Skip to main content

Lisenssitön Samurai

 Moi,

Otetaan tähän väliin pieni figuuri-unboksaus. Viime viikolla saapui paketti, jossa oli melko jännä tapaus, nimittäin Figman Falslander Ronin. “Mikäs se semmoinen on”, kysyy tässä vaiheessa varmasti moni, joten katsotaan!

Satuin huomaamaan tämän figun joskus keväällä selaillessani nettikauppojen tarjontaa ja se teki vaikutuksen omaperäisyydellään, jotain laitoin ennakkovarauksen sisään. Tämä ei perustu mihinkään anime- tai mangalisenssiin, vaan sarjaan piirroksia, jotka on tehnyt taiteilija nimeltään “Neco”. Ne kaikki esittävät animetyttöjä scifivarusteissa jollain historiallisen ajankohdan twistillä. Tämä on siis ronin samurai. Muita teemoja löytyy mm. keskiaikaisen ritarin ja preussilaisen sotilaan muodossa.

Loota on perus Figman laatikko, josta löytyy pari vaihtopäätä, miekka, tikari, hattu, toinen kroppa ilman kimonoa, reippaasti käsiä, ständi sekä kortti, jossa on esikuvana toimineen piirroksen printti. Edellisestä Figmasta on jo aikaa, mutta tuntuma ja tyyli on sitä, mitä muistelin. Niveliä löytyy runsaasti ja niiden liikkuvuus on hyvä, jopa kookas alakropan vaatekappale päällä. Maalaus on kaikin puolin hyvää ja tarkkaa, mitään merkittäviä lipsahduksia ei näkynyt. Valitut värisävytkin miellyttävät silmää. Musta sopii hyvin harmaan ja tumman violetin kanssa. Mahdollinen ainoa Figmojen kritiikin aihe, eli pehmeät kasvonpiirteet eivät tässä tapauksessa haittaa, sillä kyseessä on justiinsa siihen tyyliin sopiva hahmo. Joku teräväpiirteisempi ja vanhempi mieshahmo näyttää monesti vähän turhan siloposkelta, mutta tähän pyöreä ja pehmeä tyyli on omiaan.

Kaiken kaikkiaan tämä on justiinsa meikäläiselle sopiva “erikoisempi” hahmo, joka osuu sopivasti juuri omaan makuuni näkemyksenä tämän tyylisestä cyberpunk-samuraista. Se yhdistää sopivasti kaksi teemaa, joiden sanoisin olevan “Mitäs jos Battle Angel Alita olisi Japanilaistyylisessä maailmassa?” Lisää tämän tyylisiä erikoisempia julkaisuja, kiitos! 

Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-jarmo


Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Kohtalokkaat Mutantit

 Moi, Marvel-maaliskuu päättyy tänä viikonloppuna ja se tapahtuu melko erikoisen pelin parissa. Vuorossa on Vuoden 2011 X-Men Destiny Xbox 360:lle (pelistä julkaistiin myös PS3, Wii ja DS-versiot). Pelin on kehittänyt Silicon Knights ja julkaissut Activision. X-Men Destiny on erikoinen tapaus siinä mielessä, että pelin kehitykseen ja julkaisuun liittyy aikamoista dramatiikkaa: Silicon Knightsin pomolla, Denis Dyackilla oli tapana rahoittaa studionsa pelejä siten, että hän käytti isojen julkaisijoiden projekteihin myönnettyjä resursseja kehittämään siinä sivussa ohessa muita, studion omia julkaisuja. Pelin maksanut taho siis ei saanut mitä oli luvattu, ainakaan siinä kapasiteetissa, mitä peliä kehittävän studion taholta oli annettu ymmärtää. Joku voisi ajatella, että sehän on vähintään sopimusrikkomus, ehkä jopa petos. Kyllä vain, X-Men -lisenssinhaltija tuohon aikaan, Activision, pääsi ilmeisesti asiasta kärryille ja päätti että pelin julkaisua ei siirretä, oli se peli sitten missä kun