Skip to main content

Rohkea Robotti

 Moi,

Tällä kertaa on vuorossa paluu tutun Famicomin pariin. Pelin aihepiiri on niin ikään yksi suosikeistani, nimittäin Japanilaiset robotit. Katsotaan, miltä näyttää Iremin vuonna 1992 julkaistu The Brave of Sun Fighbird (太陽の勇者ファイバード, Taiyō no Yūsha Faibādo). Tämä on lisenssipeli, joka perustuu vuoden 1991 samannimiseen animaatiosarjaan. Sarjan ohjaajana toimi Katsuyoshi Yatabe, joka tunnetaan mm. Gundam SEED -sarjasta. Katalogista löytyvät myös esimerkiksi Ganbare Goemon sekä Dirty Pair. 

Sarjan tarina menee kutakuinkin niin, että kaukaisessa tulevaisuudessa, 2010-luvulla joku ulkoavaruuden energiaolento tulee maahan ja alkaa tehdä yhteistyötä pahan tiedemiehen, tohtori Jangon kanssa. Onneksi kannoilla tulevat myös galaktiset poliisivoimat ja he lyöttäytyvät yhteen tohtori Hiroshi Yamanon kanssa, joka on huippuosaaja robotiikan saralla. Näistä eväistä saadaan aikaiseksi Voltronia muistuttava mecha-anime, jossa viisi futuristista ajoneuvoa yhdistyvät yhdeksi superrobotiksi taistelemaan pahiksia vastaan. Näillä kaikilla ajoneuvoilla on myös pilotit, samaan tapaan kun Super Sentai-sarjoissa. Katsoin animaatiosarjaa taustatutkimuksena yhden jakson verran, mutta en ole missään nimessä fighbird-asiantuntija, joten sen tarkemmin en osaa sarjasta tai sen tapahtumista kertoa. 

Mutta mites sitten se peli? Tämä on Famicomin myöhäisempää tarjontaa ja Irem lupaa hyvää, koska kyseessä on pätevä studio, joka on julkaissut useammankin huippuluokan robottianimesta inspiraatiota ammentavan pelin, kuten Metal Stormin ja Guardian Legendin. Kyseessä on kuitenkin lisenssipeli, joten toisaalta oli kysymysmerkkinä, miten nopeasti ja pienellä budjetilla peli on jouduttu laittamaan kasaan. Hyvänä uutisena voin sanoa, että tällä kertaa kohdalle osui oikein mainio perinteinen ylöspäin scrollaava räiskintä. Idea sinänsä ei ole mitenkään uusi tai kekseliäs, toisin kuin Iremin edellä mainituissa peleissä, jotka molemmat sisältävät jotain uniikkia, mutta se minkä Fighbird tekee, se tekee hyvin. 


Menevän alkuanimaation jälkeen päästään tositoimiin ja pian selviää, että jokainen tehtävä on jaettu kolmeen osaan: Ensin on perinteinen aluksella lentely, tai ajelu, sitten pienemmistä ajoneuvoista yhdistyneellä superlentokoneella suoritettava osio ja sen jälkeen jättiläismechalla pelattava viimeinen osia ja pomotaistelu. Tässä tehtävärakenteessa ja tyylissä on parasta se, että ensimmäisessä osassa voi valita vapaasti yhden viidestä ajoneuvosta lennossa vain nappia painamalla ja kaikki niistä ovat erilaisia erilaisella aseistuksella. Jokaiseen kerätään omat power upinsa, jotka säilyvät kentästä toiseen. Yhdistyneet muodot joutuvat keräämään erikoisaseensa joka kerta uudelleen, mutta se on tehty riittävän helpoksi, joten asia ei vaivaa. Vempeleet vaihtelevat lentokoneista tankkeihin, mikä tekee joissain kentissä ajoneuvon valinnasta myös taktiikkapeliä: Sillat ja rakennukset ovat esteitä maa-ajoneuvoille, mutta eivät lentokoneille. Toisaalta lentokoneet ovat hieman kookkaampia ja näin ollen isompia maaleja vihollisten ammuksille. Itse suosin lentokoneita, mutta en kokenut muitakaan ajoneuvoja täysin kelvottomiksi. 

Toisin kuin monessa muussa vanhassa räiskintäpelissä, Fighbirdin vaikeustaso on maltillinen, sanoisin että jopa helppo. Tämä on mukavaa vaihtelua hampaat irvessä vääntämiselle ja yllättävän epätyypillistä Iremille. Joka tapauksessa helppo vaikeustaso oli mukavaa vaihtelua ja positiivinen yllätys. Pelissä on myös ihan sopivasti pituutta, joten ihan vartissa homma ei ole kuitenkaan ohi. 

Ulkoasu on myöhäistä Famicomia, joten tässä vaiheessa ollaan graafisesti konsolin tyylikkäimmässä vaiheessa, eikä Fighbird ole pettymys. Kaikki näyttää hyvältä ja musiikki on aiheeseen kuuluvasti menevää.   

The Brave of Sun Fighbird oli positiivinen yllätys ja jää varmasti mieleen eräänä Famicomin tuntemattomaksi jääneenä laatupelinä. Jos tämä osuu kohdalle, niin suosittelen lämpimästi kokeilemaan. Fighbird ei ehkä pärjää Metal Stormille tai Guardian Legendille omaperäisyydessä tai uusissa ideoissa, mutta sopivan helppoa ja simppeliä räiskintää tylikkäällä mechalla kaipaavalle se on oikein mainio valinta. 



Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-jarmo


Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el...

Lucasin Hengessä

 Hei, Tällä viikolla tutustuin lisää Capcom Fighting Collection 2:n valikoimaan. Pelinä on Plasma Sword, tai vaihtoehtoisesti Star Gladiators 2. Peli on alunperin vuodelta 1998, mutta Dreamcastin kotikonsoliversio julkaistiin vuotta myöhemmin. Kolikkopeliversio nähdään siis pelihallien ulkopuolella ensimmäistä kertaa tämän kokoelman myötä.  Plasma Sword jatkaa Capcomin vähemmän tunnettujen 3D-pelien sarjaa selvästi Star Wars-vaikutteisella asetelmalla, missä monen sorttiset avaruustaistelijat kohtaavat perinteisessä 1 vs 1 taistelussa. Pelin pahis on sonnustautunut mustaan, samurain haarniskaa muistuttavaan kostyymiin, joten mielleyhtymä on selvä. Mukana on myös melkoisesti Wookieta muistuttava karvaturri. Hahmoja on melko runsas määrä, mutta valikoima ei ole ihan niin monipuolinen kuin voisi luulla, koska suurin osa hahmoista muistuttaa suuresti jotain toista taistelijaa. Kaikista on siis vähän niinkuin “hyvis” ja “pahis” versiot hieman eri ulkonäöllä.  Capcom käyttää tä...

Lisää Capcomia

 Hei, Tällä kertaa blogit jatkuvat jälleen Capcomin taistelupelien merkeissä, nimittäin Toukokuussa julkaistiin lisää klassikkopelejä uudessa paketissa. Capcom Fighting Collection 2 sisältää 8 peliä vuosituhannen vaihteen tienoilta, vuosilta 1998-2004. Tällä kertaa mukana on myös Capcomille vähemmän tyypillisiä 3D-taisteluita, joista muutama on varsin harvinaista herkkua. Nyt keskitytään yhteen näistä vähemmän tunnetuista, mutta sitäkin mielenkiintoisimmista peleistä, nimeltään Project Justice, tai Moero! Justice Gakuen, vuodelta 2000. Peli on Rival Schools -nimisen mätkinnän toinen osa. Kuten nimestä voi päätellä, peli on animetyylisen lukion ympärille rakennettu asetelma, jossa koulujen varsin värikkäät oppilaat ja opettajat osallistuvat 3 vs 3 mätkintöhin rehtoria myöten. Tuttujen tyylien, kuten Karaten ja Judon lisäksi tehokkaaksi taistelijaksi oppii pelaamalla mm. baseballia, lentopalloa ja viulun soitolla. Tai sitten vain olemalla liikunnan opettaja. Hahmojen design on lennok...