Skip to main content

Metallietana X

 Moi,

Tällä kertaa vuorossa on pelisarja, joka esiintyy jopa hieman yllättäen nyt vasta ensimmäistä kertaa. Nyt nimittäin katsotaan, millainen peli on Nazcan Metal Slug X vuodelta 1999.

Metal Slug, tuo Neo Geon sivulle scrollaava pyssyttely on todennäköisesti tuttu jokaiselle, joka muistaa ylipäänsä kolikkopelit. Sellaista pelihallia ei nimittäin ollutkaan, missä ei olisi jossain nurkassa tönöttänyt Neo Geo Metal Slugilla varustettuna. Tällä kertaa pelattu Metal Slug X on itse asiassa sarjan toisesta osasta tehty, hieman paranneltu versio. Sillä ei ole suurta merkitystä, sillä samat tunnelmat pätevät sarjan jokaiseen peliin, tai ainakin alkuperäiseen sarjaan, joka sisältää viisi osaa. 

Homma on niin simppeli, kuin arvata saattaa. Sotilashahmot etenevät vaihtelevissa kentissä, ampuilevat vihollisia ja kenttien lopussa nähdään iso pomo. Matkalla saa poimia parempia aseita, joissa on rajalliset ammukset, sekä toisinaan pääsee hyppäämään ajoneuvon puikkoihin, kuten justiinsa sen Metal Slugin, joka on siis sarjakuvamainen tankki. Kolme nappia, hyppy, ammunta ja kranaatti. Tikulla ohjataan ukon lisäksi ammunnan suuntaa.

Se, mikä erottaa Metal Slugin muista aikansa vastaavista peleistä on Neo Geon mahdollistama aivan järkyttävän hieno ja yksityiskohtainen pikseligrafiikka, sekä todella huolella hoonatut animaatiot. Peli on kirjaimellisesti kuin ohjattava piirretty, jossa on joka hetki ruudun täydeltä toimintaa, räjähdyksiä ja kaaosta. Kaikki hahmot ja etenkin isot pomot, jotka ovat usein mielikuvituksellisia, isoja ajoneuvoja, laivoja, lentokoneita, ynnä muita laitteita, näyttävät aivan uskomattoman hyviltä. Toisinaan mennään aivan uusiin sfääreihin muukalaisten, jättiläisrapujen tai muiden B-elokuvista vaikutteita ottavien hahmojen ilmaantuessa ruutuun. 

Vaihtelua riittää etenkin kenttien ja tilanteiden osalta jatkuvasti, mutta niin riittää vauhtia ja vaikeusastettakin. Metal Slugit eivät ole helppoja, joskaan eivät kaikkien sadistisimpiakaan pelejä. Tavoitteena on kuitenkin imeä kolikot taskujen pohjilta koneen syövereihin, joten nirri lähtee yhdestä osumasta. Joskus kaiken kaaoksen keskeltä on vaikea huomata pelaajaa lähestyvää ammusta, vaikka ne pyritäänkin merkkaamaan selvästi erottuvilla väreillä. Näissä tietokone- ja konsoliversioissa se ei tietenkään ole ongelma, koska niissä ei köyhdy kuin kerran pelin oston yhteydessä, mutta yhdellä kolikolla läpäisy vaatii treenausta ja paljon.

Metal Slug X on monen mielestä sarjan parhaimmistoa ja olen aikalailla samaa mieltä. En osaa sanoa, mikä näistä nyt on selvästi paras, sillä jokainen on varsin mainio vanhan tyylinen sivulle scrollaava tasoloikka/räiskintä. Vaikea kuvitella, että oikein kukaan retropeleistä kiinnostunut ei olisi pelannut Metal Slugia, mutta jos sellainen vahinko on päässyt tapahtumaan, niin suosittelen lämpimästi koko sarjaa, tai ainakin alkuperäisiä kolikkopelejä. Muistikuva pelistä oli positiivinen, eikä se ainakaan muuttunut huonompaan suuntaan.



Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-jarmo


Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Kohtalokkaat Mutantit

 Moi, Marvel-maaliskuu päättyy tänä viikonloppuna ja se tapahtuu melko erikoisen pelin parissa. Vuorossa on Vuoden 2011 X-Men Destiny Xbox 360:lle (pelistä julkaistiin myös PS3, Wii ja DS-versiot). Pelin on kehittänyt Silicon Knights ja julkaissut Activision. X-Men Destiny on erikoinen tapaus siinä mielessä, että pelin kehitykseen ja julkaisuun liittyy aikamoista dramatiikkaa: Silicon Knightsin pomolla, Denis Dyackilla oli tapana rahoittaa studionsa pelejä siten, että hän käytti isojen julkaisijoiden projekteihin myönnettyjä resursseja kehittämään siinä sivussa ohessa muita, studion omia julkaisuja. Pelin maksanut taho siis ei saanut mitä oli luvattu, ainakaan siinä kapasiteetissa, mitä peliä kehittävän studion taholta oli annettu ymmärtää. Joku voisi ajatella, että sehän on vähintään sopimusrikkomus, ehkä jopa petos. Kyllä vain, X-Men -lisenssinhaltija tuohon aikaan, Activision, pääsi ilmeisesti asiasta kärryille ja päätti että pelin julkaisua ei siirretä, oli se peli sitten missä kun