Moi,
Tällä kertaa kokeillaan melko tuoretta Segan klassisen hahmon paluuta Switchillä. Shinobi: Art of Vengeance julkaistiin elokuun lopussa ja pelin on kehittänyt Lizard Cube, eli sama studio kuin mainion Streets of Rage 4:n taustalla.
Shinobi on segan 16-bittisen aikakauden tunnetuimpia sarjoja, mutta tätä nykyä Joe Musashin seikkailut ovat vaipuneet unohduksiin innokkaimpia retropelaajia lukuunottamatta. Omissa kirjoissani Sega Mega Driven Shinobi 3 on ehkä koko konsolin paras peli, tai ainakin aivan terävintä kärkeä. Ensimmäisten kuvien ja trailerin perusteella kaikki näytti oikein lupaavalta ja vaikka nykyään tämän tyylisiä perinteisen sarjojen uudelleen lämmittelyjä tulee paljon, niin tämä kyseinen projekti tuntui erityisen lupaavalta. Lunastiko peli melko korkeat odotukset? Otetaan selvää.
Kuten olettaa saattaa, peli on sivulle scrollaava toimintaseikkailu, joka on toteutettu tyylitellyllä 2.5D grafiikalla. Mukana on hieman tasoloikkaa ja kenttien tutkimista, mutta en nyt kutsuisi Shinobia ihan Metroidvaniaksi.
Ulkoasun lisäksi myös toimintaa on uudistettu. Tällä kertaa tuplahyppy on helppo toteuttaa, siinä missä ennen se piti ajoittaa tarkasti, mikä oli vanhan Shinobin suurin ja ehkä ainoa turhautumisen aihe. Liikkeitä ja hyökkäyksiä on huomattavasti enemmän ja mukana ovat nykyään trendikkäät väistökierähdykset ja ilmassa syöksyt. Erikoisliikkeitä on kahta sorttia, toinen mittari täyttyy hyökkäämällä ja toinen ottamalla osumia itse. Liikkeitä avataan lisää kauppiaalta ja/tai tutkimalla paikkoja.
Ulkoasu on tyylikäs ja etenkin animaatiot tekevät vaikutuksen liikkeessä. Hahmojen suunnittelu on retrolla tavalla tyylikästä, mutta samalla modernia ja kenttien teemat ja taustat vaihtelevat perinteisestä ninjakylästä moderniin cyberpunk-kaupunkiin. Myös kenttien ulkoasu on tyylikäs ja paikka paikoin tekee oikein vaikutuksen. Tämä ja Huntdown ovat jääneet mieleen vaikuttavimpina 2D futuristinen kaupunkien kuvauksina.
Vaikeustaso on tiukka, mutta ei turhauttavan vaikea. Peliä voi myös helpottaa valitsemalla maltillisempi vaikeustaso, joten missään vaiheessa seinä ei nouse tyystin pystyyn. Henkilökohtaisesti Shinobin haaste on viime vuosien parhaimmin sopivia, eli koko ajan piti yrittää, mutta kertaakaan en jumittunut pomotaisteluun tai tasoloikkaan muutamaa yritystä pidempään. Minulla ei ole enää aikaa tai kärsivällisyyttä hakata päätä seinään videopelissä viikkokaupalla etenemättä mihinkään, joten Soulsit ynnä muut sadismit jäävät nykyään hyllyyn tai odottamaan aikaa, milloin ei ole oikeasti mitään muuta tekemistä kuin pelaaminen.
Shinobi: Art of Vengeance on oikein mainio uusi näkemys perinteisestä pelistä ja menee Streets of Rage 4:n kanssa samoille kärkisijoille.
Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!
-jarmo
Comments