Skip to main content

Jälleen Köysien Keskellä

 Moi,

Viime viikko oli taukoa blogista Desucon-keikan vuoksi, mutta tällä viikolla palaamme taas pelien ääreen. Vuorossa on pitkästä aikaa wrestlinkiä, nimittäin PS1:n New Japan Pro Wrestling: Toukon Retsuden 3. Pelin on kehittänyt etenkin WWE-peleistä tuttu Yukes ja julkaissut Tomy vuonna 1998. 

Showpaini, eli suomeksi wrestlinki lienee lajina sen verran tuttu, ettei meininki juuri esittelyjä kaipaa. 90-luvun lopun New Japanista lienee lajia hieman enemmän tunteville mielenkiintoista tietoa se, että rosterista löytyy mm. eräs naamiota käyttävä luchador, joka esiintyi pari vuotta myöhemmin Smackdownissa, nimittäin Eddie Guerrero. Myös pelin alkuvideo on siitä erikoinen, että harvemmin näkee Hulk Hoganin ja Stingin samassa montaasissa. Pelimuotoja löytyy useita, joista kaikki ovat odotettavissa. Yksittäisiä, joukkuematseja ja turnauksia. Pelata voi 4 pelaajaa yhtäaikaa, jos jostain sattuu löytymään multitap. Hahmoja on mukana mukavat nelisenkymmentä, firman omistaja, kansanedustaja ja pomo Antonio Inoki jopa kahteen kertaan.

Systeemit ja liikkeet toimivat perinteisten 3D-painipelien tyyliin, eli mukana on lyönnit ja potkut (X), kevyet heitot ja otteet (kolmio) ja isot heitot (O). Sen lisäksi hommaan vaikuttaa ohjaimen suunta ja mistä suunnasta ja/tai päin kroppaa sattuu tarraamaan kiinni. Homma on todella kontekstisidonnaista ja aluksi kohtasin vaikeuksia saada aikaiseksi mitään niin merkittävää, että selätys olisi onnistunut, varsinkin, kun monien varhaisten “realististen” wrestlinkien tavoin myös Retsuden 3:ssa varsinkin isommat panijat ja niiden animaatiot ovat mallia hidas ja kankea. Aluksi meininki oli lähinnä koomista kompurointia eri suuntiin, kunnes aloin hieman hahmottaa, mitä peli pelaajalta haluaa. Asiaa auttoi myös se, että otin pian hahmoksi vähän pienempiä miehiä, joiden liikkeiden animaatiot ovat nopeampia ja lyhyempiä. Liikkeitä on toki ylipäänsä vähemmän kuin moderneissa painipeleissä, joka ehkä vähän helpottaa koko touhun hahmottamista, varsinkin kun mitään informaatiota tai tutoriaalia ei ole tarjolla. Eri vaikeustasot sentään löytyvät. 

Pelin presentaatioon on panostettu. Painijoilla on sisääntulot, musiikit ja CD mahdollistaa jopa kehäkuuluttajan. PS1-grafiikoilla ei onnistu kasvonpiirteiden tarkka mallinnus, mutta kyllä tästä suurimman osan tunnistaa, kun tietää ketä katsoo. Olin jopa melko vaikuttunut, kun näin Tokio Domen sisääntulorampin ja valot. Jotenkin PS1:n hieman karu ja lyhyt piirtoetäisyys loi tehokkaan vaikutelman pimennetystä hallista, jossa vain sisääntulo ja kehä on valaistu.


NJPW Toukon Retsuden 3 on aikaansa nähden pätevä painipeli, josta tietysti aika on ajanut auttamatta ohi, sillä pelin ollessa realistinen painipeli, sama homma voidaan nykyään toteuttaa huomattavasti vakuuttavammin. Se, mitä tämän päivän WWE tai AEW-pelit eivät voi toteuttaa on ysärin puroresun rosteri, areenat ja meininki, sillä jos moderni jenkkipaini ja sen tyyli ei kiinnosta (ei nimittäin kiinnosta) niin vuoden 2024 WWE-pelin edit-modessa on vietettävä tunti, ellei jopa toinenkin, että saman kokemuksen voi toteuttaa. PS1:n painipelien triplakruunu kuitenkin on ja pysyy All-Japan Pro Wrestling: Ouja no Konin päässä. 

Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-jarmo 



Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Kohtalokkaat Mutantit

 Moi, Marvel-maaliskuu päättyy tänä viikonloppuna ja se tapahtuu melko erikoisen pelin parissa. Vuorossa on Vuoden 2011 X-Men Destiny Xbox 360:lle (pelistä julkaistiin myös PS3, Wii ja DS-versiot). Pelin on kehittänyt Silicon Knights ja julkaissut Activision. X-Men Destiny on erikoinen tapaus siinä mielessä, että pelin kehitykseen ja julkaisuun liittyy aikamoista dramatiikkaa: Silicon Knightsin pomolla, Denis Dyackilla oli tapana rahoittaa studionsa pelejä siten, että hän käytti isojen julkaisijoiden projekteihin myönnettyjä resursseja kehittämään siinä sivussa ohessa muita, studion omia julkaisuja. Pelin maksanut taho siis ei saanut mitä oli luvattu, ainakaan siinä kapasiteetissa, mitä peliä kehittävän studion taholta oli annettu ymmärtää. Joku voisi ajatella, että sehän on vähintään sopimusrikkomus, ehkä jopa petos. Kyllä vain, X-Men -lisenssinhaltija tuohon aikaan, Activision, pääsi ilmeisesti asiasta kärryille ja päätti että pelin julkaisua ei siirretä, oli se peli sitten missä kun