Skip to main content

Ain Tanssien Työtäs Tee

 Moi,

Tällä viikolla vilkaistaan vaihteeksi uudempaa peliä. Muutama viikko sitten Capcomilta ilmestyi melko omaperäinen uusi peli, Kunitsu-Gami: Path of the goddess. Se on vähän niinkuin vanhan kunnon Clover-studio olisi herätetty henkiin yhden pelin ajaksi ja tämä lienee Capcomin "japanilaisin" peli Okamin ohella, sillä meininki on 100% sidottu Shintoon. Vuoren jumala on jostain syytä suuttunut ja lähettää kaiken maailman Yokai-mörköjä rinteellä ja laaksoissa sijaitseviin kyliin, joiden pyhätöt korruptoituvat tummasta miasmasta. Paikallinen papitar yrittää puhdistaa pyhättöjä, mutta ei onnistu siinä yksin, vaan tarvitsee hommassa erikoista naamiota pitävän soturin apua.  

Peli on vähän niinkuin 2000-luvun Capcomille tyypillisen toimintapelin ja tower defensen yhdistelmä, missä pelaaja ohjaa soturia, joka suojelee tanssivaa puhdistusrituaalia suorittavaa papitarta. Mukaan saadaan myös puhdistettujen pyhättöjen lähellä olevien kylien asukkaita, joita pelaaja laittaa töihin korjaamaan kyliä sekä osoittaa hahmoille ammatteja, kuten puunhakkaaja tai metsastäjä, jotka suojelevat papitarta, kun pelaa ei itse ehdi joka paikkaan.  Jokainen tehtävä on jaettu päivä/yö sykliin siten, että päivällä papitar tanssii ja liikkuu puhdistettavaa torii-porttia kohti, josta sitten aina auringon laskettua alkaa puskea pihalle ties mitä mörköjä, jotka sitten yrittävät käydä papittaren kimppuun. Kun papitar pääsee portille, hän puhdistaa sen. Päivän aikana voi tehdä valmisteluja yötä varten ja yöllä sitten taistellaan. Mukana on myös pomotaisteluita, mutta nekin noudattavat saman tyyppistä kaavaa, eli papitarta pitää suojella. Pelaajalla ja kyläläisillä on toki myös omat kestonsa, mutta suurin huolenaihe on papitar, joka ei voi liikkua, eikä taistella. Kyläläisile voi myös jakaa simppelelitä käskyjä tilanten mukaan.


Mukana on myös melko kattava hahmojen kehitys- ja päivityssysteemi. Kyläläisten ammatteja voi kehittää ja uusia avataan pelin edetessä. Kaikilla on vähän niinkuin oma roolinsa, esimerkiksi vain jousiampujat voivat osua lentäviin vihollisiin. Myös omaa tukikohtaa pitää kehittää, sillä se avaa pelaajan kontrolloimalle päähahmolle uusia kykyjä, kuten erikoishyökkäyksiä. Päähahmolla pelaaminen taisteluissa muistuttaa hieman 200-luvun toimintapelejä, eli kevyet ja vahvat lyönnit kahdella napilla, sekä comboja yhdistelemällä. Väistö ja torjunta ovat myös tärkeässä asemassa. 


Yksi pelin ehdottomista myyntivalteista on sen hyvin omintakeinen ja tyylikäs ulkoasu. Ainoat verrokit, joissa on edes jossain määrin tavoiteltu samantyylistä tunnelmaa ovat ehkä aiemmin mainittu Okami ja Genji. Peli ottaa yllättävän paljon irti modernista tekniikasta etenkin runsaiden efektien osalta. Päähahmon animaatiot ovat varsin tyylikkäät ja miekkailu näyttää sulavalta tanssahtelulta suoraviivaisen taistelu sijaan.


Kunitsu-Gami on omaperäisin ison julkaisijan peli vuosikausiin ja varmasti jonkin sortin riski, joten toivottavasti tämä menestyy. Menestys olisi nimittäin ansaittua, sillä tämä vaikuttaa alun perusteella todella pätevältä ja virkistävän erilaiselta tapaukselta.


Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-jarmo


Comments

Popular posts from this blog

Lucasin Hengessä

 Hei, Tällä viikolla tutustuin lisää Capcom Fighting Collection 2:n valikoimaan. Pelinä on Plasma Sword, tai vaihtoehtoisesti Star Gladiators 2. Peli on alunperin vuodelta 1998, mutta Dreamcastin kotikonsoliversio julkaistiin vuotta myöhemmin. Kolikkopeliversio nähdään siis pelihallien ulkopuolella ensimmäistä kertaa tämän kokoelman myötä.  Plasma Sword jatkaa Capcomin vähemmän tunnettujen 3D-pelien sarjaa selvästi Star Wars-vaikutteisella asetelmalla, missä monen sorttiset avaruustaistelijat kohtaavat perinteisessä 1 vs 1 taistelussa. Pelin pahis on sonnustautunut mustaan, samurain haarniskaa muistuttavaan kostyymiin, joten mielleyhtymä on selvä. Mukana on myös melkoisesti Wookieta muistuttava karvaturri. Hahmoja on melko runsas määrä, mutta valikoima ei ole ihan niin monipuolinen kuin voisi luulla, koska suurin osa hahmoista muistuttaa suuresti jotain toista taistelijaa. Kaikista on siis vähän niinkuin “hyvis” ja “pahis” versiot hieman eri ulkonäöllä.  Capcom käyttää tä...

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el...

Lisää Capcomia

 Hei, Tällä kertaa blogit jatkuvat jälleen Capcomin taistelupelien merkeissä, nimittäin Toukokuussa julkaistiin lisää klassikkopelejä uudessa paketissa. Capcom Fighting Collection 2 sisältää 8 peliä vuosituhannen vaihteen tienoilta, vuosilta 1998-2004. Tällä kertaa mukana on myös Capcomille vähemmän tyypillisiä 3D-taisteluita, joista muutama on varsin harvinaista herkkua. Nyt keskitytään yhteen näistä vähemmän tunnetuista, mutta sitäkin mielenkiintoisimmista peleistä, nimeltään Project Justice, tai Moero! Justice Gakuen, vuodelta 2000. Peli on Rival Schools -nimisen mätkinnän toinen osa. Kuten nimestä voi päätellä, peli on animetyylisen lukion ympärille rakennettu asetelma, jossa koulujen varsin värikkäät oppilaat ja opettajat osallistuvat 3 vs 3 mätkintöhin rehtoria myöten. Tuttujen tyylien, kuten Karaten ja Judon lisäksi tehokkaaksi taistelijaksi oppii pelaamalla mm. baseballia, lentopalloa ja viulun soitolla. Tai sitten vain olemalla liikunnan opettaja. Hahmojen design on lennok...