Skip to main content

60-Luvun Rantamuotia

 Moi,

Tällä viikolla on vuorossa lootan avaus, mutta mukana on hahmo, jota ei ole näkynyt blogissa vähään aikaan. Katsotaan, mitä kuuluu Kaijujen Kunkulle, eli Godzillalle. Kestosuosikkini Godzilla on taas ajankohtainen, useammastakin syystä. Viime vuoden lopussa ilmestynyt Godzilla Minus One voitti ensimmäisenä Japanilaisena elokuvana Oscarin ja tänä vuonna Legendary julkaisi uuden osan Godzillan ja King Kongin elokuvasarjaan. Sen lisäksi hahmo täyttää tänä syksynä 70 vuotta.

Avataan siis loota. Tarkemmin sanottuna Bandai Tamashii Nations S.H. Monsterarts Godzilla 1964 The Emergence of Godzilla Version. Sanokaapa se kolme kertaa nopeasti peräkkäin. Itse laatikko on normaali Mosterartsien pahvilaatikko, ilman muovi-ikkunaa. Tämä Godzilla on elokuvasta Mothra vs Godzilla ja tässä tapauksessa erikoisversio, joka oli myytävänä vain Bandain Tamashii Web-yksinoikeutena Japanissa vuoden 2015 paikkeilla. Erona normaaliin versioon on maalaus, joka kuvaa kohtausta, missä Godzilla nousee rantahiekan alta lähellä kuvitteellista Shizunouran kaupunkia. Siksi mukana on siis hieman kellertävän ruskeaa hiekan väriä.

1964 Godzilla on ehkä oman aikakautensa tunnetuin versio, jolla on juuri tälle Godzilla-puvulle tyypillinen yrmeä ilme johtuen paksuista “kulmakarvoista” vai mitähän lienevät nimeltään. Joka tapauksessa, minulle tämä ilme on aina tehnyt ‘64 Godzillasta humoristisen ja sympaattisen näköisen.

Itse figuuri on pienimmästä päästä S.H. Monsterarts-Godzilloja. Tällä on kokoa ehkä hieman alle 15cm, joka on aavistuksen vähemmän kuin toiseksi pienin,1954 Godzilla. Mukana tulee kuitenkin efekti henkäystä varten, toisin kuin useimmissa muissa Monsterarts-figuureissa.

60-luvun Godzillan design asettaa liikkumiselle rajoituksia, mutta elokuvasta tutut asennot onnistuvat vaivatta, sillä näyttelijöiden yllä olleet kostyymit olivat itsessään painavia ja kankeita. Esimerkiksi tässä elokuvassa Godzillaa näytellyt Haruo Nakajima kompastui ihan oikeasti ja törmäsi isoon jan paljon aikaa vaatineeseen linnan pienoismalliin, joten kohtaus piti improvisoida lennosta siten, että Godzilla tuhoaa linnan aiemmin kuin elokuvassa oli alunperin tarkoitus. Itse liukastuminen on jätetty lopulliseen leffaan.  

Maalaus on kohdillaan. Hiekka on hyvä lisäys tuomana tähän godzillaan omaperäisyyttä ja suu sekä hampaat on saatu näyttämään samalta kuin leffassa just eikä melkein. Sama silmien kanssa, nimittäin ne eivät ole vain maalatut, vaan päälle on vielä liimattu läpinäkyvä lasihelmi, joka saa silmät näyttämään aidoilta. 

1964 Mothra vs Godzilla -leffan Godzilla on tervetullut lisäys Godzilla-figuureihini ja tätä, vanhempaa figuuria on nykyään vaikea löytää. Toiveissa olisi ainakin Minus One Godzilla vielä tämän vuoden aikana, mutta katsotaan, satunko löytämään sitä kohtuulliseen hintaan.



Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-jarmo  




Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Kohtalokkaat Mutantit

 Moi, Marvel-maaliskuu päättyy tänä viikonloppuna ja se tapahtuu melko erikoisen pelin parissa. Vuorossa on Vuoden 2011 X-Men Destiny Xbox 360:lle (pelistä julkaistiin myös PS3, Wii ja DS-versiot). Pelin on kehittänyt Silicon Knights ja julkaissut Activision. X-Men Destiny on erikoinen tapaus siinä mielessä, että pelin kehitykseen ja julkaisuun liittyy aikamoista dramatiikkaa: Silicon Knightsin pomolla, Denis Dyackilla oli tapana rahoittaa studionsa pelejä siten, että hän käytti isojen julkaisijoiden projekteihin myönnettyjä resursseja kehittämään siinä sivussa ohessa muita, studion omia julkaisuja. Pelin maksanut taho siis ei saanut mitä oli luvattu, ainakaan siinä kapasiteetissa, mitä peliä kehittävän studion taholta oli annettu ymmärtää. Joku voisi ajatella, että sehän on vähintään sopimusrikkomus, ehkä jopa petos. Kyllä vain, X-Men -lisenssinhaltija tuohon aikaan, Activision, pääsi ilmeisesti asiasta kärryille ja päätti että pelin julkaisua ei siirretä, oli se peli sitten missä kun