Moi,
Tällä viikolla pelinä on varmasti monelle NESillä pelanneelle jossain määrin tuttu ja ehkä jopa nostalginen tapaus. Vuorossa on Argus no Senshi, jonka NES-versio tunnetaan nimellä Rygar. Pelin on julkaissut Tecmo vuonna 1986. Minulle Rygar oli muutaman muun pelin ohella tuttu vuokrapelinä, joka oli riittävän kiehtova, että pelit eivät jääneet yhteen kokeiluun, mutta kuitenkin sen verran kryptinen, etten koskaan onnistunut sitä läpäisemään päivän tai parin aikana. Epäilen, että monella muullakin on tästä samanlaisia kokemuksia, sillä lähes kaikki kaverini tiesivät Rygarin vähintään nimeltä. Famicom-version kansitaide, jossa päähahmo on animesankari välittää tyystin erilaisen fiiliksen pelin maailmasta kuin NES-version He-Man.
Pelin idea on ohjekirjan mukaan tämä: Pelaaja ohjee legendaarista soturia, jonka tehtävänä on päihittää paha valloittaja Ligar. Soturilla on mukanaan Diskarmor, eli jojon tavoin toimiva kilpi, jota voi heittää ketjun päässä. Kun kyseessä on NES, niin pelin tyyppinä on tietenkin sivulle scrollaava toimintatasoloikka, johon tosin tuodaan monipuolisuutta ylhäältä päin kuvatuilla osuuksilla. Mukana on myös kevyttä hahmonkehitystä kokemuksen muodossa, koska hahmon hyökkäyksen voima ja kestopisteet nousevat vihollisia hoitelemalla ja keräämällä niiltä putoavia esineitä. En muista, miten homma meni NESillä, mutta Famicomilla on käytössä yksi elämä, mutta loputon määrä jatkomahdollisuuksia. Hahmon keräämät kokemuspisteet vaan ottavat takapakkia jokaisesta Continuesta.
Argus no Senshi on myös vähän niinkuin salaa itse asiassa enemmän Metroidia kuin tavallista, lineaarista peliä muistuttava seikkailu. Pelissä on luolia, joissa pylvään päällä istuva huru-ukko (pyhimys?) kertoo kryptisen vihjeen ja sen perusteella sitten pitäisi ymmärtää, mitä ja missä pelaajan tulisi tehdä seuraavaksi. Pelin kartta on suunniteltu siten, että sen alueilla on mahdollista liikkua edestakaisin ja mahdollisia suuntia on yleensä enemmän kuin yksi. Mukana on tietysti myös pomotaisteluita.
Pelin vaikeustaso on sillä tavalla erikoinen, että se on alussa vaikeampi kuin vähän myöhemmin, jolloin pelaajalla on jo enemmän kestoa ja tehokkaampi hyökkäys. Tämä on niin ikään aika samanlainen ratkaisu Metroidin kanssa. Se, mikä tästä samankaltaisuudesta tekee entistä kiinnostavampaa on se, että molemmat pelit ilmestyivät vuonna 1986, joten Argus ei ole välttämättä ollenkaan kopio Metroidista, vaan Tecmon pelinkehittäjät ovat ehkä saaneet idean tehdä epälineaarinen peli ihan omineen, tai inspiroituneena jostain vielä vanhemmasta pelistä.
Ulkoasu on Tecmolle tyypillisesti hyvää, tässä tapauksessa sanoisin että NESin/Famicomin parempaa keskitasoa. Hahmoissa on omaa luonnetta ja taustat ovat melko yksityiskohtaisia. Myös ylhäältä päin kuvatut osuudet tuovat tervetullutta vaihtelua. Aivan Ninja Gaidenin tasolle ei kuitenkaan päästä.
Argus no Senshi/Rygar on pätevä toimintaseikkailu, joka ei kuitenkaan ehkä yllä aivan konsolin kirkkaimpaan kärkeen, mutta on kuitenkin oikein hyvä vaihtoehto “B” 8-bittistä toimintaseikkailua kaipaavalle.
Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!
-jarmo
Comments