Skip to main content

Tuntematon Tähtien Sotilas

Hei,

Tällä kertaa siirrymme taas kotoisan NESin peleistä eksoottisemman Famicomin pariin. Vuorossa on Namcon vuonna 1987 julkaisema näkemys Star Warsista. 

Tämä on yllättäen tyystin eri peli, kuin 1991 NESille julkaistu JVC:n Star Wars, joka oli ainakin minulle tuttu vuokrapelinä. JVC:n Tähtien Sota oli ainakin silloin mukuloille aivan liian kryptinen ja vaikea, joten matka tyssäsi yleensä jo ensimmäisten kenttien aikana. Katsotaan, kuinka vain Japanissa julkaistu Namcon näkemys pärjää vertailussa.

Alku on lupaava: Alussa ruudulle tärähtää tuttu logo ja kelvollinen 8-bittinen versio John Willimasin tunnarista, jota seuraa yllättävän näyttävä alkudemo, joka on suora kopio ekan leffan alusta, jossa pikku hiljaa ruutuun lipuva Star Destroyer tekee vaikutuksen jopa näin pelkistetyssä muodossa, sen jälkeen nähdään Prinsessan avunpyyntö ja yllättävän hyvältä näyttävät Luke ja R2. Siihen “historiallinen” tarkkuus aikalailla loppuukin. Jawat kaappaavat R2:n ja Luke lähtee tasoloikkimaan pelastushommiin. Lukella on muuten jostain syystä musta tukka, mutta ei anneta sen häiritä. Homma toimii, kuten arvata saattaa siten että, A hyppää, B lyö valomiekalla tai ampuu pistoolilla. Erikoisuutena ovat vihollisilta tippuvat kristallit, jotka antavat Voimapisteitä Jedikykykjen käyttöön. Jedivoimia on reipas valikoima, vaihdellen lasereita ampuvasta miekasta salamaan ja levitaatioon. Kaikille vaikutti olevan sopiva käyttötarkoitus.


Kenttiä tuntuu olevan reippaasti ja ne ovat lyhyehköjä, mutta vaihtelevia. Jokaisen lopussa on tietenkin pomotaistelu, joka aiheutti ensimmäiset todelliset hämmästyksen tunteet. Heti kättelyssä Jawojen Sand Crawlerin sisuksissa Lukea odotti Darth Vader! Vader tosin muuttui parin miekanosuman jälkeen jättiläisskorpioniksi! Tätä käännettä en muista edes mistään leffojen Super Hyper Special Editioneista. Samankaltainen taisto tapahtuu jokaisen kentän jälkeen, olento vain vaihtuu, skorpparista lentoliskoksi tai uintikentässä (Mikähän planeetta se tämä mahtaa olla?) vaikkapa haiksi. Välillä käydään heittämässä nopea avaruusammuskelu Millenium Falconilla. Koko homma ilmeisesti huipentuu klassiseen Kuuolemantähden räjäytykseen X-Wingillä, mutta sinne saakka en onnistunut pääsemään.


Luke, I am you father..

Tästä päästäänkin pelin ongelmiin. Miekan hitboksi on todella pieni ja usein vihollisia pitää huiskia aivan läheltä, sillä miekan kärkeä ei selvästikään lasketa osumaksi. Lisäksi Lukelta lähtee nirri yhdestä osumasta. Continue löytyy, mutta se “maksaa” 30 voimakristallia ja jos ei ole pulittaa käypäistä hintaa, niin se on suoraan alkuruutuun. Ongelmana on se, että myös tuikitärkeät Jedivoimat maksavat samoja kristalleja, joten usein on tasapainoiltava mahdollisen continuen ja vaikean kohdan helpottamisen Voimaa käyttämällä välillä. Myöhemmissä kentissä alkoi olla huima määrä pikselintarkkoja loikintakohtia äkkikuolemalla. Tämä kaikki yhdistettynä maksulliseen continueen tekee pelistä vähän turhan vaikean, varsinkin kun tämä ei ole ihan lyhyt seikkailu. Nyt jouduin hinkkaamaan samoja paikkoja yritys/erehdys -taktiikalla.

And I'm also a giant scorpion!

And a shark!

Namcon Star Warsin ulkoasu on vähän kaksipiippuinen juttu. Alkudemo ja muutamat grafiikat ovat yllättävän hyvän näköisiä, mutta toisaalta usea kenttä on geneeristä tasoloikkaa harmailla palikoilla, joita ei osaisi yhdistää Tähtien sotaan millään tavalla. Sama pätee vihollisiin. Vader, Stormtrooperit, Jawat ynnä muut tutut hahmot löytyvät, mutta niin löytyy myös paljon tunnistamattomia liskoja ja piraijoita.  


Namcon Star Wars menettelee, mutta sitä vaivaa osin samat ongelmat kuin JVC:n NES-versiota, joista suurin on vaikeusaste, joka tekee pelistä paikoin tuskastuttavan kokemuksen. Molemmissa on epätasaisuutta ja kummia suunnitteluvalintoja, joten en osaa sanoa kumpi niistä on parempi. Sen osaan sanoa, että molemmat jäävät reippaasti tasoloikkatarjonnan kärjestä. 


Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-malone 



Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv