Skip to main content

Kivimies Kaksi

 Moi,

Viime aikojen tapahtumien takia on ollut hieman hankalaa keskittyä videopeleihin, joten tällä viikolla on vuorossa kevyt blogi ja aiheena tuttu peli. Katsotaan, miten Capcomin Famicomille julkaisema Rockman 2 poikkeaa NESin Mega Man 2:sta, vai poikkeaako mitenkään. 



Mega Man 2 tuskin esittelyjä kaipaa, joten mennään suoraan asiaan. Tämän Famicom-verion suurin ja käytännössä ainoa ero on se, että Famicomilla ei ole ollenkaan vaikeusasteen valintaa, vaan peli on sama kuin NESin “difficult”. Tämä oli siinä mielessä mielenkiintoinen kokeilla, sillä vaikka Mega Man 2 on tullut pelattua läpi monen monta kertaa, niin siitä huolimatta jostain syystä ei koskaan vaikealla vaikeusasteella. Keskityn siis alla kertomaan enemmänkin koettuja tunnelmia kuin esittelemään peliä.



Voisin sanoa olevani pätevä Mega Man pelaaja, joskaan nyt en ihan mikään speedrun ekspertti, joten olin luottavainen siihen että myös Rockman hoituu, vaikka onkin vähän hankalampi. Kyllähän se hoitui, mutta jotkin jo opitut jutut meinasivat paikoitellen kampittaa etenemistä. Nyt eteen tuli kohtia, joissa on tottunut esimerkiksi vanhasta muistista että “kaksi laukausta ja sitten hyppy” onkin nyt neljä laukausta, joten paikoitellen tuli hypättyä jo ennenaikaisesti ja otettua osumia, taisi tulla kerran pudottua monttuunkin tämän takia. Useimmiten nämä kohdat tulivat isompien vihollisten kanssa, niinkuin Bubblemanin sammakoiden ja Woodmanin jänisten kanssa. 



Toinen selvä ero oli, että joillain vihollisilla on kikka, jota ne eivät käyttäneet Mega Manissa Normaalilla, jos hoiti homman oikealla tavalla. Esim. päällekkäin ladotuista purkeista muodostuva robotti lennättää osansa pelaajaa kohti joka kerta, toisin kuin aiemmin, jos vaan tähtäsi oikeaan kohtaan. Näiden kanssa tuli kanssa muutama ylimääräinen osua. 



Kolmantena tietysti pomovastustajat. Kaikki kestävät ja tekevät enemmän vahinkoa, mutta kuitenkaan näiden kanssa ei tullut ongelmia. Heikkoudet ovat edelleen sen verran suuri etu, että voitto on varma, kun vain käyttää oikeaa asetta.



Wilyn kenttiin varustauduin täydellä satsilla E-tankkeja ja kahdeksalla lisäelämällä. Paikoitellen jouduin hieman keräämään lisää ase-energioita ja pari helppoa möhläystä hypyissä päätyi piikkeihin, mutta muuten Wily tuntui melko samalta kuin ennenkin. Boss Rushissa oli hyvä olla E-tankki jemmassa kaiken varalta. Muuten Wily-pomot tuntuivat melko samoilta kuin NEsillä, vaikka hieman kestävämpiä taisivat ollakin.



Kyllä se vaikeampi Rockmankin läpi meni että pätkähti, mutta joitain kohtia oli selvästi haastavampi hoitaa tässä versiossa. Kuitenkin, elämiä ja E-tankkeja tarvitsi ihan oikeasti, mitä todennäköisesti NES-version Normalilla ei olisi tarvinnut. Itse peli on edelleen sama, eli 8-bittisten toimintatasoloikkien ehdotonta aatelia.



Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-malone



Comments

Anonymous said…
Mitämitä, tässäkö on esimerkki siitä huhutusta "pelit helpotettiin tyhmille länkkäreille" - ilmiöstä?? Mä todella toivon ettei eka Zelda ollu alkujaan yhtään vaikeampi kuin nyt englanniksi on xD
Snou
Malone said…
Tuo helpotus/vaikeutus oli vähän kaksipiippuinen juttu. Joitain tosiaan helpotettiin, kuten tässä tapauksessa, mutta joitain lyhyempiä vaikeutettiin, ilmeisesti siksi, ettei vuokraajakersat päässeet niitä läpi illassa tai parissa. Japanissa kun pelejä ei koskaan ollut vuokralla.

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv