Skip to main content

X-Legendat

 Moi,

Tällä viikolla Marvel-Mania jatkuu Raven Softwaren kehittämällä ja Activisionin julkaisemalla vuoden 2005 PS2-pelillä X-Men Legends 2: Rise of the Apocalypse. Peli on julkaistu myös kaikille muillekin aikansa pelialustoille, jopa N-Gagelle.

X-Men Legends on action rpg, jossa ohjataan kerrallaan neljää hahmoa ylävinkkelistä. Hahmoa voi vaihtaa lennosta ja loput seuraavat mukana AI:n ohjastamana. Tästä löytyi myös moninpeli, mikä oli aikaansa nähden oikein mainio lisä ja jopa pieni yllätys. Tästä sarjasta jalostettiin sitten Marvel Ultimate Alliance, johon kelpasi mukaan muitakin kuin X-Men hahmoja. 

Pelin tarina keskittyy muinaisen Egyptin aikaiseen mutanttiin, Apocalypseen, joka on maailmanvalloitushommissa ja niin voimakas, että Professori Xavierin Ryhmä-X ja Magneton Mutanttien Veljeskunta joutuvat lyömään hynttyyt yhteen pysäyttääkseen hänet. Pelin tarinan aikana matka käy suurimpaan osaan tunnetuista X-Men sarjakuvien tapahtumapaikoista ja maisema vaihtuu tiuhaan tahtiin New Yorkin kaduilta Viikinkijumalien Asgardiin saakka. Valittavana on mukavan runsas valikoima hahmoja, alustasta riippuen noin 18 kappaletta, mutta käsikonsoleilla vähemmän. Juonen puitteissa selitetään se, miksi mukana on kattaus sekä hyviksiä että pahiksia ja tiiminsä voi koota vapaasti. Tietyt yhdistelmät antavat pieniä bonuksia, sen mukaan, ovatko ne olleet jossain vaiheessa “virallinen” tiimi.   

Pelaaminen on suoraviivaista ja hoituu muutamalla hyökkäysnapilla. Kevyttä hyökkäystä, raskasta ja niin poispäin. Päätynappi pohjassa hyökkäysnapit muuttuvat mutanttivoimia käyttäviksi liikkeiksi, joka kuluttavat energiaa. Mutanttivoimia on kohtuullisen laaja valikoima joka hahmolle ja niitä kehitetään kokemuspisteillä. Matkan varrella mukaan tarttuu myös varusteita, joihin generoidaan satunnaisia bonuksia eri hahmoille. Lyhykäisyydessään koko systeemiä voisi kuvailla Diablon kevytversioksi, hieman enemmän toimintapeliä muistuttavalla otteella.

Kykyjen käyttöön liittyy kuitenkin koko pelin juju: Eri hahmojen erikoishyökkäyksiä yhdistelemällä saa aikaan erilaisia efektejä. Esimerkiksi, jos Stormin salama ja Kykloopin optinen säde osuvat vastustajaan yhtä aikaa, niin kyseessä on “Optinen salama” ja se tekee ylimääräistä vauriota ja statusvaikutuksia. Näitä yhdistelmiä kannattaa ja paikoin pitää käyttää oikeissa paikoissa, oikeita vihollistyyppejä vastaan. Idea ei ole monimutkainen, mutta se on yllättävän hauska ja toimiva. 

Ulkoasu muistuttaa 2000-luvun Marvelin “Ultimate” -universumia, ainakin hahmojen alkuperäisen ulkonäön osalta. Kaikille kuitenkin saa myös klassiset asut ja pari muutakin kostyymia, joten porukkansa ulkonäön saa valita omaa silmää miellyttäväksi. Grafiikka on hillitysti cel-shadea käyttävää ja selkeää, mikä on hyvä asia, sillä hahmoja tiiraillaan usein ylävinkkelistä ja spritet ovat pieniä. Vaikeustason saa valita ja helpoin on sen verran helppo, ettei ongelmia läpäisyssä tule, mutta vaikeammat ovat yllättävänkin hankalia. Peli tarjoaa tällä osastolla sopivasti jokaiselle jotakin. 

X-Men Legends 2 on yllättävän koukuttava ja kaikin puolin hyvin toteutettu peli, joka ymmärtää, mitä on tekemässä ja tarjoaa fanipalvelua Ryhmä-X:n ystäville aikaansa nähden todella monipuolisella tavalla. Mukana on paljon avattavaa, viittauksia klassisiiin sarjakuvien tarinoihin ja ylipäänsä meininkiä, joka on uskollista esikuvalleen. On helppo ymmärtää ja yhtyä näkemykseen, että tämä on edelleen paras X-Men peli. Raven Software on valitettavasti jo vuosia ollut Activisionin omistuksessa oleva Call of Duty -grindaaja, kuten niin moni muukin tämän ajan ns. “mid-level” studio. 



Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-jarmo


 


Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv