Skip to main content

Vierivä Ukkonen Ei Sammaloidu

 Moi,

Tällä viikolla vilkaistaan pitkästä aikaa Segan pelitarjontaa. Vuorossa on Namcon kolikkopelikäännös vuodelta 1991 Mega Drivelle, nimeltään Rolling Thunder 2.


Asetelma ei varsinaisesti shokeeraa omaperäisyydellään. Taas on joku pahisorganisaatio valloittamassa maailmaa ja juonen voi estää vain kaksi salaista agenttia, Albatross ja Layla. Meno on vähän niinkun lennokkaammissa Bondeissa. Pelihahmotkaan eivät ole mitään kovin erikoisia ilmestyksiä, vaan pienen animefiltterin läpi vietyjä agenttileffojen hahmoja. 

Genre on luonnollisesti “mennään sivulle ja pyssytellään” mutta tämä ei ole Contran tai Mega manin tyylistä vauhdikasta tasoloikkaa, vaan enemmän harkitsevamman ja hitaamman tyylin etenemistä. Hyppy toki löytyy, mutta sen käyttötarkoitus on enemmänkin väistely kuin tasolta toiselle hyppiminen. Pelissä on nimittäin kaksi “kerrosta” eli maan taso ja parvekkeet tai kerrokset, joihin voi loikata edestakaisin. Se on tärkeä keino väistää vihollislaumoja ja ammuksia. Myös laatikoiden taakse kumartuminen toimittaa samanlaista virkaa. Hahmot kestävät osumia kolmesta viiteen, vaikesutasosta ja vihollisesta riippuen. Hyppymekaniikan lisäksi toinen erikoisuus on, että taustalla oleviin oviin voi ja pitääkin mennä, sillä niiden takaa löytää parempia pyssyjä  ja ammuksia, sekä toisinaan panttivangin, jonka vapauttamisesta saa tietysti pisteitä.   

Vaikeustaso on kolikkopelille tyypillisesti korkea ja suurin osa kentistä pitää opetella lähes ulkoa, että hieman kankeahkosti liikkuva hahmo ehtii reagoida tilanteeseen. Se ei varsinaisesti yllätä, mutta joskus olisi virkistävää, että tämän pelityypin pelissä olisi oikeasti työkalut välttää osumat ilman ulkoa opettelua. Kolmannen kentän kohdilla peli alkaa olla jo melko hiuksianostattavan hankala. 

Ulkoasu on melko hyvä, sanoisinko Mega Driven parempaa keskitasoa ja pelin letkeä soundtrack luo sellaista vanhojen Bondien fiilistä. Vihollisissa nähdään vähän erikoisempaa designia, kuin mihin Sean Connery tai Roger Moore on tottunut, tällä maailmanvalloitusfirmalla on nimittäin melko erikoinen uniformu, sekä mm. jättiläisrobotti. Animaatioisa on sellaista pientä jäykkyyttä ja kaikki kävelevät selät suorina kuin paraatissa.

Rolling Thunder 2, tai ylipäänsä koko sarja nauttii käsittääkseni edelleen jonkin sortin kulttimainetta ja se oli aikoinaan melko suosittu. Pakko sanoa kuitenkin, että ajan hammas on purrut etenkin pelisuunnitteluun melko pahasti ja vaikka karumpiakin esimerkkejä “yritys ja erehdys” -tyylin peleistä on, niin silti kokemus on turhauttavampi kuin sen tarvitsisi konsolipelissä olla. Tämä on jopa vähän liian tarkka kopio kolikkopelistä, jonka oli tarkoitus niellä rahoja tasaisella tahdilla. Tämän tyyliselle pelisuunnittelulle on toki omat faninsa, mutta minä alan olla joko liian vanha, hidas ja/tai kärsimätön kun vastaavia uudempia ja parempia on tarjolla, kuten loistava Huntdown, josta kirjoitin viime vuonna.  


Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-jarmo


Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Kohtalokkaat Mutantit

 Moi, Marvel-maaliskuu päättyy tänä viikonloppuna ja se tapahtuu melko erikoisen pelin parissa. Vuorossa on Vuoden 2011 X-Men Destiny Xbox 360:lle (pelistä julkaistiin myös PS3, Wii ja DS-versiot). Pelin on kehittänyt Silicon Knights ja julkaissut Activision. X-Men Destiny on erikoinen tapaus siinä mielessä, että pelin kehitykseen ja julkaisuun liittyy aikamoista dramatiikkaa: Silicon Knightsin pomolla, Denis Dyackilla oli tapana rahoittaa studionsa pelejä siten, että hän käytti isojen julkaisijoiden projekteihin myönnettyjä resursseja kehittämään siinä sivussa ohessa muita, studion omia julkaisuja. Pelin maksanut taho siis ei saanut mitä oli luvattu, ainakaan siinä kapasiteetissa, mitä peliä kehittävän studion taholta oli annettu ymmärtää. Joku voisi ajatella, että sehän on vähintään sopimusrikkomus, ehkä jopa petos. Kyllä vain, X-Men -lisenssinhaltija tuohon aikaan, Activision, pääsi ilmeisesti asiasta kärryille ja päätti että pelin julkaisua ei siirretä, oli se peli sitten missä kun