Skip to main content

Matkalla Länteen, Kompassi Kateissa

 Moi,

Tällä kertaa on pitkästä aikaa vuorossa paluu tutun Famicomin pelitarjonnan pariin. Pelinä on ehkä jonkin sortin klassikko, vuoden 1986 Ganso Saiyūki: Super Monkey Daibōken. Pelin on kehittänyt Techno Quest ja julkaissut VAP. 

Jos pelin nimi ei sano mitään, niin se ei ole ihme, sillä peli on tunnettu lähinnä Japanissa ja sielläkin hieman kyseenalaisista syistä, tämä peli on nimittäin tunnettu siitä, että siitä ei ota tolkkua. Kyseessä on siis yksi peleistä, jotka olen itse nimennyt genreksi nimeltä “NES-haahuilut”. Itse Törmäsin tähän Gamecenter CX:n parissa. Ohjelmassa oli segmentti, jossa juontaja Arino yritti läpäistä pelin katsojien puhelinsoitoilla antamien vihjeiden perusteella. Hommasta kertoo paljon se, että eräässä jaksossa kukaan ei tiennyt, mitä pitäisi tehdä.

Super Monkey Daibōken on toimintaseikkailu, joka perustuu tunnettuun Kiinalaiseen romaaniin, jonka kaikki varmasti tietävät. Apinakuningas on siis taas matkalla länteen. Matkan varrella mukaan kerätään kavereita ja ehkä päästään perille. Näiden blogin retropelailujen tarkoituksena on toisintaa pelikokemus ajalta jolloin pelit olivat uusia, eli pelasin ilman ennakkotietoja, lukuunottamatta sitä, mitä satuin näkemään Gamecenterissä vuosia sitten. Katsotaan siis, kuinka kävi.  

Peli alkaa kartalta, jossa liikutaan ja oletan, että etsitään oikeita paikkoja tai maamerkkejä, joiden mukaan matka etenee. Toisinaan joudutaan taisteluun hirviöitä vastaan, jotka usein muistuttavat krokotiilinpäisiä sotureita. Mukaan mahtuu myös lohikäärme ja jättiläiskokoinen kuningas tai kenraali. Tämä on myös varhaisimpia esimerkkejä nykyään trendikkäistä survival-peleistä, sillä mukana on ruoka- ja juomamittarit, jotka kuluvat kun kartalla liikkuu, sekä päivä/yö -sykli. Tiesin, että Gokun retkueen mukaan pitäisi löytää loput kamut, eli Porsas ja Kappa, mutta kuinka se tapahtuu oli täysin hämärän peitossa. Porukka matkaa kartalla hitaasti pelaajan haluamaan suuntaan, kunnes porukka joutuu satunnaisesti taisteluun, tai kartalla tulee eteen joko este tai ilmeisesti maamerkki, joka johtaa eteenpäin tai toiseen osaan karttaa. Sanon ilmeisesti siitä syystä, että en tiedä, miten ja miksi tämä tapahtuu, eikä peli anna mitään informaatiota alareunan mittareiden lisäksi. Tästä päästää siihen, miksi pelillä on maine Japanissa eräänä mystisimmistä Famicom-peleistä: Super Monkey Daibōken ei anna mistään mitään informaatiota, kestopisteiden ja resurssimittareiden lisäksi. Ei sitä, mihin suuntaan pitäisi mennä, mikä on tavoite, tai kuinka se saavutetaan, tai edes kompassia tai viitettä siitä, missä kohti samalta näyttäviä 8-bittisiä karttaelementtejä ollaan. Toisinaan tuntuu, että johonkin suuntaan eteneminen ei vastaa oletettua suuntaa, tai ainakaan kuljettu aika ei vastaa kartalla kuljetun matkan määrää, riippuen suunnasta. NES-haahuilu on viety tässä aivan uudelle tasolle.

Goku taistelee tietysti kepillä ja lentää pienen pilven päällä. Hommassa ei ole muuta kuin yksi nappi jolla mätkitään. Lyönnissä on reilu viive ja osumantunnistus tuntuu satunnaiselta. Joskus mukaan liittyy joku apureista, miten ja miksi vain joskus jäi mysteeriksi. Taistelut eivät ole onneksi vaikeita.

Audiovisuaalinen puoli on vaatimaton, mutta ajaa asiansa kartan ulkonäköä lukuunottamatta. Alueet ovat aivan liian samanlaisia, ruskeita aavikoita. Saattaa olla kirjan kuvauksen mukaista Kobin autiomaata, mutta olinpaikan hahmottamisesta se tekee vaikeaa. Biisejä on kaksi luuppia, kartalle ja taisteluihin.



Lopuksi sanottakoon, että tapasin Porsaan ja Kappan, mutta länteen ei löydetty. 




Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan! 


-jarmo  




Comments

Popular posts from this blog

Lucasin Hengessä

 Hei, Tällä viikolla tutustuin lisää Capcom Fighting Collection 2:n valikoimaan. Pelinä on Plasma Sword, tai vaihtoehtoisesti Star Gladiators 2. Peli on alunperin vuodelta 1998, mutta Dreamcastin kotikonsoliversio julkaistiin vuotta myöhemmin. Kolikkopeliversio nähdään siis pelihallien ulkopuolella ensimmäistä kertaa tämän kokoelman myötä.  Plasma Sword jatkaa Capcomin vähemmän tunnettujen 3D-pelien sarjaa selvästi Star Wars-vaikutteisella asetelmalla, missä monen sorttiset avaruustaistelijat kohtaavat perinteisessä 1 vs 1 taistelussa. Pelin pahis on sonnustautunut mustaan, samurain haarniskaa muistuttavaan kostyymiin, joten mielleyhtymä on selvä. Mukana on myös melkoisesti Wookieta muistuttava karvaturri. Hahmoja on melko runsas määrä, mutta valikoima ei ole ihan niin monipuolinen kuin voisi luulla, koska suurin osa hahmoista muistuttaa suuresti jotain toista taistelijaa. Kaikista on siis vähän niinkuin “hyvis” ja “pahis” versiot hieman eri ulkonäöllä.  Capcom käyttää tä...

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el...

Lisää Capcomia

 Hei, Tällä kertaa blogit jatkuvat jälleen Capcomin taistelupelien merkeissä, nimittäin Toukokuussa julkaistiin lisää klassikkopelejä uudessa paketissa. Capcom Fighting Collection 2 sisältää 8 peliä vuosituhannen vaihteen tienoilta, vuosilta 1998-2004. Tällä kertaa mukana on myös Capcomille vähemmän tyypillisiä 3D-taisteluita, joista muutama on varsin harvinaista herkkua. Nyt keskitytään yhteen näistä vähemmän tunnetuista, mutta sitäkin mielenkiintoisimmista peleistä, nimeltään Project Justice, tai Moero! Justice Gakuen, vuodelta 2000. Peli on Rival Schools -nimisen mätkinnän toinen osa. Kuten nimestä voi päätellä, peli on animetyylisen lukion ympärille rakennettu asetelma, jossa koulujen varsin värikkäät oppilaat ja opettajat osallistuvat 3 vs 3 mätkintöhin rehtoria myöten. Tuttujen tyylien, kuten Karaten ja Judon lisäksi tehokkaaksi taistelijaksi oppii pelaamalla mm. baseballia, lentopalloa ja viulun soitolla. Tai sitten vain olemalla liikunnan opettaja. Hahmojen design on lennok...