Skip to main content

Tupla Lohikärmeet Tripla

 Moi,

Luvassa on taas paluu Famicomin tarjontaan ja pelisarjakin on tuttu: Double Dragon 3: The Sacred Stones. Kehittäjänä tuttu Technos Japan ja julkaisuvuosi oli 1991. 

Double Dragon tuskin esittelyjä kaipaa: Veljekset Billy (Tai tässä tapauksessa Bimmy) ja Jimmy Lee laittoivat sarjan toisessa osassa Shadow Warriors pahisorganisaation pakettiin, mutta tälläkin kertaa homma alkaa tutulla tapaa kun tuntematon pahis kaappaa Marionin ja veljesten kamu Brett saa samalla salamurhaajan puukosta. On siis aika aloittaa uusi mätkintä ja pelastaa, mitä kaikkea nyt pelastettavissa on. Tämän pelin tarinassa on alueellisia eroja, sillä Japaniversiossa ei mainita Marionia, vaan pelkästään Viisasten Kivet, jotka ovat pahisten tähtäimessä. 

Meno on tuttua kahdella napilla toimivaa mätkintää ja tällä kertaa löytyy myös kaksinpelinä suoritettavia erikoishyökkäyksiä. Liikevalikoimaa on lisäksi uudistettu parilla uudella kikalla ja tuntuma on hieman erilainen, ollen kuitenkin pääosin samaksi pelisarjaksi tunnistettava.  


Double Dragon 2 on NESin parhaita tämän tyyppisiä pelejä ja odotukset olivat korkealla myös sarjan kolmannen osan kohdalla. Tästä osasta ei kuitenkaan juuri puhuta ja siihen löytyy syy: Hahmoilla on vain yksi elämäpalkki ja jos nirri lähtee, se on game over, ilman continueja tai lisäeleämiä. Tämän lisäksi peli on armoton heti ensimmäisestä ruudusta alkaen ja veikkaisin, että suurin osa tätä pelanneita ei koskaan päässyt ensimmäistä kenttää pidemmälle. Mukaan saa kaksi uutta hahmoa, joita voi vaihtaa lennosta, samoin kuin Castlevania kolmosessa ja kaikilla on onneksi oma elämäpalkkinsa, mutta uusiin hahmoihin pätee sama sääntö, eli yksi yritys ja hahmo on poissa pelistä pysyvästi. Käytännössä pelissä on siis koko läpipeluuhun kolme lisäelämää, kaikki eri hahmoilla. Yhdistettynä aggressiivisiin vihollisiin se on auttamattoman vähän ja Game Over -ruutu tulee tutummaksi kuin mikään muu. 


Järkyttävä vaikeustaso on vähän sääli, sillä peli on näyttävä ja hahmot ovat hyvin animoituja. Myös taustoissa on vaihtelua ja sanosin, että tämä on Famicomin näyttävämmästä päästä, mitä ulkoasuun tulee. Myös musiikki on Technos Japanille tuttuun tapaan mainiota ja menevää. 


Double Dragon 3 olisi voinut olla klassikko, mutta valitettavasti se pilattiin aivan liian korkealla vaikeustasolla. Ei tämä tyystin mahdoton ole, mutta peli vaatii aivan liian paljon pelaajaltaan ja kynnys päästä edes opettelemaan pelin kommervenkit on niin korkea, että 99% pelaajista turhautuu ja jättää homman sikseen hyvin nopeasti.


Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-jarmo


Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv