Skip to main content

Rohkea Robotti

 Moi,

Tällä kertaa on vuorossa paluu tutun Famicomin pariin. Pelin aihepiiri on niin ikään yksi suosikeistani, nimittäin Japanilaiset robotit. Katsotaan, miltä näyttää Iremin vuonna 1992 julkaistu The Brave of Sun Fighbird (太陽の勇者ファイバード, Taiyō no Yūsha Faibādo). Tämä on lisenssipeli, joka perustuu vuoden 1991 samannimiseen animaatiosarjaan. Sarjan ohjaajana toimi Katsuyoshi Yatabe, joka tunnetaan mm. Gundam SEED -sarjasta. Katalogista löytyvät myös esimerkiksi Ganbare Goemon sekä Dirty Pair. 

Sarjan tarina menee kutakuinkin niin, että kaukaisessa tulevaisuudessa, 2010-luvulla joku ulkoavaruuden energiaolento tulee maahan ja alkaa tehdä yhteistyötä pahan tiedemiehen, tohtori Jangon kanssa. Onneksi kannoilla tulevat myös galaktiset poliisivoimat ja he lyöttäytyvät yhteen tohtori Hiroshi Yamanon kanssa, joka on huippuosaaja robotiikan saralla. Näistä eväistä saadaan aikaiseksi Voltronia muistuttava mecha-anime, jossa viisi futuristista ajoneuvoa yhdistyvät yhdeksi superrobotiksi taistelemaan pahiksia vastaan. Näillä kaikilla ajoneuvoilla on myös pilotit, samaan tapaan kun Super Sentai-sarjoissa. Katsoin animaatiosarjaa taustatutkimuksena yhden jakson verran, mutta en ole missään nimessä fighbird-asiantuntija, joten sen tarkemmin en osaa sarjasta tai sen tapahtumista kertoa. 

Mutta mites sitten se peli? Tämä on Famicomin myöhäisempää tarjontaa ja Irem lupaa hyvää, koska kyseessä on pätevä studio, joka on julkaissut useammankin huippuluokan robottianimesta inspiraatiota ammentavan pelin, kuten Metal Stormin ja Guardian Legendin. Kyseessä on kuitenkin lisenssipeli, joten toisaalta oli kysymysmerkkinä, miten nopeasti ja pienellä budjetilla peli on jouduttu laittamaan kasaan. Hyvänä uutisena voin sanoa, että tällä kertaa kohdalle osui oikein mainio perinteinen ylöspäin scrollaava räiskintä. Idea sinänsä ei ole mitenkään uusi tai kekseliäs, toisin kuin Iremin edellä mainituissa peleissä, jotka molemmat sisältävät jotain uniikkia, mutta se minkä Fighbird tekee, se tekee hyvin. 


Menevän alkuanimaation jälkeen päästään tositoimiin ja pian selviää, että jokainen tehtävä on jaettu kolmeen osaan: Ensin on perinteinen aluksella lentely, tai ajelu, sitten pienemmistä ajoneuvoista yhdistyneellä superlentokoneella suoritettava osio ja sen jälkeen jättiläismechalla pelattava viimeinen osia ja pomotaistelu. Tässä tehtävärakenteessa ja tyylissä on parasta se, että ensimmäisessä osassa voi valita vapaasti yhden viidestä ajoneuvosta lennossa vain nappia painamalla ja kaikki niistä ovat erilaisia erilaisella aseistuksella. Jokaiseen kerätään omat power upinsa, jotka säilyvät kentästä toiseen. Yhdistyneet muodot joutuvat keräämään erikoisaseensa joka kerta uudelleen, mutta se on tehty riittävän helpoksi, joten asia ei vaivaa. Vempeleet vaihtelevat lentokoneista tankkeihin, mikä tekee joissain kentissä ajoneuvon valinnasta myös taktiikkapeliä: Sillat ja rakennukset ovat esteitä maa-ajoneuvoille, mutta eivät lentokoneille. Toisaalta lentokoneet ovat hieman kookkaampia ja näin ollen isompia maaleja vihollisten ammuksille. Itse suosin lentokoneita, mutta en kokenut muitakaan ajoneuvoja täysin kelvottomiksi. 

Toisin kuin monessa muussa vanhassa räiskintäpelissä, Fighbirdin vaikeustaso on maltillinen, sanoisin että jopa helppo. Tämä on mukavaa vaihtelua hampaat irvessä vääntämiselle ja yllättävän epätyypillistä Iremille. Joka tapauksessa helppo vaikeustaso oli mukavaa vaihtelua ja positiivinen yllätys. Pelissä on myös ihan sopivasti pituutta, joten ihan vartissa homma ei ole kuitenkaan ohi. 

Ulkoasu on myöhäistä Famicomia, joten tässä vaiheessa ollaan graafisesti konsolin tyylikkäimmässä vaiheessa, eikä Fighbird ole pettymys. Kaikki näyttää hyvältä ja musiikki on aiheeseen kuuluvasti menevää.   

The Brave of Sun Fighbird oli positiivinen yllätys ja jää varmasti mieleen eräänä Famicomin tuntemattomaksi jääneenä laatupelinä. Jos tämä osuu kohdalle, niin suosittelen lämpimästi kokeilemaan. Fighbird ei ehkä pärjää Metal Stormille tai Guardian Legendille omaperäisyydessä tai uusissa ideoissa, mutta sopivan helppoa ja simppeliä räiskintää tylikkäällä mechalla kaipaavalle se on oikein mainio valinta. 



Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-jarmo


Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Kohtalokkaat Mutantit

 Moi, Marvel-maaliskuu päättyy tänä viikonloppuna ja se tapahtuu melko erikoisen pelin parissa. Vuorossa on Vuoden 2011 X-Men Destiny Xbox 360:lle (pelistä julkaistiin myös PS3, Wii ja DS-versiot). Pelin on kehittänyt Silicon Knights ja julkaissut Activision. X-Men Destiny on erikoinen tapaus siinä mielessä, että pelin kehitykseen ja julkaisuun liittyy aikamoista dramatiikkaa: Silicon Knightsin pomolla, Denis Dyackilla oli tapana rahoittaa studionsa pelejä siten, että hän käytti isojen julkaisijoiden projekteihin myönnettyjä resursseja kehittämään siinä sivussa ohessa muita, studion omia julkaisuja. Pelin maksanut taho siis ei saanut mitä oli luvattu, ainakaan siinä kapasiteetissa, mitä peliä kehittävän studion taholta oli annettu ymmärtää. Joku voisi ajatella, että sehän on vähintään sopimusrikkomus, ehkä jopa petos. Kyllä vain, X-Men -lisenssinhaltija tuohon aikaan, Activision, pääsi ilmeisesti asiasta kärryille ja päätti että pelin julkaisua ei siirretä, oli se peli sitten missä kun

Ufojuttuja

 Moi, Tällä viikolla jatkamme Japanilaisten robottien parissa mutta peli on vaihteeksi uunituore. Katsotaan, miltä näyttää UFO Robot Grendizer: Feast of the Wolves. Pelin on kehittänyt Endroad, julkaisijana toimii Microids ja se on julkaistu kaikille moderneille alustoille Marraskuun 14. päivä.  UFO Robot Grendizer, Euroopassa myös tunnettu nimellä Goldorak, on mangalegenda Go Nagain kolmas superrobottisarja, joka ilmestyi alunperin itsenäisenä jatko-osana Mazinger Z ja Great Mazinger -sarjoille vuosina 1975-1977. Grendizer saavutti suosiota etenkin osana Mattelin Japanista tuomaa ja uudelleen brändättyä vinyylifiguurisarjaa nimeltä Shogun Warriors ja Ranskassa Goldorak TV-sarjalla oli käsittämättömän suuret katsojaluvut. Toinen vahva fanipohja löytyy Arabiaa puhuvista maista, joissa Grendizeria näytettiin poikkeuksellisen laajasti dubattuna.  Grendizerin tarina menee tiivistettynä kutakuinkin näin: Planeetta Fleedin prinssi Duke Fleed on menossa naimisiin Vega-Imperiumin prinsessa Rub