Skip to main content

Godzillan Serkku

 Hei,

Tällä viikolla pelasin pitkästä aikaa kolikkopeliä MAMElla. Törmäsin jokin aika sitten mielenkiintoiseen tapaukseen ja päätin että “tuota on kokeiltava”, joten ryhdyin tuumasta toimeen ja asensin pienien kommervenkkien jälkeen Taiton vuonna 1986 julkaiseman pelin nimeltä Daikaiju no Gyakuhsu (Kutakuinkin Giant Monster Counter Attack).

Jos nimi ei ole tuttu, niin en ihmettele, sillä kyseessä on varsinkin nykyään harvinainen ja vähän tunnettu kolikkopeli, jossa Godzillaa muistuttava iso lisko mellastaa menemään vaihtelevissa maisemissa, riesanaan lentokoneet, panssarivaunut ynnä muut armeijan härvelit. Pelityyppi on lähellä perinteistä ylöspäin scrollaavaa ammuskelua, mutta tässä on erona se, että ruutu ei vieri itsekseen ja hirviöllä voi liikkua vapaasti joka suuntaan. 

Homma on siis hyvin suoraviivaista ja nappeja on vain kaksi, yksi ampuu lasersäteen ja toinen puhaltaa tulta. Tulen puhallusta on rajattu määrä ja se osuu vihollisten lisäksi myös ilmassa oleviin ammuksiin, joten henkäys toimii myös suojakilpenä. Tulihenkäyksen oikea-aikainen käyttö on pelin tärkein juju.

Henkäyksen käytöstä päästäänkin siihen, että peli on jo heti kättelyssä armottoman vaikea. Mörököllillä on elämäpalkki, joka kuluu joka osumasta ja vieläpä melko nopeasti. Kuten arvata saattaa, otus ei ole erityisen nopea ja on myös iso kohde, joten ammusten välttely on vaikeaa ja paras puolustuskeino on edellämainittu tulihenkäys. Yrityksiä on kolme, sitten se on takaisin alkuun. Ilmeisesti pelin kehittäjät eivät ole nähneet montaakaan Godzilla elokuvaa, sillä niiden pointti on juuri se, että lentokoneet, laivat, panssarivaunut ynnä muut EIVÄT tomii monstereita vastaan. Tässä pelissä homma on päinvastoin. Kenttiä on kuulemma viisi, mutta jo toiseen pääsy tuntui valtavalta saavutukselta. Tämä onkin selvästi “high score” tyyppinen peli ja hauskasti pisteet ovat aiheutettujen tuhojen määrä jeneissä. Yksi pelikerta ei kestä kuin pari minuuttia, hyvällä tuurilla.

Pelin ulkoasu on vuoden 1986 kolikkopeliksi silmää miellyttävä. Maasto ja vastustajat ovat pelityypin peruskuvastoa, mutta itse pelaajan mörökölli on sympaattisen näköinen ja hauskasti animoitu. On vaikea olla tuntematta sympatiaa isoa ilskoa kohtaan, kun se vääjäämättä kellistyy dramaattisen näköisesti lukemattomien lentokoneiden keskelle. Musiikki on suoraan 1954 Godzillasta, muuta ei itse Godzillan teemamusa, vaan elokuvan toinen tunnettu sävellys, joka on hieman marssia muistuttava. Löysin netin syövereistä maininnan vuoden 1986 kolikkopelejä käsittelevästä Japanilaisesta lehdestä, että peli oli ilmestyessään melko suosittu, mutta pelihallien omistajat ilmoittivat jupinaa pelin vaikeudesta ja että pelin asetukset oli pakko säätää helpoimmalle vaikeusasteelle. 

Daikaiju no Gyakuhsu on jännä kuriositeetti, joka ottaa pelaajalta luulot pois ja varmasti aikoinaan myös kolikot taskun pohjalta. On olemassa paljon pätevämpiä ammuskelupelejä, mutta yhdessäkään muussa ei pääse pelaamaan Godzillan serkulla. 


Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-malone


Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv