyliseen varhaiseen Famicomin peliin, niinkuin vaikkapa Mach Rideriin, niin kynnys on reippaasti aloittelijaystävällisempi. Äärimmäisen simppeli, mutta kuitenkin omassa sarjassaan mainio peli.
Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia kaikille lukijoille, palaan taas pian asiaan!
-jarmo
Comments