Skip to main content

Klassikkohahmon Seikkailuja

Hei,

Elokuun viimeisessä blogissa esiintyy klassinen hahmo, joka tosin ei ole juurikaan tunnettu videopelien puolelta, eikä nauti samanlaista statusta meillä päin kuin kotimaassaan: Katsauksessa on Konamin julkaisema vuoden 1988 Famicom-peli Tetsuwan Atom, tai tutummin: Astro Boy.



Astro Boy on mangan “isän” Osamu Tezukan tunnetuin hahmo ja alkuperäistä sarjista julkasitiin vuosina 1952-1968. Ideana on, että “Tiedeministeriön” tohtori Tenma rakentaa nuoren pojan näköisen sankarirobotin, joka oikaisee milloin mitäkin vääryyksiä. Kuulostaa Mega Manilta. Tezuka perusti Astro Boyn ulkonäön vahvasti Mikki Hiireen, joka tuli tuohon aikaan tunnetuksi  miehitetyssä Japanissa ja Tezuka halusi antaa lapsille jotain ilon aiheita sodan pahasti runtelemassa maassa, joten hän ryhtyi piirtämään sarjakuvia. Ne hiustyylin kaksi töyhtöä kieltämättä tuovat mieleen heti Mikin korvat. Myöhemmin mukaan tuli myös animaatiosarjojen tuotantoa. Tezukaa pidetään ikäänkuin Japanin Walt Disneyna.




Famicom-peli on perusteiltaan simppeli tasoloikka, mutta hommassa on pari juttua, jotka erottavat Astro Boyn vaikka Mariosta: A-nappi hyppää, B-on lyönti, mutta mukana on myös lento, joka tapahtuu Mario 64:n tapaan ottamalla vauhtia kolmella loikalla ja viimeinen lähettää hahmon lentoon. Mukana on myös energiamittari, joka toimii samalla aikana. Energian loppuessa se on nirri pois. Tohtorin voi tosin kutsua lataaman Astro Boyn energian, mutta se maksaa vihollisilta putoavia kolikoita.



Astro Boyn vaikeustaso on melko armoton, henki lähtee yhdestä tai kahdesta osumasta ja käytössä on kolme elämää, sitten se on takaisin alkuun. Kentät ovat myös suhteellisen laajoja ja sisältävät salaisuuksia, jotka on ilmeisesti pakko löytää edetäkseen. Myös joitain kryptisiä tilanteita tuli eteen, joiden ymmärtäminen varmasti vaatisi vähän parempaa Astro Boyn hahmon ja maailman tuntemusta. En päässyt lähellekään loppua yhdessä illassa. Voihan se tosin olla, että peli on lyhyt, mutta jotenkin ei tuntunut siltä. Varmaan pitäisi kaivaa joku FAQ jotta ymmärtäisi pelin kaikki tilanteet ja mekaniikat. Joka tapauksessa, vaikea oli. Grafiikat ja äänet ovat Famicomin mittapuulla ihan hyvät, mutta eivät loistavat. Hahmojen spritet ovat kuitenkin hauskan näköiset: Astropoika näyttää hyvältä ja isonenäiset viholliset pyllähtävät hauskasti kumoon kun niitä kumauttaa.




Jotenkin sitä on tottunut tämän ajan Konamilta niin timanttiseen tarjontaan, että hieman riman alta mentiin kaikin puolin. Ei tämä mikään täysi susi ole, mutta olen pelannut viime aikoina paljon parempiakin Famicom-loikkia Konamilta, kuten Goemonia. Jos peli olisi helpompi, niin olisin nauttinut enemmän, nyt meni alun hinkkaamiseksi uudelleen ja uudelleen. Super Famicomin jatko-osa näytti siltä, että siinä on parannettu kaikin puolin, joten suosittelen ensimmäiseksi Astro Boy pelikokemukseksi mielummin sitä. 



Astro boy on muuten justiinsa nyt muutenkin ajankohtainen: Tampereen taidemuseossa avataan syyskuussa Osamu Tezuka-näyttely ja lisäksi näillä näppäimillä ilmestyy suomennettu Astro Boy- sarjakuvakokoelma. Kannattaa tsekata molemmat. Kiitoksia taas kaikille lukijoille ja palaan taas pian asiaan! 

-malone







Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el...

Lucasin Hengessä

 Hei, Tällä viikolla tutustuin lisää Capcom Fighting Collection 2:n valikoimaan. Pelinä on Plasma Sword, tai vaihtoehtoisesti Star Gladiators 2. Peli on alunperin vuodelta 1998, mutta Dreamcastin kotikonsoliversio julkaistiin vuotta myöhemmin. Kolikkopeliversio nähdään siis pelihallien ulkopuolella ensimmäistä kertaa tämän kokoelman myötä.  Plasma Sword jatkaa Capcomin vähemmän tunnettujen 3D-pelien sarjaa selvästi Star Wars-vaikutteisella asetelmalla, missä monen sorttiset avaruustaistelijat kohtaavat perinteisessä 1 vs 1 taistelussa. Pelin pahis on sonnustautunut mustaan, samurain haarniskaa muistuttavaan kostyymiin, joten mielleyhtymä on selvä. Mukana on myös melkoisesti Wookieta muistuttava karvaturri. Hahmoja on melko runsas määrä, mutta valikoima ei ole ihan niin monipuolinen kuin voisi luulla, koska suurin osa hahmoista muistuttaa suuresti jotain toista taistelijaa. Kaikista on siis vähän niinkuin “hyvis” ja “pahis” versiot hieman eri ulkonäöllä.  Capcom käyttää tä...

Lisää Capcomia

 Hei, Tällä kertaa blogit jatkuvat jälleen Capcomin taistelupelien merkeissä, nimittäin Toukokuussa julkaistiin lisää klassikkopelejä uudessa paketissa. Capcom Fighting Collection 2 sisältää 8 peliä vuosituhannen vaihteen tienoilta, vuosilta 1998-2004. Tällä kertaa mukana on myös Capcomille vähemmän tyypillisiä 3D-taisteluita, joista muutama on varsin harvinaista herkkua. Nyt keskitytään yhteen näistä vähemmän tunnetuista, mutta sitäkin mielenkiintoisimmista peleistä, nimeltään Project Justice, tai Moero! Justice Gakuen, vuodelta 2000. Peli on Rival Schools -nimisen mätkinnän toinen osa. Kuten nimestä voi päätellä, peli on animetyylisen lukion ympärille rakennettu asetelma, jossa koulujen varsin värikkäät oppilaat ja opettajat osallistuvat 3 vs 3 mätkintöhin rehtoria myöten. Tuttujen tyylien, kuten Karaten ja Judon lisäksi tehokkaaksi taistelijaksi oppii pelaamalla mm. baseballia, lentopalloa ja viulun soitolla. Tai sitten vain olemalla liikunnan opettaja. Hahmojen design on lennok...