Skip to main content

Sunnuntaiajelulla

Moi,
Syssy saapuu ja niin saapuu uusi blogauskin. Parin viikon poissaolon jälkeen paluun tekee taas Famicom. Tällä kertaa vuorossa Jalecon vuoden 1985 julkaiseman kolikkopelin City Connectionin Famicom-versio. 



City connectionia voisi kuvailla  jonkin sortin ajopelin ja toimintapuzzlen yhdistelmäksi, jossa tyttö nimeltä Clarice huristelee Honda Cityllaan ympäri maailman, ilmeisesti sulhasehdokkaiden toivossa. Jostain kumman syystä pelin NES-versioissa hahmo on vaihdettu johonkin jonneen. Ilmeisesti koska eihän tytöt pelaa videopelejä, sen tietävät kaikki. Tämä on myös yksi niistä peleistä, joita muistan nähneeni jossain ikuisuuden vanhassa Nintendon mainosläpyskässä about vuonna 1988 eikä sitä näkynyt sen koommin. Näitä oli muitakin, mutta palaan tähän asiaan kun se on ajankohtaista. 




Pelin ideana on ajella eri taustoilla somistetuilla tasoilla ja “maalata” ne kaikki valkoiseksi, joka tapahtuu ajamalla tason päällä. Kun jokainen pätkä on maalattu, on vuorossa seuraava kenttä. Kuulostaa simppeliltä, mutta on helpommin sanottu kun tehty. Hondalla voi myös hypätä ja vaihtaa suuntaa, mutta tässä on pieni juju: Kontrollit ovat hyvin omaleimaiset ja pirssi ei käänny suoraan 180 astetta kuin vaikka Mega Man, se ikäänkuin kurvaa ympäri pienellä viiveellä. Käännös tuntuu kyllä hyvältä, mutta se pitää ajoittaa tarkasti, jos mielii kääntyä vaikka aivan tason reunalla takaisin. Myös hyppyyn liittyy juju, sitä ei voi tehdä heti käännöksen jälkeen, vaan on ajettava aina hetki suoraan. Tämä estää kikkailun jossa voisi vaan hinkata edestakaisin hitaasti, välttäen kaikki vaaran paikat. Nyt on ajettava eteenpäin ja ennakoitava parhaansa mukaan tilanteita, nimittäin: Esteinä toimivat loputtomat poliisiautot, joihin törmäys on kerrasta poikki, niinkun tämän tyyliseen kolikkopeliin yleensä kuuluu. Mitähän rikollista se Clarice on tehnyt, että pitää oikein usean maijan turvin jahdata? Skoudeja voi jallittaa ampumalla öljyä, jota kerätään purkeissa kentistä, tämä saa ne pyörimään, jonka jälkeen ne voi taklata veks. Tästä saa tietenkin pisteitä. Pahin vastustaja on kuitenkin lippua heiluttava kissa, joka ilmestyy randomilla tielle milloin mihinkin. Kattia ei voi taklata eikä mitään muutakaan, se no kerrasta poikki. Pelissä on kolme elämää, plus pisteistä lisää. Ei continueja tai muitakaan kikkailuja.



Pirssi on ihan mukavasti animoitu, muuten ulkoasu on aika perus vähän vanhempaa Famicomia. Musiikki on stockki-klassista, niinkuin monesti tähän aikaan oli tapana. Eipähän tarvitse lisensoida tai säveltää uutta. 

City Connectionin vaikeutaso tulee ehdottomasti siitä saakelin katista, yhdistettynä hyppyyn liittyvään sääntöön. Lähes poikkeuksetta peli loppuu törmäykseen juuri eteen ilmestyvän kissan kanssa. Ei muuten ole mikään helppo peli, en tainnut koskaan päästä 4-5 kenttää pidemmälle, eikä hajuakaan monta tässä on. Saattaa loopata loputtomiin, mutta joku loppuscreeni taitaa olla.




City connection on ihan mukava toiminta-ajelu puzzle-elementeillä lyhyissä annoksissa, mitään pakkopelausreaktiota peli ei aiheuttanut. Tämä menee vahvasti osastolle “ihan kiva”.

Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille ja palaan taas pian asiaan!     

-malone

Comments

Popular posts from this blog

Lucasin Hengessä

 Hei, Tällä viikolla tutustuin lisää Capcom Fighting Collection 2:n valikoimaan. Pelinä on Plasma Sword, tai vaihtoehtoisesti Star Gladiators 2. Peli on alunperin vuodelta 1998, mutta Dreamcastin kotikonsoliversio julkaistiin vuotta myöhemmin. Kolikkopeliversio nähdään siis pelihallien ulkopuolella ensimmäistä kertaa tämän kokoelman myötä.  Plasma Sword jatkaa Capcomin vähemmän tunnettujen 3D-pelien sarjaa selvästi Star Wars-vaikutteisella asetelmalla, missä monen sorttiset avaruustaistelijat kohtaavat perinteisessä 1 vs 1 taistelussa. Pelin pahis on sonnustautunut mustaan, samurain haarniskaa muistuttavaan kostyymiin, joten mielleyhtymä on selvä. Mukana on myös melkoisesti Wookieta muistuttava karvaturri. Hahmoja on melko runsas määrä, mutta valikoima ei ole ihan niin monipuolinen kuin voisi luulla, koska suurin osa hahmoista muistuttaa suuresti jotain toista taistelijaa. Kaikista on siis vähän niinkuin “hyvis” ja “pahis” versiot hieman eri ulkonäöllä.  Capcom käyttää tä...

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el...

Lisää Capcomia

 Hei, Tällä kertaa blogit jatkuvat jälleen Capcomin taistelupelien merkeissä, nimittäin Toukokuussa julkaistiin lisää klassikkopelejä uudessa paketissa. Capcom Fighting Collection 2 sisältää 8 peliä vuosituhannen vaihteen tienoilta, vuosilta 1998-2004. Tällä kertaa mukana on myös Capcomille vähemmän tyypillisiä 3D-taisteluita, joista muutama on varsin harvinaista herkkua. Nyt keskitytään yhteen näistä vähemmän tunnetuista, mutta sitäkin mielenkiintoisimmista peleistä, nimeltään Project Justice, tai Moero! Justice Gakuen, vuodelta 2000. Peli on Rival Schools -nimisen mätkinnän toinen osa. Kuten nimestä voi päätellä, peli on animetyylisen lukion ympärille rakennettu asetelma, jossa koulujen varsin värikkäät oppilaat ja opettajat osallistuvat 3 vs 3 mätkintöhin rehtoria myöten. Tuttujen tyylien, kuten Karaten ja Judon lisäksi tehokkaaksi taistelijaksi oppii pelaamalla mm. baseballia, lentopalloa ja viulun soitolla. Tai sitten vain olemalla liikunnan opettaja. Hahmojen design on lennok...