Skip to main content

Mulkosilmä Merimies

 Moi, 

Joulun blogissa siirrytään merellisiin tunnelmiin. Vuorossa on Famicomin julkaisupeli Popeye vuodelta 1982. Tämä on käännös vuotta vanhemmasta kolikkopelistä.

Kippari Kalle on varmasti suurimmalle osalle ainakin jossain määrin tuttu piirroshahmo, vaikka eipä niitä ole tainnut näkyä Suomessa ainakaan TV:ssa enää vuosikymmeniin. Idea oli simppeli, Kippari Kalle oli yleensä riiustelemassa Olgaa, mutta kilpakosija Brutus laittoi kapuloita rattaisiin. Homma meni poikkeuksetta tappeluksi, jossa karpaasi Brutus oli niskan päällä, kunnes Kippari Kalle löysi pinaattia, josta sai supervoimat. Ei siis mitään korkeakulttuuria, mutta muistetaan, että hahmo on kuitenkin alun perin vuodelta 1929. Fleischerin Animaatioissa oli kuitenkin loistavasti animoitua vanhan ajan meininkiä, joka näyttää hyvältä ja kekseliäältä vielä tänäkin päivänä. Katsotaan siis, miten Kippari Kalle toimii tuoreella, juuri julkaistulla Famicomilla.

Peli on simppeli yhden ruudun kolikkopeli, kuten ajankohdasta voi päätellä. Ollaan lähellä Donkey Kongia tai tavallisia Marion Veljeksiä. Kenttiä on kolme: Ensimmäisessä pitää kerätä Olgan lentosuukkoja (sydämiä) jotka leijuvat alaspäin ruudulla, toisessa kerätään samalla idealla serenadin nuotteja ja kolmannessa rakennetaan tikkaita laivan mastoon keräämälle “HELP” kirjaimia. Idea on siis kaikissa sama, mutta kentän tasot ja juju vaihtuvat hieman. Kaikissa on kuitenkin Brutus, joka jahtaa Kallea ja viimeisessä on mukana myös korppikotka. Yksi power up löytyy, nimittäin pinaattipurkki, joka vastaa Marion tähteä, eli sen kansas on haavoittumaton jonkin aikaa ja lisäksi silloin voi jyrätä brutuksen. A-napissa on myös lyönti/tarttuminen, mitä käytetään kentän gimmikin kanssa, esimerkiksi ekassa voi pudottaa ämpärin Brutuksen päähän ja sillä myös syödään pinaatti. Todella yksinkertaiset ainekset siis. 

Yksinkertaisista aineksista huolimatta Popeye on ihan hauska pelata. Vaikeustaso ei ole ekassa loopissa mitenkään kovin paha, mutta se nousee seuraavissa reilusti. Jep, tämä on niitä pelejä mitkä eivät lopu koskaan. 

Ulkoasusta on paha sanoa mitään muuta kuin se on toimiva ja hahmot tunnistaa välittömästi. 

Popeye on Famicomin ekan aallon peliksi pätevä kolikkopelikäännös, mutta se ei pärjää Donkey Kongille, jota pidän ehkä parhaana tämän ajan kolikkopelinä. Hauskana nippelitietona pelit liittyvät toisiinsa muutenkin: Popeyen piti olla alun perin Donkey Kong peli, mutta Nintendo ei saanut oikeuksia hahmoihin ajoissa, joten Kippari Kallesta tuli sitten hieman myöhemmin oma pelinsä. Parin euron pelikasetiksi hinta/laatu suhde on kuitenkin kohdillaan.


Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-malone


Comments

Anonymous said…
Yllätyin laivakentän toteutuksesta! Yleensä näissä on näkynyt vaan musta tausta jota en miellä yöksi vaan pimeäksi koloksi ties missä maanrakosessa. Luen muuten kirjaa "Kaikki mitä luulit tietäväsi onkin väärin." ja siitä selvisi, että pinaatin ravintoarvoihin on aikoinaan tullut pilkkuvirhe, minkä takia pinaatin on uskottu sisältävän 10 x enemmän rautaa kuin se oikeasti sisältää. Kippari-Kallen voimaantuminen onkin puhtaasti psykosomaattinen ilmiö : D

Snou
Malone said…
Mitä?! Kippari-Kalle on mukiloinut Brutusta vuosikymmeniä pelkällä placebolla?

Tosiaan, tuo laivakenttä on muutenkin erikoinen, sillä siinä ruudulle "rakennetaan" lisää objekteja eli tikkaita Olgan luo mastoon. Harvassa näin vanhassa pelissä tulee lisää tavaraa ruudulle.

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv