Skip to main content

Sunnuntaiajelulla

Moi,
Syssy saapuu ja niin saapuu uusi blogauskin. Parin viikon poissaolon jälkeen paluun tekee taas Famicom. Tällä kertaa vuorossa Jalecon vuoden 1985 julkaiseman kolikkopelin City Connectionin Famicom-versio. 



City connectionia voisi kuvailla  jonkin sortin ajopelin ja toimintapuzzlen yhdistelmäksi, jossa tyttö nimeltä Clarice huristelee Honda Cityllaan ympäri maailman, ilmeisesti sulhasehdokkaiden toivossa. Jostain kumman syystä pelin NES-versioissa hahmo on vaihdettu johonkin jonneen. Ilmeisesti koska eihän tytöt pelaa videopelejä, sen tietävät kaikki. Tämä on myös yksi niistä peleistä, joita muistan nähneeni jossain ikuisuuden vanhassa Nintendon mainosläpyskässä about vuonna 1988 eikä sitä näkynyt sen koommin. Näitä oli muitakin, mutta palaan tähän asiaan kun se on ajankohtaista. 




Pelin ideana on ajella eri taustoilla somistetuilla tasoilla ja “maalata” ne kaikki valkoiseksi, joka tapahtuu ajamalla tason päällä. Kun jokainen pätkä on maalattu, on vuorossa seuraava kenttä. Kuulostaa simppeliltä, mutta on helpommin sanottu kun tehty. Hondalla voi myös hypätä ja vaihtaa suuntaa, mutta tässä on pieni juju: Kontrollit ovat hyvin omaleimaiset ja pirssi ei käänny suoraan 180 astetta kuin vaikka Mega Man, se ikäänkuin kurvaa ympäri pienellä viiveellä. Käännös tuntuu kyllä hyvältä, mutta se pitää ajoittaa tarkasti, jos mielii kääntyä vaikka aivan tason reunalla takaisin. Myös hyppyyn liittyy juju, sitä ei voi tehdä heti käännöksen jälkeen, vaan on ajettava aina hetki suoraan. Tämä estää kikkailun jossa voisi vaan hinkata edestakaisin hitaasti, välttäen kaikki vaaran paikat. Nyt on ajettava eteenpäin ja ennakoitava parhaansa mukaan tilanteita, nimittäin: Esteinä toimivat loputtomat poliisiautot, joihin törmäys on kerrasta poikki, niinkun tämän tyyliseen kolikkopeliin yleensä kuuluu. Mitähän rikollista se Clarice on tehnyt, että pitää oikein usean maijan turvin jahdata? Skoudeja voi jallittaa ampumalla öljyä, jota kerätään purkeissa kentistä, tämä saa ne pyörimään, jonka jälkeen ne voi taklata veks. Tästä saa tietenkin pisteitä. Pahin vastustaja on kuitenkin lippua heiluttava kissa, joka ilmestyy randomilla tielle milloin mihinkin. Kattia ei voi taklata eikä mitään muutakaan, se no kerrasta poikki. Pelissä on kolme elämää, plus pisteistä lisää. Ei continueja tai muitakaan kikkailuja.



Pirssi on ihan mukavasti animoitu, muuten ulkoasu on aika perus vähän vanhempaa Famicomia. Musiikki on stockki-klassista, niinkuin monesti tähän aikaan oli tapana. Eipähän tarvitse lisensoida tai säveltää uutta. 

City Connectionin vaikeutaso tulee ehdottomasti siitä saakelin katista, yhdistettynä hyppyyn liittyvään sääntöön. Lähes poikkeuksetta peli loppuu törmäykseen juuri eteen ilmestyvän kissan kanssa. Ei muuten ole mikään helppo peli, en tainnut koskaan päästä 4-5 kenttää pidemmälle, eikä hajuakaan monta tässä on. Saattaa loopata loputtomiin, mutta joku loppuscreeni taitaa olla.




City connection on ihan mukava toiminta-ajelu puzzle-elementeillä lyhyissä annoksissa, mitään pakkopelausreaktiota peli ei aiheuttanut. Tämä menee vahvasti osastolle “ihan kiva”.

Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille ja palaan taas pian asiaan!     

-malone

Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv