Skip to main content

Rautainen Nyrkki, vai Löysä Lapanen?

 Moi,

Tällä viikolla on vuorossa Playstation 1:n klassikkopeli, joka on varmasti kaikille ainakin jollain tavalla tuttu. Katsotaan, kuinka ensimmäinen Tekken, vuodelta 1995 on kestänyt aikaa.

Tekken on ainakin minun mielessäni ja muistoissani ehdottomasti suomen suosituin taistelupelisarja, etenkin sen osat 3 ja Tag tournament. Ysärillä tappelupelejä oli paljon, mutta ne olivat kaikesta huolimatta melko pienen porukan suosikkeja, Tekkeniä lukuunottamatta, sillä jostain syystä juuri se oli pelisarja, joka kelpasi kaikille. Asiaan varmasti vaikutti se, että Suomi oli niin vahvasti Playstation-landia ysärin puolivälistä eteenpäin ja Namcon Tekken oli Sonyn lippulaivasarjoja. Myös kolikkopelien osalta kaksi oli ylitse muiden: Sega Rally ja Tekken löytyivät aikoinaan lähes jokaisen huoltsikan ja taukopaikan nurkasta. Ne kaksi olivat myös kaksi viimeistä mohikaania, joita näki vielä vuosia sen jälkeen kun kaikki pelihallit ja suurin osa huoltoasemien koneista oli häipynyt maisemista.   

Kuitenkin, vaikka Tekken on pelisarjana niinkin suosittu ja tunettu, niin etenkin konsolilla se suosio tuntui alkavan vasta osasta 3, ei niinkään ensimmäisestä. Tekken 3 oli myös monella tapaa niin paljon aikaansa edellä, että se tuntuu edelleen lähes modernilta peliltä. Siksi päätin kokeilla nimenomaan miltä Tekken 1 tuntuu nykyään, kun edellisestä kerrasta on kulunut yli 20 vuotta. 


Se tuntuu yllättävän samalta kuin oletin. Yksi asia, minkä olin tyystin unohtanut oli että levyn ladatessa peliä voi odotellessaan pelailla Galagaa. Namco ja Tekken olivat tunnettuja tyylikkäistä esirenderöidystä alkuvideoistaan, mutta Tekken 1:ssä siitä alkaa olla vasta viitteitä, sillä vielä ei lähelläkään Tekken 3:n tai Ridge racer 4:n hypevideoita. Ulkoasu on kulmikas, mutta ei aivan niin karu kuin voisi luulla, ainakaan jos on tottunut retrokonsoleiden 3D-tyyliin.


Kontrolleissa on ehkä aavistus jäykkyyttä ja liikkeiden suorituksen ajoitus tuntuu tiukemmalta kuin uudemmissa. Mikään ei kuitenkaan tunnu siltä, että se olisi tarpeettoman vaikeaa tai mahdotonta tehdä. Vaikeustasoja näkyi olevan vain yksi ja oletan sen olevan sama kuin kolikkopelissä. Pelasin enimmäkseen Paulilla ja Yoshimitsulla ja molempien tärkeimmät liikkeet tuntuivat onnistuvan melko hyvin vanhasta muistista.


Jos joku Tekkenissä tuntui vanhalta, niin se on pelimuotojen ja vaihtoehtojen vähyys. Käytännössä tarjolla on Arcade Mode, eli yksinpeli ja kahden pelaajan vastakkain peli ja siinä kaikki. Konsoliversiossa on hahmoja sinänsä ihan kiitettävä määrä, 17 kappaletta, joista noin puolet avautuvat, kun pelaa arcade-moden läpi useampaan kertaan. 

Kaiken kaikkiaan ensimmäinen Tekken ei tuntunut pelituntumaltaan niin vanhentuneelta kuin olisi voinut luulla, mutta modernille taistelupelaajalle sillä ei ole mitään tarjottavaa, sillä uusin Tekken tekee kaiken paremmin. Ainoa käyttö tälle pelille nostalgisen retrotestailun lisäksi saattaa olla ylhäällä mainittu, eli se että lähes kaikki kolmekymppisistä eteenpäin muistavat Tekkenin ja se saattaa olla edelleen ainoa tappelupeli, johon pelejä aktiivisesti pelaamaton saattaa tarttua vaikkapa illanistujaisissa. En alkaisi selittää Tekken 8:n systeemejä minuutissa jollekin, joka on viimeksi koskenut pelikonsoliin 25 vuotta sitten, mutta tämän pelin “4 nappia ja ristiohjain” eikä mitään kikkoja sen päälle on varmasti vielä ihan ymmärrettävä.    



Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia kaikille lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-jarmo


Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Kohtalokkaat Mutantit

 Moi, Marvel-maaliskuu päättyy tänä viikonloppuna ja se tapahtuu melko erikoisen pelin parissa. Vuorossa on Vuoden 2011 X-Men Destiny Xbox 360:lle (pelistä julkaistiin myös PS3, Wii ja DS-versiot). Pelin on kehittänyt Silicon Knights ja julkaissut Activision. X-Men Destiny on erikoinen tapaus siinä mielessä, että pelin kehitykseen ja julkaisuun liittyy aikamoista dramatiikkaa: Silicon Knightsin pomolla, Denis Dyackilla oli tapana rahoittaa studionsa pelejä siten, että hän käytti isojen julkaisijoiden projekteihin myönnettyjä resursseja kehittämään siinä sivussa ohessa muita, studion omia julkaisuja. Pelin maksanut taho siis ei saanut mitä oli luvattu, ainakaan siinä kapasiteetissa, mitä peliä kehittävän studion taholta oli annettu ymmärtää. Joku voisi ajatella, että sehän on vähintään sopimusrikkomus, ehkä jopa petos. Kyllä vain, X-Men -lisenssinhaltija tuohon aikaan, Activision, pääsi ilmeisesti asiasta kärryille ja päätti että pelin julkaisua ei siirretä, oli se peli sitten missä kun