Skip to main content

Hiisiä ja Kummituisia

Moi,
Jatketaan Famicomilla tälläkin viikolla. Luvassa on karusta vaikeusasteestaan tunnetun Capcomin tasoloikkasarjan ensimmäinen osa konsoleilla vuodelta 1986, Makaimura, eli meikäläisittäin Ghosts’n Goblins.  


Moni varmasti tietää tämän ainakin nimeltä, joten mikään eksoottinen erikoisuus ei ole kyseessä. Homma alkaa siitä että ritari Arthur on piknikillä prinsessan kanssa jonka pirulainen kidnappaa ja Arthurin hommaksi jää tasoloikkia kuuden kentän verran pelastushommiin. Arthur hengaa muuten jostain syystä prinsessan kanssa pelkät kalsongit jalassa. Tämä on myös pelin keskeinen mekaniikka: Hahmo kestää kaksi osumaa, ensimmäinen tuhoaa haarniskan ja jättää sankarin kalsareisilleen, toinen nappaa nirrin pois. Haarniskan voi saada takaisin kentistä. Muuten mennään peruskaavalla A-nappi hyppää, B-nappi heittää aseella. Aseistusta löytää randomien ja vähemmän randomien droppien muodossa vihollisilta, mutta sanotaanko, että millään muulla kuin tikarilla et halua tätä pelata. Miksikö? No, siksi että tikari on pelin nopein ase ja tässä tarvitsee kaiken mahdollisen ajan reagoida vihollisiin. Protip: soihtua et halua koskaan, se on kuolemantuomio.


Pelin teema on vahvasti halloween-tyylin kauhuaiheinen: Heti alussa ollaan hautausmaalla zombien keskellä, löytyy linnaa sun muita perinteisiä jänskätyslokaatioita. Viholliset noudattavat samaa, hyväksi havaittua tyyliä. Mukana on klassinen välibossi, surullisenkuuluisa Red Arremer, eli sama tyyppi, joka sai myöhemmin oman pelisarjan, Gargoyles Quest ja nimen Firebrand.


Viholliset painavat päälle joka puolelta jatkuvalla syötöllä ja monet kestävät monta osumaa. Tässä pelissä ollaan jatkuvasti helisemässä ja selviytymine on jatkuvasti hiuskarva varassa. Sanoisin, että tämä Famicom-versio on pelin vaikein, esimerkiksi Snesin versio vaikutti paljon helpommalta, ainakin minun muistikuvieni mukaan. Jo toisen kentän tikaskohta tuotti harmaita hiuksia. Pelin kuuluisin jäynä on muuten se, että hemmetinmoisen urakan jälkeen peli sanoo “Se olkin vain illuuusio, vedä uusiks”. Sitten peli pitää pelata uudestaan ja loppubossi pitää voittaa huonommalla aseella. Ehe,ehe. 


Teknisesti Famicon-versio (myös NES) on hieman kyseenalainen. Peli selvästi venyy ja paukkuu paikoitellen liitoksissaan ja toisinaan tapahtuu outoja glitchejä. Myös kontrolleissa on pientä tahmeutta, mikä ei helpota jo valmiiksi vaikeaa peliä. Ulkoasu on muuten ihan mukava, ei nyt mikään näyttävä, mutta toimiva. Monen spriten ulkonäkö on hyvä ja mieleenpainuva. Tunnarimusiikki on klassinen ja yksi tunnistettavimmista aikansa tuotoksista.


Makaimura on maineensa ansainnut hankalana tapauksena, kyllä tämän kanssa saa äheltää illan jos toisenkin ennen kuin hyvä loppu tärähtää ruudulle. Joku siinä kuitenkin viehättää, joten sanoisin että peli on enemmän kuin osiensa summa ja ansaitsee asemansa klassikkojen joukossa kynsin hampain roikkumalla ja nipin napin. Aivan kuin Arthur, joka yrittää epätoivoisesti selvitä armottoman vihollislauman keskellä.  


Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitos kaikille ja palaan taas pian asiaan!
-malone

Comments

Popular posts from this blog

Lucasin Hengessä

 Hei, Tällä viikolla tutustuin lisää Capcom Fighting Collection 2:n valikoimaan. Pelinä on Plasma Sword, tai vaihtoehtoisesti Star Gladiators 2. Peli on alunperin vuodelta 1998, mutta Dreamcastin kotikonsoliversio julkaistiin vuotta myöhemmin. Kolikkopeliversio nähdään siis pelihallien ulkopuolella ensimmäistä kertaa tämän kokoelman myötä.  Plasma Sword jatkaa Capcomin vähemmän tunnettujen 3D-pelien sarjaa selvästi Star Wars-vaikutteisella asetelmalla, missä monen sorttiset avaruustaistelijat kohtaavat perinteisessä 1 vs 1 taistelussa. Pelin pahis on sonnustautunut mustaan, samurain haarniskaa muistuttavaan kostyymiin, joten mielleyhtymä on selvä. Mukana on myös melkoisesti Wookieta muistuttava karvaturri. Hahmoja on melko runsas määrä, mutta valikoima ei ole ihan niin monipuolinen kuin voisi luulla, koska suurin osa hahmoista muistuttaa suuresti jotain toista taistelijaa. Kaikista on siis vähän niinkuin “hyvis” ja “pahis” versiot hieman eri ulkonäöllä.  Capcom käyttää tä...

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el...

Lisää Capcomia

 Hei, Tällä kertaa blogit jatkuvat jälleen Capcomin taistelupelien merkeissä, nimittäin Toukokuussa julkaistiin lisää klassikkopelejä uudessa paketissa. Capcom Fighting Collection 2 sisältää 8 peliä vuosituhannen vaihteen tienoilta, vuosilta 1998-2004. Tällä kertaa mukana on myös Capcomille vähemmän tyypillisiä 3D-taisteluita, joista muutama on varsin harvinaista herkkua. Nyt keskitytään yhteen näistä vähemmän tunnetuista, mutta sitäkin mielenkiintoisimmista peleistä, nimeltään Project Justice, tai Moero! Justice Gakuen, vuodelta 2000. Peli on Rival Schools -nimisen mätkinnän toinen osa. Kuten nimestä voi päätellä, peli on animetyylisen lukion ympärille rakennettu asetelma, jossa koulujen varsin värikkäät oppilaat ja opettajat osallistuvat 3 vs 3 mätkintöhin rehtoria myöten. Tuttujen tyylien, kuten Karaten ja Judon lisäksi tehokkaaksi taistelijaksi oppii pelaamalla mm. baseballia, lentopalloa ja viulun soitolla. Tai sitten vain olemalla liikunnan opettaja. Hahmojen design on lennok...