Skip to main content

Sarvijaakko Pukeutuu Punaiseen

 Moi,

Tällä viikolla on vuorossa lootan avaus. Tai, itseasisassa avataan kaksi lootaa, joten luvassa on spesiaalitapaus. Katsotaan, miltä näyttää Bandain S-H. Figuarts -sarjan Ultraman Taro ja Tamashii Effect for S.H. Figuarts White Smoke. 

Katsotaan ensin Ultramania. Nyt vaikuttaa siltä, että Bandai on onnistunut koukuttmaan minut ainakin jollain tavalla myös Ultraman figuureihin, mutta onneksi ainakin toistaiseksi olen kiinnostunut lähinnä vanhoista, Showa-ajan Ultramaneista, joita on vain kourallinen. Ultraman Taro on järjestyksessä kuudes Ultraman, jota näytettiin TV:ssä vuosina 1973-1974. Sarja on tunnelmaltaan vaihteleva, se yhdistelee perinteisen Ultramanin tyylisen lasten supersankariohjelman ja Ultrasevenin hieman jännitystä sisältävän scifisarjan tunnelmaa, ollen useimmiten siellä keveän tunnelman puolella. Lisäksi jotkut jaksot ovat vain.. sanotaanko, että erikoisia. Ultraman Taron ihmishahmo on kotaro Higashi, joka on maankiertäjä, nyrkkeilijä ja maailmanpelastusfirma ZAT:n jäsen. ZAT:in univormu on aiempia lennokkaampi ja värikkäämpi, mikä kuvastaa niin ikään sarjan tunnelmaa. Ultraman Taro muistuttaa olemukseltaan hieman Ultraseveniä, sillä molemmilla on haarniska ja kookas evä kypärässä, sekä kulmikkaat silmät soikeiden sijaan. Sen lisäksi Tarolla on sarvet, jotka on peritty Ultramanien Isältä. Myöhemmin on kerrottu, että Taro on Ultrasevenin serkku, sekä nykyään Planeetta Ultran sotureiden kouluttaja. Kaiken kaikkiaan Taron hieman tavallisesta poikkeava ulkonäkö on yksi suosikkejani, mitä Ultramaniin tulee. 

Täytyy sanoa, että Figuartsin Ultraman-loota on erittäin tyylikäs, mutta avataan se nyt kuitenkin. Mukana tulee reilusti käsiä eri asentoja varten, Storium Beam -efekti, Bracelet Lancer -keihäs, Taron normaalin rannekkeen korvaava King Bracelet ja jopa vaihdettava punainen Color Timer, joka osoittaa Ultramanin energian olevan vähissä. Maalaus on kohdillaan, eikä mitään muitakaan laadunvalvontaan liittyviä jupinoita ole.




Liikkuvuus on hyvää ja riittävä kaikkiin tarvittaviin Taron poseerauksiin. Suurin osa Ultramaneista näyttää käyttävän samanlaista kropan rakennetta, joten ne kaikki mienevät kutakuinkin toistensa kaltaisia. Joitain erikoisuuksia löytyy, jos sarjan hahmo on hyvin eri kokoinen tai tyylinen normaalin pukua pitävän ihmisen kanssa, kuten Ultraman animaatioden hahmot. 

Keskitytään sitten lopuksi vielä savuefektiin. Lootassa on viisi erillistä osaa, joista yksi on iso, yksi keskikokoinen ja kolme pienempää. Yksinkertaisuudesta huolimatta maalaus on hyvän näköistä ja osat tuntuvat yllättävän painavilta. Tämän tyyliset efektit ovat käteviä, jos aikoo ottaa figuureista valokuvia, tehdä dioraamoja tai livauttaa muutama hyllylle tuomaan hieman lisää tunnelmaa perinteiseen rivissä seisovaan porukkaan. Normaali savu on melko monikäyttöinen, eikä ole erityisen sidottu tietynlaiseen hahmoon, joten sitä voi käyttää lähes minkä tahansa figuurin kanssa.



Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-jarmo 


 


Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el...

Analogista Scifiä Alan Mestarilta

 Moi, Tuumasin, että tällä viikolla otan mukaan blogiin jotain hieman uutta ja erilaista, koska vaihtelu virkistää. Nyt ei ole luvassa retropeliä tai lootan avausta (ei hätää, niiden pariin palataan piakkoin) vaan kirjakatsaus. Kirja on tosin hieman harhaanjohtava sana, koska luvassa on lähestulkoon pelkästään kuvitusta, mutta ei tämä ole myöskään sarjakuva. Nyt katsotaan Akira-animaation tuotantoa sekä siihen liittyviä juttuja ja tutustutaan kirjaan nimeltä: Otomo The Complete Works, osa 25. Animation Akira Layouts & Key Frames 3. Akira on minulle yksi tärkeistä vaikuttajista siihen, että ylipäänsä kiinnostuin scifiharrastuksesta, piirtämisestä, animesta ja sarjakuvista joten tämän kaltaiset kirjat ovat enemmän kuin suuri mielenkiinnon aihe. Se sattaa olla ensimmäinen animeleffa, jonka olen nähnyt ja on myös ehkä ensimmäinen DVD-elokuva, jonka olen ostanut omaksi. Kiinnostuneille vinkiksi, että nämä ovat saatavilla Japanin Amazonista.  Otomo The Complete Works on Japaniss...

Kohtalokkaat Mutantit

 Moi, Marvel-maaliskuu päättyy tänä viikonloppuna ja se tapahtuu melko erikoisen pelin parissa. Vuorossa on Vuoden 2011 X-Men Destiny Xbox 360:lle (pelistä julkaistiin myös PS3, Wii ja DS-versiot). Pelin on kehittänyt Silicon Knights ja julkaissut Activision. X-Men Destiny on erikoinen tapaus siinä mielessä, että pelin kehitykseen ja julkaisuun liittyy aikamoista dramatiikkaa: Silicon Knightsin pomolla, Denis Dyackilla oli tapana rahoittaa studionsa pelejä siten, että hän käytti isojen julkaisijoiden projekteihin myönnettyjä resursseja kehittämään siinä sivussa ohessa muita, studion omia julkaisuja. Pelin maksanut taho siis ei saanut mitä oli luvattu, ainakaan siinä kapasiteetissa, mitä peliä kehittävän studion taholta oli annettu ymmärtää. Joku voisi ajatella, että sehän on vähintään sopimusrikkomus, ehkä jopa petos. Kyllä vain, X-Men -lisenssinhaltija tuohon aikaan, Activision, pääsi ilmeisesti asiasta kärryille ja päätti että pelin julkaisua ei siirretä, oli se peli sitten missä...