Skip to main content

Jokikylän Gimmat, The Origin

 Moi,

Tällä viikolla on luvassa blogin kestosuosikkeja, nimittäin Kunio-kun sarjan peli. Katsotaan, miltä vaikutti hiljattain Switchille julkaistu River City Girls Zero.

River City Girls Zero on hämäävä nimi, sillä tämä on itseasiassa uudelleen julkaistu vuoden 1994 Super Famicomin yksinoikeuspeli Shin Nekketsu Kōha: Kunio-tachi no Banka. Nyt, kun River City Girls on saamassa jatkoa kesällä, niin Arc System works ja Wayforward päättivät julkaista Misakon ja Kyokon ensiesiintymisen uudelleen, ikäänkuin lämmittelynä kakkosta varten. Uutta on alkudemo, intromusiikki ja videoiden ääninäyttely. Itse peli on täysin sama kuin Super Famicomilla. 

Juoni menee niin, että joku lavastaa Kunion ja Rikin yliajoon ja onnettomuuspaikalta pakenemiseen, jonka johdosta sankareille heilahtaa nuorisovankilan häkki. Juttu on kuitenkin ilmiselvä lavastus, joten kaksikon pitää suorittaa uskalias pako ja selvittää koko juoni maineensa puhdistamiseksi. Samaan aikaan Kunion ja Rikin poissaollessa sarjan muut kovikset ottavat vallan Nekketsun ja Hanazonon lukioissa. Mukaan lyöttäytyvät pian myös Misako ja Kyoko ja peilissä pelataankin neljällä hahmolla. Peliin on kirjoitettu jälkikäteen eräänlainen meta-juoni, sillä nyt uuden demon mukaan Kyoko ja Misako pelaavat vanhaa peliä, joka on ostettu River City Girlsin kauppiaalta ja jossa sattuu olemaan pääosassa Kunio ja Riki.

Kuten arvata saattaa, luvassa on perinteisin tyylistä sivulle scrollaavaa tappelua. Se, mikä tässä on suurin ero Famicomin 8-bit Kunioihin on se, että tämä ei ole “avoin” kaupunki, vaan tapahtumat ja juoni etenee lineaarisemmin. Erikoisliikkeitä ei tarvitse ostaa kirjakaupasta, vaan ne avautuvat pelin edetessä ja kentät etenevät koko ajan tasaisen varmasti loppua kohden, yksi mukiloitu pahis kerrallaan.

Kontrollit ja etenkin ohjaustuntuma poikkeavat hieman vanhemmista Kunioista. Ainakin minulla meni vähän aikaa tottua uuteen tyyliin, vaikka ei tämä mitenkään kovin vaikea ole, varsinkaan alussa. Hahmojen vaihto on hauska ja myös tarpeellinen ominaisuus, sillä jokaisella on oma elämäpalkkinsa, joten heikossa kunnossa oleva hahmo on syytä vaihtaa uuteen ajoissa. Liikkeissä löytyy ihan mukavasti vaihtelua, olisin tosin kaivannut helppoa tapaa nähdä erikoisliikkeiden näppäinkomennot menusta.  


Grafiikka ja hahmosuunnittelu on kokenut uudistuksen, kun siirrytään Super Famicomille: Hahmot eivät ole enää niin lyhyenläntiä ja isopäisiä, vaikkakin edelleen mukana on vahva piirrossarjamainen tyyli. En ole ihan varma, kummasta pidän enemmän, tästä vai vanhemmasta. Musiikki on edelleen vahvaa, kuten sarjan peleihin kuuluu. 

River City Girls Zero on enemmän kulttuuriteko ja suunnattu sarjan superfaneille kuin erityisen merkittävä julkaisu millään muulla mittarilla. On hauska päästä viimein pelaamaan vain Japanissa julkaistua sarjan peliä ja minä jopa tykkään siitä uudesta, pöljästä alkudemostakin. Pelityyliltä suosin enemmän avointa kaupunkia, mutta tämän tyylinen ratkaisu on ihan maistuvaa vaihtelua ja luo mukavasti odotuksia kesällä julkaistavaa River City Girls 2:a kohtaan, joka on tällä hetkellä helposti vuoden odotetuin pelini. Tämä on erittäin paljon “Tiedät kyllä, jos kiinnostaa” -peli.


Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-malone 


Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv