Skip to main content

Salamaniskua Toistamiseen

 Moi,

Tällä viikolla on luvassa pieni uusintakatsaus jo aiemmin pelattuun peliin. Otin nimittäin peluuseen Metal Gear Rising Revengeancen uudelleen. Kaipasin pitkästä aikaa jotain vauhdikasta toimintaa ja tässä pelissä sitä ainakin riittää. Pelasin Xbox 360:lla, jos se on jollekin olennainen tieto. 

Heti alkuun on sanottava, että järkytyin tiedosta, että MGR on ensi Helmikuussa kymmenen vuotta vanha peli. Sevittyäni shokista muistelin, että pidin peliä vallan mainiona jo aikoinaan, joskin juoni oli mitä oli, mutta näin jälkikäteen kun Kojiman edellisestä Metal Gearista on jo vuosia, eikä uusia ole näkyvissä, niin reippaaseen Platinum-tyyliseen irtiottoon osaa suhtautua sellaisenaan, eikä niinkään osana Snake-juttuja. Psyko-Raidenin kanssa on laitettu volyymi yhteentoista, mikä toki sopii itse pelin tyyliin täydellisesti, kaiken on tarkoituskin olla niin ylitsevuotavan absurdia ja hyperaktiivista kuin suinkin mahdollista. Raiden on toki edelleen niin edgy, että oikein kämmeniä pistelee ohjainta pidellessä, mutta siinäkin on onneksi ripaus huumoria ja itsetietoisuutta. Pari pahista on mainioita b-elokuvien (tai animepahisten) tyylisiä tyyppejä, joiden ulosanti on jatkuvasti one linereita tai tarkoituksellisen kömpelöitä repliikkejä. Pakko myöntää, että en muistanut mitään, miksi tai missä Raiden edes seikkailee. Joku kalju sakemanni siellä radion päässä oli tjms. No, tarina tuskin oli päällimmäisenä mielessä kun tätä tehtiin, joten katsotaan, miten toiminta on kestänyt aikaa.

Ensivaikutelma oli yllättävänkin moderni ja sulava. Parrymekaniikka on edelleen parhaasta päästä 3d-toimintapeleissä nähtyä, eikä vieläkään ole tullut vastaan “vapaan tähtäyksen” blade modea ja zandatsu-mekaniikkaa parempaa miekalla huitomista. Yllätyin, kuinka paljon edellä aikaansa tämä tuntuu olevan näin jälkikäteen ajateltuna. 

Jos pelisuunnittelusta löytyy jotain jupinaa, niin sanoisin, että kenttäsuunnittelu  ja miljööt ovat vähän tylsiä ja tavanomaisia muuten näin lennokkaaseen peliin. Koko homma olisi hyötynyt siitä, että Metal Gear -kaanoni olisi heivattu surutta veks tai sitten siirrytty vaan kunnolla ajassa ja paikassa toisaalle, vaikkapa 100 vuotta eteenpäin. Ymmärrettävää toki, että projektissa haluttiin säilyttää suositun sarjan nimi markkinointia varten, eikä ilman Kojiman aloitetta koko peliä olisi varmaan edes harkittukaan. Tuntuu jopa hurjalta jatella näin, vanhana Metal Gear fanina, mutta ilmeisesti aia ja etäisyys on himmentänyt fanilasien filtteriä. En voi kuitenkaan olla miettimättä, miten tyylikäs ja omaperäinen peli olisi saatu vaikkapa kunnon futuristisessa Ghost In The Shell -tyyppisessä cyberpunk Tokiossa.

Ulkoasu on edelleen hyvä, joskaan ei enää aivan häikäisevä ja toiminnan sulavuus, eli se tärkein asia säilyy koko ajan. Soundtrack on menevää metallirenkutusta, johon mahtuu mukaan pari todella hyvää biisiä, etenkin Jetstream Sam-pomotaistelu jäi mieleen jo ekalla kerralla, eikä pettänyt tälläkään kertaa. Efekteissä on tyyliä, etenkin kun zandatsun onnistuessa ruudulle tärähtää kanjeja osoittamaan mahdollisuutta kerätä “selkärankaenergiaa”. 

Metal Gear Rising on edelleen yksi parhaista 3d-actioneista, joita on tullut pelattua ja on jopa hieman erikoista, miten vähän tämä peli nauttii niinsanottua kulttimainetta nykypäivänä. Lieneekö syynä Konami/Kojima -draaman stigma, vai joku muu? Uskallan väittää, että jos tämä ei olisi Metal Gear-peli, niin se nauttisi vankkumatonta kulttimainetta God Handin, Devil May Cryn, Bayonettan ja muiden genrensä arvostetuimpien pelien joukossa. Platinumilla on monta onnistumista toimintapeleissä ja tämä on niistä kärkipäässä. 



Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-jarmo


Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Kohtalokkaat Mutantit

 Moi, Marvel-maaliskuu päättyy tänä viikonloppuna ja se tapahtuu melko erikoisen pelin parissa. Vuorossa on Vuoden 2011 X-Men Destiny Xbox 360:lle (pelistä julkaistiin myös PS3, Wii ja DS-versiot). Pelin on kehittänyt Silicon Knights ja julkaissut Activision. X-Men Destiny on erikoinen tapaus siinä mielessä, että pelin kehitykseen ja julkaisuun liittyy aikamoista dramatiikkaa: Silicon Knightsin pomolla, Denis Dyackilla oli tapana rahoittaa studionsa pelejä siten, että hän käytti isojen julkaisijoiden projekteihin myönnettyjä resursseja kehittämään siinä sivussa ohessa muita, studion omia julkaisuja. Pelin maksanut taho siis ei saanut mitä oli luvattu, ainakaan siinä kapasiteetissa, mitä peliä kehittävän studion taholta oli annettu ymmärtää. Joku voisi ajatella, että sehän on vähintään sopimusrikkomus, ehkä jopa petos. Kyllä vain, X-Men -lisenssinhaltija tuohon aikaan, Activision, pääsi ilmeisesti asiasta kärryille ja päätti että pelin julkaisua ei siirretä, oli se peli sitten missä kun