Skip to main content

PimuPyssy

Joulukuun ensimmäinen blogaus käsittelee aihetta, millä ei ole mitään tekemistä joulun tai talven kanssa. Mulla on ollut jemmassa muutama Japanin reissulta hankittu peli, jotka säästin ikäänkuin myöhempää pelausta varten, koska ne olivat kaikki hieman omaperäista tavaraa, joka soveltuu hyvin blogin aiheeksi. Tällä kertaa vilkaistaan, millainen peli on Gal Gun 2.

Päähahmot vasemmalta oikealle: Enkeli Risu, lapsuudenystävä Nanako, naapurin tyttö Chiru. Takana "pääpahis" demoni Kurona.


Gal Gun on länsimaissakin jossain määrin tunnettu peli, lähinnä pantsushottien innokkaiden sensurointien ja moraalikauhistelujen takia. Huomasin heinäkuussa Akihabarassa, että upouusi Gal Gun 2:n jonkin sortin limited edition törötti Traderin hyllyllä paraatipaikalla, ja etsin jonkin sortin mielenkiintoista nimikettä, joten päätin ottaa selvää, mistä on kyse ja vein laatikon tiskille. 
Tähän liityy siinä mielessä hauska juttu, että en katsellut sen tarkemmin pelin mainoskylttiä, jossa kyllä jälkikäteen ajateltuna luki jotain Traderin exclusiivisesta bonusmatskusta. Japanissa on tapana houkutella ostajia myymälöiden omilla, toisistaan poikkeavilla bonustilpehööreillä. No, kun oli latonut jenit tiskiin, niin tiskin takana ollut kaveri nappasi ensisilmäyksellä pelille liian ison näköisen kassin ja sujautti pelin sinne, samalla, hieman sillei stealth-tyylisesti, muttei kuitenkaan, jannu kumartui viereisen hyllyn suuntaan ja livautti perään muoviin pakatun ohuen rullan ja ojensi sitten kassin mulle. Vasta siinä vaiheessa tajusin, että “Ahaa! Tähän tulee bonuksena mukana joku juliste tai seinäkangas! No, minä toikkaroin pihalle katuvilinään ja helkkarin kuumaan keskikesän ilmaan ja päätin jättää rullan pakettiin, kunnes kotimatka koittaa. Hieman jännitti, miten arkaluonteista materiaalia rulla sisältää, mut tiesin kyllä, ettei sentään mitään kovin karua, kun tätä myytiin ihan normikaupan etutiskillä. Kunnon hentsuhommille on omat kauppansa/osastonsa.

Lootassa tuli mukana pieni artbook ja soundtrack.

Tässä se kuumottava mysteerinen seinäkangas. Olis voinut olla pahempikin, mutta en ehkä jättäis esille kun sukulaiset vierailevat. 



Millanen peli se sitten on? No, Gal Gun 2 on ekan persoonan raideräiskintä, eli siinä ei siis liikuta varsinaisesti paljonkaan, vaan valitaan lähinnä suunta/kohta, johon halutaan mennä ja sitten ampuillaan vain tähtäämällä. Pelin juoni on niin huvittavan pöljä, että se ansaitsee erikoismaininnan: Eräänä päivänä taivaalta tömähtää perus lukiopojan eteen pöllämystynyt ja hajamielinen enkeli, Risu, joka ilmoittaa että allekirjoittanut on valittu jonkin taivaallisen demoninkarkoituspuljun toimesta taistelemaan koulun vallnneita demoneja vastaan. Näissä demoneissa on nääs sellainen juttu, että ne saavat lukiotytöt vallan sekaisin. Samalla käteen lyödään erikoislasit, joilla nähdään ne pikku pirulaiset ja Gal Gun, jolla niitä on sitten tarkoitus karkottaa. Lisäksi bonuksena hahmolla annetaan taivaallinen erikoiskyky olla vallan mahtava tyttömagneetti, jonka kimppuun kaikki posessoidut tytöt käyvät kuin sika limppuun rakkaudentunnustustensa kanssa. Gal Gun ampuu fromoneja, joilla pamautetaan tytöt tyytyväisiksi ja samalla pikku demonit joko päiviltä tai sitten ne imetään pyssyn tehokkaalla vakuuumilla talteen (tyttöjen koulupukujen kera). 

Näin lähituntumalle gimmoja ei kannata päästää, etenkin rakkauskirjeen ojennus on paha hyökkäys.

Paaaantsuuushot! Pyssyn vakuumilla lähtee sekä pirulaiset että koulupuvut.



Jep, kuulostaa aikamoiselta. Pyssykkään ja laseihin saa upgadeja pelin edetessä ja mukana on vielä mekaniikka, jossa taivaallinen amazon lähettää pelaajan käpille snackseja, figuja ja muuta mukavaa sisältäviä paketteja. Näillä on tarkoitus koristella kotia, mutta snackseilla on myös tärkeä funktio. Tavatuille tytöille voi syöttää karkkeja, jolloin “ystävyysmittari” kasvaa ja lopulta tytöt voi pyytää treffeille tai kylään. Tämän pointti on päästä yksityiseen “manaussessioon” jossa keikistelevää typykkää tykitetään Gal Gunilla, jolloin heistä irtoaa pikkudemoneja. Tämä on lähinnä keikistelevän ja voihkivan mimmin tirkistelyä varten, luulen mä. 

Juoni on genren peruskamaa, mutta dialogi ja pöljät tilanteet tekevät hommasta hauskan.


Peli ei kuitenkaan kaikesta huolimatta ainakaan mun mielestä ole mitenkään kovin törkeää pervoilua, vaan kaikessa on niin pöljä ja humoristinen ote ja tyyli, ettei tästä oikein kannata kenenkään pahastua. Minä ainakin otin ihan huumorin kantilta. Loppujen lopuksi Gal Gun 2 on kepeä ja huumorilla varustettu raideräiskintä, joka ei ole teknisesti mitenkään erikoinen, mutta animaatiohahmojen tyylillä toteutettu grafiikka kyllä sopii ja ajaa asiansa vallan mainiosti. Ihan kivaa pikku ajankulua, mutta hinta on siihen nähden aika kova. No, onneksi matkabudjetissa oli varattu tilaa heräteostoksille. Haaremianimen genrenä tuntevat tietävät takuulla, millaisia tilanteita ja dialogia on tarjolla, tarina tarjoaa genren kaikki kliseet.

Sellainen peli tällä kertaa, palaa taas pian asiaan. Kiitokset kaikille lukijoille!

-malone

Comments

Anonymous said…
:D Mä oon nähnytkin tän jossain länkkärinettikaupoissa, näitähän on parikin lokalisoitu. Melkoista meininkiä. Onkos pelissä muuten tukea nelospleikkarin ohjaimen liikkeentunnistuksella tähtäilylle?
Malone said…
Hyvä kysymys! Itse en osannut kaivata, mutta nopean tarkistuksen perusteella kyllä löytyy motion-tähtäykset.

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Kohtalokkaat Mutantit

 Moi, Marvel-maaliskuu päättyy tänä viikonloppuna ja se tapahtuu melko erikoisen pelin parissa. Vuorossa on Vuoden 2011 X-Men Destiny Xbox 360:lle (pelistä julkaistiin myös PS3, Wii ja DS-versiot). Pelin on kehittänyt Silicon Knights ja julkaissut Activision. X-Men Destiny on erikoinen tapaus siinä mielessä, että pelin kehitykseen ja julkaisuun liittyy aikamoista dramatiikkaa: Silicon Knightsin pomolla, Denis Dyackilla oli tapana rahoittaa studionsa pelejä siten, että hän käytti isojen julkaisijoiden projekteihin myönnettyjä resursseja kehittämään siinä sivussa ohessa muita, studion omia julkaisuja. Pelin maksanut taho siis ei saanut mitä oli luvattu, ainakaan siinä kapasiteetissa, mitä peliä kehittävän studion taholta oli annettu ymmärtää. Joku voisi ajatella, että sehän on vähintään sopimusrikkomus, ehkä jopa petos. Kyllä vain, X-Men -lisenssinhaltija tuohon aikaan, Activision, pääsi ilmeisesti asiasta kärryille ja päätti että pelin julkaisua ei siirretä, oli se peli sitten missä kun