Skip to main content

Metsästystä Asfalttiviidakossa

 Hei,

Tällä kertaa vuorossa on jälleen Switchin uudempi peli, vaikka tyyli on kyllä suoraan 16-bittiseltä aikakaudelta. Pelasin viime vuonna julkaistua “uusretroa” 2D tasolikkaräiskntää nimeltä Huntdown. Pelin on julkaissut Coffee Stain ja kehittänyt Easy Trigger, käsittääkseni Ruotsalaista alkuperää. 

Tyylilaji on sivulle scrollaava pyssyttely, joista lähinnä muistuvat mieleen Contra tai Rolling Thunder. Pelin maailma on ehtaa 80-luvun cyberpunkkia ja pelaaja hyppää palkkionmetsästäjän saappaisiin, kohteenaan kaupunkia terrorisoivat jengit. Hahmot ovat välittömästi tunnistettavia: Blade Runnerin Deckard metallileualla, naispuolinen Snake Plissken ja Mortal Kombatin Sektoria muistuttava cyborgi. Hahmoissa on pieniä eroja, jokaisen perus pistooli ampuu eri tavalla, vaihdellen hitaasta mutta tehokkaammasta lyhyeen sarjaan. Kaikilla on myös heittoase, joka on jokaisella hieman erilainen. Muuten erot ovat kosmeettisia ja tietysti ääninäyttelyn repliikit ovat jokaisella omanlaisensa. 

Pelaaminen on simppeliä, hyppy, ammunta, heittooase, “käytä” tai poimi esine/vaihda ase-yleisnappi, sekä Mega Man tyylinen syöksy. Tämän lisäksi ylös painamalla pääsee suojaan oviaukkoihin ynnä muihin syvennyksiin syvyyssuunnassa. Meno on vauhdikasta ja sulavaa, poimittavia aseita on todella paljon ja pelin rytmi pyöriikin hyvin pitkälle kulloinkin käytössä olevan aseen ja sen ammusmäärän ympärillä. Kättä pidempää putoaa ja löytyy kentistä jatkuvasti ja aseen jatkuva vaihtaminen on enemmän kuin suositeltavaa. Kaikkea löytyy haulikoista konepistooliin, rynnäkkökivääriin, konekivääreihin, kranaatinheittimiin ja jopa laseriin saakka. Lisäksi heitettäviä kranaatteja, polttopulloja ynnä muita räjähteitä löytyy, kuten myös lähitaisteluaseita, jääkiekkomailasta katanaan. Peruspyssylläkin pärjää tarvittaessa, mutta viholliset käyvät kimppuun paikoitellen todella runsaslukuisina ja niilläkin on käytössään samoja aseita ja toisinaan haarniskaa tai ajoneuvoja. Hahmoilla on viisi osumapistettä ja lisää saa yhden aspiriinipurkista tai useamman lääkintälaukusta. 

Vakeustaso on mallia Sega Mega Drive, eli aika kipakka, mutta ei mahdoton. Kentät eivät ole pitkiä ja niissä on useampia check pointteja, joten nirrin lähtiessä takapakkia ei tule kuin enintään minuutti tai pari. Kenttien lopussa on aina pomo, jotka ovat todella vaihtelevia tyyliltään ja mekaniikoiltaan. Toiset ovat nopeita ja vaativat jatkuvaa liikkumista ympäri kenttää, toiset isoja mörköjä, joiden pointtina on tunnistaa tilanteet ja toistaa sitä. Kaikki ovat lähes poikkeuksetta hauskoja genrekliseitä ja moni oli helposti parhaita ja haasteellisimpia pomotaistoja pitkiin aikoihin. 

Audiovisuaalinen anti on mahtava, jos tykkää tämään tyylisestä. Peli näyttää siltä, kuin se olisi melkein voinut olla Sega Mega Drivella, mutta ei kuitenkaan. Tarkemmin katseltuna alkaa näkyä todella hyvällä maulla toteutetut cyberpunk-visuaalit kentissä ja niiden taustoissa. Animaatioita on yllin kyllin, kun kiinnittää huomiota, hahmot ovat tarkkaa työtä ja hyvin teemoihinsa sopivia ja ennen kaikkea, näissä kaikissa on todella paljon vaihtelua, sen mukaan, minkä jengin alueella pyöritään. Kentät ja hahmot vaihtelevat punkkareista ja prätkäjengeistä fanaattisiiin jääkiekkofaneihin ja futuristisiin kungfu/ninjaelokuvien pahiksiin. Teemojen määrä ja vaihtelu teki suuren vaikutuksen, sillä yleensä se on indiepelien heikoin kohta: Oikeasti hyviä ideoita ja paukkuja riittäisi ehkä ekaan kolmannekseen pelin kestosta. Tässä taso ei kyykähdä missään vaiheessa. Sama pätee äänimaailmaan, hahmot heittelevät one linereita kuin Arnold ikään, pyssyjen paukkuessa varsin vakuuttavasti  ja etenkin musiikki ansaitsee erikoismaininnan: Parempaa synthwave-meininkiä on vaikea löytää mistään.  

Huntdownia olin nähnyt kehuttavan, mutta en arvannut että se olisi ollut ihan NÄIN hyvä. Vauhdikas, sopivan haastava, ennen kaikkea hauska pelata ja sen lisäksi parhaat “uusretrot” audiovisuaalit mitä olen nähnyt/kuullut. Todella vaikuttava yllätys ja aivan parhaimmistoa tämän tyylisissä peleissä, vaikka laskisi mukaan klassikkojen parhaimmiston, kuten Contra Hard Corpsin. Jos tämän tyyliset run & gun pelit kiinnostavat, niin ei ole mitään syytä missata Huntdownia. 

Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-malone   


Comments

Popular posts from this blog

Lucasin Hengessä

 Hei, Tällä viikolla tutustuin lisää Capcom Fighting Collection 2:n valikoimaan. Pelinä on Plasma Sword, tai vaihtoehtoisesti Star Gladiators 2. Peli on alunperin vuodelta 1998, mutta Dreamcastin kotikonsoliversio julkaistiin vuotta myöhemmin. Kolikkopeliversio nähdään siis pelihallien ulkopuolella ensimmäistä kertaa tämän kokoelman myötä.  Plasma Sword jatkaa Capcomin vähemmän tunnettujen 3D-pelien sarjaa selvästi Star Wars-vaikutteisella asetelmalla, missä monen sorttiset avaruustaistelijat kohtaavat perinteisessä 1 vs 1 taistelussa. Pelin pahis on sonnustautunut mustaan, samurain haarniskaa muistuttavaan kostyymiin, joten mielleyhtymä on selvä. Mukana on myös melkoisesti Wookieta muistuttava karvaturri. Hahmoja on melko runsas määrä, mutta valikoima ei ole ihan niin monipuolinen kuin voisi luulla, koska suurin osa hahmoista muistuttaa suuresti jotain toista taistelijaa. Kaikista on siis vähän niinkuin “hyvis” ja “pahis” versiot hieman eri ulkonäöllä.  Capcom käyttää tä...

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el...

Lisää Capcomia

 Hei, Tällä kertaa blogit jatkuvat jälleen Capcomin taistelupelien merkeissä, nimittäin Toukokuussa julkaistiin lisää klassikkopelejä uudessa paketissa. Capcom Fighting Collection 2 sisältää 8 peliä vuosituhannen vaihteen tienoilta, vuosilta 1998-2004. Tällä kertaa mukana on myös Capcomille vähemmän tyypillisiä 3D-taisteluita, joista muutama on varsin harvinaista herkkua. Nyt keskitytään yhteen näistä vähemmän tunnetuista, mutta sitäkin mielenkiintoisimmista peleistä, nimeltään Project Justice, tai Moero! Justice Gakuen, vuodelta 2000. Peli on Rival Schools -nimisen mätkinnän toinen osa. Kuten nimestä voi päätellä, peli on animetyylisen lukion ympärille rakennettu asetelma, jossa koulujen varsin värikkäät oppilaat ja opettajat osallistuvat 3 vs 3 mätkintöhin rehtoria myöten. Tuttujen tyylien, kuten Karaten ja Judon lisäksi tehokkaaksi taistelijaksi oppii pelaamalla mm. baseballia, lentopalloa ja viulun soitolla. Tai sitten vain olemalla liikunnan opettaja. Hahmojen design on lennok...