Skip to main content

Hiisiä ja Kummituisia

Moi,
Jatketaan Famicomilla tälläkin viikolla. Luvassa on karusta vaikeusasteestaan tunnetun Capcomin tasoloikkasarjan ensimmäinen osa konsoleilla vuodelta 1986, Makaimura, eli meikäläisittäin Ghosts’n Goblins.  


Moni varmasti tietää tämän ainakin nimeltä, joten mikään eksoottinen erikoisuus ei ole kyseessä. Homma alkaa siitä että ritari Arthur on piknikillä prinsessan kanssa jonka pirulainen kidnappaa ja Arthurin hommaksi jää tasoloikkia kuuden kentän verran pelastushommiin. Arthur hengaa muuten jostain syystä prinsessan kanssa pelkät kalsongit jalassa. Tämä on myös pelin keskeinen mekaniikka: Hahmo kestää kaksi osumaa, ensimmäinen tuhoaa haarniskan ja jättää sankarin kalsareisilleen, toinen nappaa nirrin pois. Haarniskan voi saada takaisin kentistä. Muuten mennään peruskaavalla A-nappi hyppää, B-nappi heittää aseella. Aseistusta löytää randomien ja vähemmän randomien droppien muodossa vihollisilta, mutta sanotaanko, että millään muulla kuin tikarilla et halua tätä pelata. Miksikö? No, siksi että tikari on pelin nopein ase ja tässä tarvitsee kaiken mahdollisen ajan reagoida vihollisiin. Protip: soihtua et halua koskaan, se on kuolemantuomio.


Pelin teema on vahvasti halloween-tyylin kauhuaiheinen: Heti alussa ollaan hautausmaalla zombien keskellä, löytyy linnaa sun muita perinteisiä jänskätyslokaatioita. Viholliset noudattavat samaa, hyväksi havaittua tyyliä. Mukana on klassinen välibossi, surullisenkuuluisa Red Arremer, eli sama tyyppi, joka sai myöhemmin oman pelisarjan, Gargoyles Quest ja nimen Firebrand.


Viholliset painavat päälle joka puolelta jatkuvalla syötöllä ja monet kestävät monta osumaa. Tässä pelissä ollaan jatkuvasti helisemässä ja selviytymine on jatkuvasti hiuskarva varassa. Sanoisin, että tämä Famicom-versio on pelin vaikein, esimerkiksi Snesin versio vaikutti paljon helpommalta, ainakin minun muistikuvieni mukaan. Jo toisen kentän tikaskohta tuotti harmaita hiuksia. Pelin kuuluisin jäynä on muuten se, että hemmetinmoisen urakan jälkeen peli sanoo “Se olkin vain illuuusio, vedä uusiks”. Sitten peli pitää pelata uudestaan ja loppubossi pitää voittaa huonommalla aseella. Ehe,ehe. 


Teknisesti Famicon-versio (myös NES) on hieman kyseenalainen. Peli selvästi venyy ja paukkuu paikoitellen liitoksissaan ja toisinaan tapahtuu outoja glitchejä. Myös kontrolleissa on pientä tahmeutta, mikä ei helpota jo valmiiksi vaikeaa peliä. Ulkoasu on muuten ihan mukava, ei nyt mikään näyttävä, mutta toimiva. Monen spriten ulkonäkö on hyvä ja mieleenpainuva. Tunnarimusiikki on klassinen ja yksi tunnistettavimmista aikansa tuotoksista.


Makaimura on maineensa ansainnut hankalana tapauksena, kyllä tämän kanssa saa äheltää illan jos toisenkin ennen kuin hyvä loppu tärähtää ruudulle. Joku siinä kuitenkin viehättää, joten sanoisin että peli on enemmän kuin osiensa summa ja ansaitsee asemansa klassikkojen joukossa kynsin hampain roikkumalla ja nipin napin. Aivan kuin Arthur, joka yrittää epätoivoisesti selvitä armottoman vihollislauman keskellä.  


Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitos kaikille ja palaan taas pian asiaan!
-malone

Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv