Skip to main content

Retrokimara

Tällä kertaa blogissa taas vähän jotain erilaista. Olen varmasti aiemmin maininnut, että meillä on toisinaan kaverin kanssa peli-iltamia, joissa on ideana, että istuskellaan parin drinkin kera ja pelaillaan jotain rentoa, yleensä retropelejä. Pidän näitä ikäänkuin yhdistettyinä peli- ja terapiahetkinä. Tällä viikolla oli taas yksi tällainen ja tuumasin, että samalla on hyvä tilaisuus kirjoitella vähän fiiliksiä muutamasta pelistä, joita tuli testattua joko ensimmäistä kertaa tai ainakin pitkästä aikaa oikealla konsolilla. Yksinään näistä ei ehkä riittäisi juttua pidemmän blogauksen verran, joten käyn tässä läpi useamman pelin. Kaikki pelit pelattiin AV-famicomilla ja alkuperäisillä kaseteilla.



Ice Climber on peli, jota olen toisinaan testaillut pienen hetken useammankin kerran, mutta en kertaakaan syventynyt kunnolla. Ideana on tasoloikka, jossa sininen ja punainen eskimo kiipeää jäävuoren huipulle, rikkoen lekalla yläpuolellaan olevia tasoja tehdäkseen hahmon mentävän kolon ja samalla vältellen tai nuijien kapuloita rattaisiin laittavia hylkeitä, lintuja, jääkarhuja ym. Vaikeusaste on vanhan ajan arcadetyyllin kipakka ja meikäläisen eväät oli syöty noin 10. vuoren kohdalla. Pelissä niitä näkyy olevan 32. Kontrollit vaativat vähän totuttelua, varsinkin hypyn osalta, sillä etäisyydet ja momentti on hankala arvioida aluksi. Asiaa hankaloittaa vielä se että pelissä ei ole ns. “varvasseisontaa” kuten vaikka Mariossa, eli tasolle ei voi laskeutua ihan reunalle, vaan lähes koko spriten on oltava kunnolla tason päällä, muuten tuntuu ikäänkuin tippuvan kulman “läpi”. Hankala, mutta ihan mielenkiintoinen peli. Pidän hahmojen tyylistä ja tämä saattaa olla ekoja pelejä, joissa oli tuhottava “maastoa”.



Excitebikesta oli hyvät fiilikset jo ennestään, eikä tämä käsitys muuttunut: Motocross-hurjailu on hauskaa ja vauhdikasta, sekä yksinkertaisista kontrolleista huolimatta ohjauksessa on hienostuneisuutta ja nyansseja, etenkin hyppyreistä laskeuduttaessa. Peli alkaa mukavan rennosti, mutta tässäkin kaksi viimeistä rataa #4 & #5 molemmissa pelimuodoissa ovat sen verran haastavia, etteivät mene ilman kunnon treenausta ja ratojen opettelua. Pahimmat kaatumiset tuntuvat yllättävän karmeilta, vaikka grafiikan tyyli on vain simppeleitä pikseliukkoja. Hauskana bonuksena pelistä löytyy rataeditori, mestariteoksiaan ei tosin voi tallentaa, vaan työn hedelmät katoavat virtanapin painalluksella ikuisiksi ajoiksi.


Ninja Jajamaru kun on täysin uusi tuttavuus ja vanhan kolikkopelin tyylinen tasoloikka, jossa pikkuinen ninja loikkii tasoilla ja pelastaa prinsessaa oletettavasti feodaaliajan sotaherran kynsistä. Esteenä on erilaisia Japanin mytologian olentoja, kuten erinäinen kavalkadi haamuja ja esim. tenguja. Vihulaisia voitetaan heittotähdillä ja toisinaan kentistä löytyvillä power upeilla. Tässäkin rikotaan tasoja ja kiivetään ylemmäs, mutta toisin kuin Ice Climberissä, tässä ei kuole putoamalla ja tasoilla voi liikkua ylös ja alas vapaasti. Tavoitteena on tyhjentää kenttä vihollisista. Helppo ei ole tämäkään, tosin en ehkä sanoisi aivan yhtä armottomaksi kuin Ice Climberiä. Vihulaiset kyllä antavat kovan vastuksen, etenkin neuloja ampuvat sateenvarjot, joilla on silmä. Jep, Japanin taruolennot ovat melko kummia otuksia. Mulla on jemmassa tämän pelisarjan muitakin osia, joissa näkyy mm. Kappoja. Odotan innolla.

Sellainen oli tämän kerran retrotarjonta. Kokonaisuutena kaikki pelit olivat mukavia, joskin ehkä Excitebikea lukuunottamatta niistä löytyi pieniä puutteita, jotka estävät niitä nousemasta kiistattomien klassikoiden sarjaan. Famicomin pelikirjastosta riittää ammennettavaa lähes loputtomiin ja looset kasetit ovat edullisia, joten jatkan tutkimusmatkaani taas piakkoin.

Kiitoksia taas lukijoille ja koitan ehtiä vielä blogaamaan uudestaan ennen joulua. 

-malone

Comments

Anonymous said…
Oho, en tiennykään että joissain tuon mustakantisen "kotelosarjan" kansikuvissa oli käytetty aitoa pikseligrafiikkaa pelistä. SMB + Duck Hunt oli piirroskuvaa. Ja onpas väkivaltainen tuo Ice Climberin kansi! :D Kuulostavat ihanan haastavilta. Havaittu ohjaimeksi tunnistettuja lentäviä esineitä -haastavilta.
- Snou
Malone said…
Joo, niissä mustissa kansissa oli kahta versiota, toisissa piirretty sarjakuvamainen tyyli ja toisissa pikseligrafiikkaa. Mä muistan pikselikuvat noiden lisäks sainakin Super Mario ykkösen (ilman Duck Huntia) Metroidin ja Kid Icaruksen kansista.

Kyllähän nuo välillä verenpainetta nostaa, kun ovat tarkoitettu just sellasiks, että pitää opetella paljon, ettei peli lopu viidessä minuutissa. Se oli kuitenkin alkupräinen tavoite, koska masiinaan piti saada jatkuvalla syötöllä 100 jenin kolikoita. Pitää asennoitua tietyllä tavalla jo heti lun ryhtyy pelaamaan, asettaaa itsensä sellaiseen retro-modeen jossa hyväksytään noloja epäonnistumisia.

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Kohtalokkaat Mutantit

 Moi, Marvel-maaliskuu päättyy tänä viikonloppuna ja se tapahtuu melko erikoisen pelin parissa. Vuorossa on Vuoden 2011 X-Men Destiny Xbox 360:lle (pelistä julkaistiin myös PS3, Wii ja DS-versiot). Pelin on kehittänyt Silicon Knights ja julkaissut Activision. X-Men Destiny on erikoinen tapaus siinä mielessä, että pelin kehitykseen ja julkaisuun liittyy aikamoista dramatiikkaa: Silicon Knightsin pomolla, Denis Dyackilla oli tapana rahoittaa studionsa pelejä siten, että hän käytti isojen julkaisijoiden projekteihin myönnettyjä resursseja kehittämään siinä sivussa ohessa muita, studion omia julkaisuja. Pelin maksanut taho siis ei saanut mitä oli luvattu, ainakaan siinä kapasiteetissa, mitä peliä kehittävän studion taholta oli annettu ymmärtää. Joku voisi ajatella, että sehän on vähintään sopimusrikkomus, ehkä jopa petos. Kyllä vain, X-Men -lisenssinhaltija tuohon aikaan, Activision, pääsi ilmeisesti asiasta kärryille ja päätti että pelin julkaisua ei siirretä, oli se peli sitten missä kun