Skip to main content

Viiden Pommittajan Voimin

 Moi,

Tällä viikolla vilkaistaan lisää PE Enginen tuliaisia. Vuorossa on Hudsonin vuonna 1990 julkaisema Bomberman.

Bomberman. Kukapa, varsinkaan 80 ja 90-luvulla peliuransa aloittanut ei muistaisi Bombermania, tuota sokkelossa kipittävää hahmoa, joka jättää jälkeensä isoja, pyöreitä pommeja. Kuten itse konsolin katsauksessa aiemmassa blogissa todettiin, niin PC Engine oli puoliksi Hudsonin oma hengentuotos, joten tuki laitteelle oli vahva. Bomberman esiintyi Famicomilla kolme vuotta aiemmin, mutta uuden konsolin kunniaksi pelistä tehtiin kokonaan uusi versio, joten tämä saattaa olla yksi ensimmäisistä remakeista. Pelin idea säilyi samana, mutta pientä hiomista tehtiin yhdessä jos toisessakin kohtaa. Tätä versiota Bombermanista pidetään laajasti yhtenä parhaista, joten katsotaan, mistä moinen voisi johtua.

Pelissä on luonnollisesti moninpeli, joka tässä tapauksessa on mahdollista jopa viidellä pelaajalla. “Miten niin viidellä” on varmasti monen mieltä askarruttava kysymys juuri nyt. Siten, että konsolissa on kaksi ohjainporttia, joihin toisesta saa neljän ohjaimen adapterin ja yksi jää vapaaksi, joten viisi. Tässä tapauksessa neljä pelaajaa aloittaa kulmista ja yksi keskeltä kenttää. 


Mukana on luonnollisesti myös yksinpeli, jossa homma menee ilmeisesti niin että pahis sekoittaa Mustan Bombermanin ohjelmoinnin ja Valkoisen on lähdettävä maailmanpelastushommiin. Sanoisin, että ollaan aika lähellä Mega Mania. Samalla tiedostin nyt vasta ensimmäistä kertaa, että Bomberman on robotti.

Peli on sitä, mitä voisi odottaa, eli perinteistä Bombermania. Kaikki tutut power upit löytyvät ja nyt maailmojen lopussa on aina pomotaistelu. Elämää helpottavana juttuna kun viholliset on hoideltu, niin oven paikka seuraavalle tasolle merkitään nyt pelaajalle, ellei ovea ole jo löydetty. Tämä on todella hyvä uudistus ja poistaa turhan haahuilun tyhjässä kentässä. Muutenkin pelin tempo on hieman nopeampi kuin vanhassa versiossa, tietysti sen lisäksi että ulkoasua on siloteltu reippaasti. Tämä muistuttaa Paljon Amigan versiota ulkonäöltään, ollen kuitenkin vähän  sujuvampi pelata, koska PC Enginen ohjain on mainio. Vaikeustaso nousee loppua kohti, mutta jatkaa voi loputtomiin ja salasanakin löytyy.  

Ulkoasu miellyttää silmää. Värit ovat kirkkaat ja paletit pirteitä. Hahmoilla on selkeät ulkonäöt ja kaikki ovat hauskan näköisiä, kuten odottaa voi Hudsonilta. Se pulju oli todella hyvä suunnittelemaan tämän tyylistä grafiikkaa. Musiikki ei ala rassaamaan missään vaiheessa, joten sanoisin, että silläkin osa-alueella onnistuttiin.

PC Enginen Bomberman ei pettänyt. Peli on edelleen hauska ja jos jollakin sattuu olemaan vielä nykyään edellytykset saman sohvan moninpeleihin, niin tässä on mainio ehdokas peli-iltamiin. Internet-puheiden perusteella tämän jatko-osa Bomberman ‘93 on sarjan paras, mutta sanoisin, että en näe mitään syytä, että tämä jäisi kauaksi. Klassikko on usein klassikko hyvästä syystä ja tässäkin tapauksessa sen huomaa.   




Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!

-jarmo

Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv