Skip to main content

Metsästystä Asfalttiviidakossa

 Hei,

Tällä kertaa vuorossa on jälleen Switchin uudempi peli, vaikka tyyli on kyllä suoraan 16-bittiseltä aikakaudelta. Pelasin viime vuonna julkaistua “uusretroa” 2D tasolikkaräiskntää nimeltä Huntdown. Pelin on julkaissut Coffee Stain ja kehittänyt Easy Trigger, käsittääkseni Ruotsalaista alkuperää. 

Tyylilaji on sivulle scrollaava pyssyttely, joista lähinnä muistuvat mieleen Contra tai Rolling Thunder. Pelin maailma on ehtaa 80-luvun cyberpunkkia ja pelaaja hyppää palkkionmetsästäjän saappaisiin, kohteenaan kaupunkia terrorisoivat jengit. Hahmot ovat välittömästi tunnistettavia: Blade Runnerin Deckard metallileualla, naispuolinen Snake Plissken ja Mortal Kombatin Sektoria muistuttava cyborgi. Hahmoissa on pieniä eroja, jokaisen perus pistooli ampuu eri tavalla, vaihdellen hitaasta mutta tehokkaammasta lyhyeen sarjaan. Kaikilla on myös heittoase, joka on jokaisella hieman erilainen. Muuten erot ovat kosmeettisia ja tietysti ääninäyttelyn repliikit ovat jokaisella omanlaisensa. 

Pelaaminen on simppeliä, hyppy, ammunta, heittooase, “käytä” tai poimi esine/vaihda ase-yleisnappi, sekä Mega Man tyylinen syöksy. Tämän lisäksi ylös painamalla pääsee suojaan oviaukkoihin ynnä muihin syvennyksiin syvyyssuunnassa. Meno on vauhdikasta ja sulavaa, poimittavia aseita on todella paljon ja pelin rytmi pyöriikin hyvin pitkälle kulloinkin käytössä olevan aseen ja sen ammusmäärän ympärillä. Kättä pidempää putoaa ja löytyy kentistä jatkuvasti ja aseen jatkuva vaihtaminen on enemmän kuin suositeltavaa. Kaikkea löytyy haulikoista konepistooliin, rynnäkkökivääriin, konekivääreihin, kranaatinheittimiin ja jopa laseriin saakka. Lisäksi heitettäviä kranaatteja, polttopulloja ynnä muita räjähteitä löytyy, kuten myös lähitaisteluaseita, jääkiekkomailasta katanaan. Peruspyssylläkin pärjää tarvittaessa, mutta viholliset käyvät kimppuun paikoitellen todella runsaslukuisina ja niilläkin on käytössään samoja aseita ja toisinaan haarniskaa tai ajoneuvoja. Hahmoilla on viisi osumapistettä ja lisää saa yhden aspiriinipurkista tai useamman lääkintälaukusta. 

Vakeustaso on mallia Sega Mega Drive, eli aika kipakka, mutta ei mahdoton. Kentät eivät ole pitkiä ja niissä on useampia check pointteja, joten nirrin lähtiessä takapakkia ei tule kuin enintään minuutti tai pari. Kenttien lopussa on aina pomo, jotka ovat todella vaihtelevia tyyliltään ja mekaniikoiltaan. Toiset ovat nopeita ja vaativat jatkuvaa liikkumista ympäri kenttää, toiset isoja mörköjä, joiden pointtina on tunnistaa tilanteet ja toistaa sitä. Kaikki ovat lähes poikkeuksetta hauskoja genrekliseitä ja moni oli helposti parhaita ja haasteellisimpia pomotaistoja pitkiin aikoihin. 

Audiovisuaalinen anti on mahtava, jos tykkää tämään tyylisestä. Peli näyttää siltä, kuin se olisi melkein voinut olla Sega Mega Drivella, mutta ei kuitenkaan. Tarkemmin katseltuna alkaa näkyä todella hyvällä maulla toteutetut cyberpunk-visuaalit kentissä ja niiden taustoissa. Animaatioita on yllin kyllin, kun kiinnittää huomiota, hahmot ovat tarkkaa työtä ja hyvin teemoihinsa sopivia ja ennen kaikkea, näissä kaikissa on todella paljon vaihtelua, sen mukaan, minkä jengin alueella pyöritään. Kentät ja hahmot vaihtelevat punkkareista ja prätkäjengeistä fanaattisiiin jääkiekkofaneihin ja futuristisiin kungfu/ninjaelokuvien pahiksiin. Teemojen määrä ja vaihtelu teki suuren vaikutuksen, sillä yleensä se on indiepelien heikoin kohta: Oikeasti hyviä ideoita ja paukkuja riittäisi ehkä ekaan kolmannekseen pelin kestosta. Tässä taso ei kyykähdä missään vaiheessa. Sama pätee äänimaailmaan, hahmot heittelevät one linereita kuin Arnold ikään, pyssyjen paukkuessa varsin vakuuttavasti  ja etenkin musiikki ansaitsee erikoismaininnan: Parempaa synthwave-meininkiä on vaikea löytää mistään.  

Huntdownia olin nähnyt kehuttavan, mutta en arvannut että se olisi ollut ihan NÄIN hyvä. Vauhdikas, sopivan haastava, ennen kaikkea hauska pelata ja sen lisäksi parhaat “uusretrot” audiovisuaalit mitä olen nähnyt/kuullut. Todella vaikuttava yllätys ja aivan parhaimmistoa tämän tyylisissä peleissä, vaikka laskisi mukaan klassikkojen parhaimmiston, kuten Contra Hard Corpsin. Jos tämän tyyliset run & gun pelit kiinnostavat, niin ei ole mitään syytä missata Huntdownia. 

Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-malone   


Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv