Skip to main content

Itämaisia vampyyreja

 Moi,

Tällä viikolla vuorossa on paluu viime vuoden positiivisen yllättäjän pariin. Vampire Survivors sai nimittäin lisäsisältöä viime vuoden lopulla ja se oli nyt sopivasti alennuksessa alle 2€. Katsotaan millaista meininkiä tarjoaa Legacy of the Moonspell. 


Legacy of the Moonspell on hieman tarinallisempi kuin perus Vampire Survivors. Se kertoo Moonspell-klaanin taistosta Orochi-lohikäärmettä vastaan. Luvassa on siis Itäeurooppalaisvaikutteisesta Castlevaniasta poikkeavaa tyyliä, sillä tarina sijoittuu muinaiseen Japaniin, tai ainakin selvästi Shintolaisesta mytologiasta vaikutteita ottavaan fantasialandiaan.

Uusia hahmoja on mukana kymmenkunta, kuten myös uusia varusteita. Myös kartat ja vihollisspritet ovat suurimmaksi osaksi uusia ja vain muutamia universaaleja hahmoja kierrätetään, kuten lepakoita. Hahmot avataan tarinan edetessä ja ne kaikki ovat piristävän erilaisia. Uudet varusteet ovat periaatteessa muunnoksia joistakin jo olemassaolevista toimintansa kannalta, mutta sovitettuna Shintolaiseen teemaan. Raamatun sijaan ympärillä pyörivät rukousnauhan puuhelmet ja niin edespäin. Peruspelin varusteet ja hahmot ovat avattavissa myös tähän kampanjaan, joten vaihtoehtoja riittää senkin puolesta.


Tarina etenee seuraavaan tehtävään kun kartan tehtävä on suoritettu. Se vaihtelee selviytymisestä tietyn aikaa jonkin hahmon löytämiseen tai pomotaistelun voittamiseen. Karttoja on 7 kappaletta ja ne ovat rakenteeltaan ehkä hieman monipuolisempia ja monimutkaisempia kuin peruspelin areenat. Teemat vaihtelevat maalaiskylästä Ogren luolaan ja lumiseen vuoristoon. Itse selviydyin yhden illan pelaamisella viimeiseen tehtävään, mutta Orochi jäi vielä kellistämättä. Musiikki on myös vaihdettu enemmän Aasialaisia melodioita ja soittimia sisältävään. Se on edelleen hyvää, kuten oli alkuperäisessäkin.


Vampire survivorsin paras ominaisuus ja koukku on edelleen tallella, nimittäin monipuoliset varustebuildit ja niiden yhdistelmien kokeilu. Lopun valtaviin hirviölaumoihin varautuessa on mahdollista löytää useita maukkaita yhdistelmiä ja eri esineiden combot täyteen kehitettynä ja niiden ruudun täyttävä ilotulitus ovat edelleen todella palkitsevaa seurattavaa. Vaikeustaso vaikuttaa suurinpiirtein samalta kuin peruspelissäkin ja samat periaatteet pätevät hahmon kehitykseen, joten veteraaniselviytyjät ovat heti kuin kotonaan.



Legacy of the Moonspell on hintaansa nähden mainio lisäkampanja jo valmiiksi loistavaan peliin. Tällaista lisäsisältöä näen ja tuen mielelläni. 


Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-jarmo


Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv