Tällä kertaa tarkastelussa on jälleen Famicomin tarjontaa. Päähahmomme on tuttu jo yhdestä aikaisemmin mukana olleesta pelistä, mutta tällä kertaa päässyt itse pääosaan. Vuorossa King Kong 2 Ikari no Megaton punch.
Konamin 1986 julkaisema Famicom-peli paljastui yllättäen elokuvalisenssipeliksi. Japanissa tuli nimittäin myös King Kong Lives -elokuva samana vuonna. Alkudemon perusteella en olisi aivan uskonut, että kyseessä on näinkin syvällinen tarina: Sen jälkeen kun Kong putosi Empire State buildingin katolta, niin se vietiin lasarettiin ja pelastettiin Lady Kongilta saadulla verensiirrolla (En tiedä mistä se ilmaantui) ja kyberneettisellä sydämellä. (Sijoittuuko tämä vieläkin 30-luvulle?) No, näin tarina kuulemma nyt menee ja Kong on taas kunnossa. Nyt sitten pitää pelastaa vangittu Lady Kong. Se tapahtuu löytämällä 9 avainta, yksi jokaisesta yhdeksästä maailmasta ja voittamalla viimeisen maailman bossi, kuten asiaan kuuluu.
Homma on helpommin sanottu kuin tehty, peli on käytännössä sokkelo, ja avaimet jemmailtu ties minne päin epälineaarisesti aukeavaa pelimaailmaa. Onneksi sentään maailmat on värikoodattu ja menu kertoo missä maailmassa mennään ja onko avain plakkarissa. Käytännössä aluksi haahuillaan sinne tänne ja mennään teleporttaavista ovista kunnes jotain löytyy. Sitten törmätään avaimeen ja tapellaan bossia vastaan. Toivottavasti jossain vaiheessa kartan rakenne ja avainten paikat jäävät mieleen ja hommaan tulee tolkkua. Pelissä on kolme elämää ja ilmeisesti jokunen löydettävä lisäukko. Ei continuea.
Itse pelaaminen tapahtuu ylävinkkelistä, jossa Kong liikkuu, loikkii, lyö ja heittelee kiviä tuhoten rakennuksia, vihollisia, kuten tankkeja ja ties mitä avaruuden kummajaisia ja etsien tietysti esineitä, avaimet etunenässä. Kiviä on rajattu määrä, joita saa lisää vihollisilta droppeina. Vihulaiset ja tuhotut ympäristöt pudottavat myös healthbonuksia sekä muita esineitä, joilla Kongia voi hieman vahvistaa. Karttoihin on lisäksi jemmattu erikoisbonuksia, muunmuassa Wai Wai Worldista tuttu Konami Man tekee cameon.
Yhden illan yrityksillä pelastusoperaatio jäi vielä vajaaksi, parhaana tuloksena oli 7/9 avainta. En kuitenkaan luonnehtisi King Kong kakkosta erityisen vaikeaksi peliksi, enemmänkin kyse on oikean reitin opettelusta.
Kokonaisuutena tykkäsin Kongista kovastikin: Pelattavuus on hyvä ja Kong liikkuu napakasti. Etenkin hyppy sortuvan rakennuksen päälle tuntuu mukavan painavalta ja tuhovoimaiselta. Myöskään musat eivät ole hullummat. Vaikeusaste on kohtuullinen eikä aiheuta retroraivoa. Sanoisin, että Wai Wai Worldin ohella ehdottomasti länsimaissa julkaisematon Konamin helmi.
Sellainen oli Famicom-katsaus tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille ja palaan pian asiaan!
-malone
Comments
- Snou