Skip to main content

8-bittistä ninjailua

Hei,

Jatkamme tällä viikolla Famicomin parissa, vuorossa Taiton 1986 julkaisema The Legend of Kage, joka on kotikonsolikäännös samannimisestä vuoden 1985 kolikkopelistä. 



Peli on toimintatasoloikka, jossa ninja “Kage” pelastaa prinsessaa jälleen kerran pahan sotaherran kynsistä. Olin kansigrafiikan ja ensivaikutelman perusteella varma, että kyseessä on manga- tai animelisenssi, vaan eipä ilmeisesti olekaan. Legend of Kage nimittäin vaan muistuttaa lähes täydellisesti 80-luvun lopun ja 90-luvun alkupuolen ninja-animeja, joissa meno on vauhdikasta, tuulennopeat ninjat suihkivat puiden oksilla ja latvustoissa ja heittävät shrurikeneja kovemalla tahdilla kun konekiväärit. Jos on nähnyt Ninja Scrollin alkukohtauksen, niin se voisi olla tämä peli. Ilmeisesti Kage oli ensimmäinen Famicom-peli, jossa ninjahahmo oli ikäänkuin “realistisen näköinen”, eikä pallopäinen chibi ja tästä syystä peli oli aikoinaan ikäänkuin semikuuluisa. 




Itse pelaaminen on simppeliä, kuten arvata saattaa. Ninja juoksentelee ja loikkii vauhdikkaasti ympäriinsä ristiohjaimella, A-nappi lyö miekalla, joka on myös vihollisten projektiilien torjuntaa varten oikealla ajoituksella, B-nappi heittää heittotähtiä. Vihollisilta putoaa toisinaan power up -pallero, jonka voi poimia kaksi kertaa. Molemmilla ninjan nutun väri muuttuu, joka osoittaa että kestää ylimääräisen osuman, muuten se on aina kerrasta poikki. Myös heittotähtien koko kasvaa poweupin myötä. Kage on vanhan ajan kolikkopelille tyypillisesti lyhyt, mutta looppaa loputtomiin. Ainoana erona uudella pelikerralla taustojen vuodenaika vaihtuu. 



Kenttiä on neljä, plus lopputaistelu: Ensimmäisessä suihkitaan ympäri metsää, nuijien vihollisninjoja ja tulta puhaltavia munkkeja. Tavoitteena voittaa päämunkki, joka ilmaantuu kun tarpeeksi vihollisia on kellistetty. Toisessa kentässä teilataan ennaltamäärätty määrä vihulaisia pahiksen linnan vallihaudalla. Kolmannessa kiivetään linnan muuria ylös ja viimeisessä etsitään prinsessa linnan sisältä. Tämän jälkeen on pomotaistelun aika.  




Legend of Kage on varsin vauhdikas peli, hahmo hyppää yhdellä loikalla kymmeniä metrejä ja vihulaista pukkaa kovalla tahdilla. Tämä yhdistettynä “laaki ja vainaa” ilman power uppia -sääntöön tekee pelistä yllättävän haastavan. Tarjolla on kolme elämää, ei continueja. En päässyt kertaakaan kahta looppia loppuun saakka. 



En voi sanoa, että Legend of Kage olisi millään tavalla Famicomin parhaimmistoa, mutta yhden asian peli tekee hyvin, nimittäin vauhdikkaan anime-actionin tuntuisen toiminnan. Se ei ole mitenkään tyypillistä tällaiselle alkupään 8-bittiselle pelille. Vauhdikkuus tosin kääntyy jo jollain tapaa itseään vastaan, koska henki lähtee herkästi ja aikaa reagoida uhkiin on todella vähän. Suosittelen testaamaan, peli on omiaan lyhyissä annoksissa, mikä on ymmärrettävää kun ottaa huomioon kolikkopelitaustan. Konsoliversio ei poikkea alkuperäisestä kun ulkoasun puolesta.



Siinä kaikki tällä kertaa, palataan asiaan taas ensi viikolla. Kiitokset kaikille lukijoille!

-malone

Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Kohtalokkaat Mutantit

 Moi, Marvel-maaliskuu päättyy tänä viikonloppuna ja se tapahtuu melko erikoisen pelin parissa. Vuorossa on Vuoden 2011 X-Men Destiny Xbox 360:lle (pelistä julkaistiin myös PS3, Wii ja DS-versiot). Pelin on kehittänyt Silicon Knights ja julkaissut Activision. X-Men Destiny on erikoinen tapaus siinä mielessä, että pelin kehitykseen ja julkaisuun liittyy aikamoista dramatiikkaa: Silicon Knightsin pomolla, Denis Dyackilla oli tapana rahoittaa studionsa pelejä siten, että hän käytti isojen julkaisijoiden projekteihin myönnettyjä resursseja kehittämään siinä sivussa ohessa muita, studion omia julkaisuja. Pelin maksanut taho siis ei saanut mitä oli luvattu, ainakaan siinä kapasiteetissa, mitä peliä kehittävän studion taholta oli annettu ymmärtää. Joku voisi ajatella, että sehän on vähintään sopimusrikkomus, ehkä jopa petos. Kyllä vain, X-Men -lisenssinhaltija tuohon aikaan, Activision, pääsi ilmeisesti asiasta kärryille ja päätti että pelin julkaisua ei siirretä, oli se peli sitten missä kun