Skip to main content

Kongin Kingi

Moi,
Uusi vuosi, vanhat kujeet. Tässä onkin ollut jo taukoa edellisestä , joten vuorossa on taas kalssista Famicomia. Paljon klassisemmaksi ei enää päästä, vuorossa on Nintendon vuoden 1981 kolikkopelin Famicom-versio vuodelta 1983, Donkey Kong. 


Kyllä vain, pelasin Billy Mitchellin mulletin vanavedessä Donkey Kongia ja samalla tuumin, että onko eräs kaikkien aikojen klassikoista todella kestänyt aikaa. Peli itsessään ei varmasti paljon esittelyjä kaipaa: Gorilla Kong nappaa Daisyn ja hinaa sen rakennustyömaan tellinkien päälle, Mario (Tuolloin tosin vasta “Jumpman”) lähtee perään, suorittaa esteitä vilisevän temppuradan ja kiipeää huipulle, jolloin Kong nappaa taas tytön kainaloon ja kiipeää seuraavaan kenttään. Toistetaan muutaman kerran, Kong pudotetaan tatamiin ja kaikki on hyvin. Kunnes peli looppaa. Näin vaatimattomista lähtökohdista muodostui kaksi Nintendon lippulaiva-franchisea.


Kontrollien puolesta ei paljon simppelimmäksi pääse: ristiohjaimella neljä suuntaa ja hyppynappi. Kentossä on jokunen vasara, joilla saa ikäänkuin “kuolemattomuusefektin” joksikin aikaa ja tietysti pisteitä nuijituista esteistä ja vihollisista. Tämä ei kuitenkaan ole sama kun vaikka SMB:n Tähti, koska on edelleen mahdollista saada vaikkapa putoava tynnyri päähän, jos vasaran hitboksi vaan sattuu olemaan juuri silloin edessä, eikä ylhäällä.


Kenttiä on kolme, joka jostain mystisestä syystä on muuten yksi vähemmän kuin kolikkopelissä.
Ekassa loikitaan raksatelineiden päällä väistellen Kongin heittämiä tynnyreitä, toisessa loikitaan hissien yli ja lopuksi väistetään pomppivia jousia (tämä on pelin nopeutuessa vaikein kohta ja vaatii tietyn taktiikan) ja lopuksi kerätään pultit raksatelineestä ja mätkäytetään Gorilla tonttiin. Vihollisia on pari kappaletta: Kahta eri mallista tulipalloa, ja sillä hyvä. Niiden liike on jännä: se selvästi ei ole täysin sattumanvarainen, koska kyllä ne jahtaavat pelaajaa, mutta eivät ne suoraan hiihdä perässäkään, vaan jäävät välillä haahuilemaan miten sattuu. Se tekee niistä yllättävän vaikeita välttää.


Vaikeustaso on muutenkin yllättävän kova, varsinkin jos olettaa näin simppelin pelin olevan läpihuutojuttu. Ensimmäisellä kerralla ei kolmen Marion hengiltä saamiseen kauan mene. Mutta, pelissä on kuitenkin riittävästi syvyyttä, että sitä jaksaa jauhaa pidempäänkin (Terkut Billylle) ja kyllä tämä edelleen täyttää hyvän pelin kriteerit. Sain parhaimmillaan about 125,000 pistettä, joka on noin 10% maailmanennätyksestä. Ehkä joskus. :D


Donkey Kong täyttää testipelailun perusteella edelleen klassikon odotukset. Kyllä tätä on hauska pelata, vaikka ikää on kohta 40 vuotta. Se, jos mikä on hyvän pelin merkki ja osoittaa että status on ansaittu. Pelin kolikkopeliversio on muuten edelleen todella suosittu (varmasti osin dokumenttielokuvan “King of Kong” ansiosta) ja tätä väännetään pelihallien nurkissa fanaattisesti ehkä enemmän kun mitään muuta 80-luvun alun peliä.  

Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia kaikille lukijoille, tervetuloa vuoteen 2020 ja palaan taas pian asiaan.

-malone

Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Kohtalokkaat Mutantit

 Moi, Marvel-maaliskuu päättyy tänä viikonloppuna ja se tapahtuu melko erikoisen pelin parissa. Vuorossa on Vuoden 2011 X-Men Destiny Xbox 360:lle (pelistä julkaistiin myös PS3, Wii ja DS-versiot). Pelin on kehittänyt Silicon Knights ja julkaissut Activision. X-Men Destiny on erikoinen tapaus siinä mielessä, että pelin kehitykseen ja julkaisuun liittyy aikamoista dramatiikkaa: Silicon Knightsin pomolla, Denis Dyackilla oli tapana rahoittaa studionsa pelejä siten, että hän käytti isojen julkaisijoiden projekteihin myönnettyjä resursseja kehittämään siinä sivussa ohessa muita, studion omia julkaisuja. Pelin maksanut taho siis ei saanut mitä oli luvattu, ainakaan siinä kapasiteetissa, mitä peliä kehittävän studion taholta oli annettu ymmärtää. Joku voisi ajatella, että sehän on vähintään sopimusrikkomus, ehkä jopa petos. Kyllä vain, X-Men -lisenssinhaltija tuohon aikaan, Activision, pääsi ilmeisesti asiasta kärryille ja päätti että pelin julkaisua ei siirretä, oli se peli sitten missä kun