Moi,
Tällä kertaa vuorossa on perinteikäs, mutta täällä tuntematon suuruus. Kaipasin pitkästä aikaa pelattavaa Vitalle ja onneksi silmään osui peli, jota olen halunnut testata jo pidemmän aikaa, ei vaan ole tullut sopivaa tilaisuutta. Bandai Namcon vuonna 2016 julkaistu Super Robot Wars V. Ilmeisesti siis todellakin “v” eikä Roomalainen viisi, näitä on reippaasti enemmän alkaen jo ekalta Game Boylta, vaan virallista Englanninkielistä käännöstä ei ole näkynyt ennen kuin viime vuosina. Jep, jälleen yksi sarja, jota juuri kukaan länsimaissa ei ole pelannut, huolimatta sen melko suuresta suosiosta Aasiassa.
Super robot Wars (Super Robot Taisen) on lyhyesti strategia-rpg, kuten esimerkiksi Final Fantasy Tactics, Fire Emblem ja mitä näitä nyt on. Pelissä on siis visual novel.tyylinen juonenkuljetus keskustelujen muodossa ja itse peliosuus hoituu vuoropohjaisella taktisella taistelulla, jossa ylävinkelistä kuvatut hahmot liikkuvat ruuduissa ta komennot annetaan valikoista. Tämän sarjan juju on vaan huomattavasti keskiverto taktiikkaropea kunnianhimoisempi: Mitä jos kaikki Japanilaiset robotti- ja mecha-animaatioden hahmot olisivatkin samasta universumista?
Kyllä vain, tässä läntätään yhteen hirmuinen määrä hahmoja samaan peliin oikein kunnon kaikkien aikojen eeppisimpään mechamääyhäkseen! Samaan tarinaan mahtuu niin tusinan verran eri Gundam-sarjoja, Evangelion, Full Metal Panic sun muita mitaristisia robottisarjoja jotka toimivat sulassa sovussa vanhojen 70-luvun superrobottien kuten Mazingerin, Getter Robon tai vähän uudenpien vastaavien kanssa. Lisäksi nämä kaikki matkaavat taistoon tukialuksinaan esim. Space Battleship Yamato tai Macross. Mukana on aivan julmettu määrä hahmoja, sadan paikkeilla alkaa jo seota laskuissa.
Koko helahoito sidotaan yhteen tarinalla, jossa avaruuden valloittajat ovat tuhonneet maailman ja vain Space Battleship Yamato on jäljellä, tehtävänään matkata satoja tuhansia valovuosia hakemaan apua joltain muinaiselta superrodulta. Laivassa on upouusi warppimoottori, jotta matka olisi ylipäänsä mahdollinen, kaikki vaan ei tietenkään mene putkeen, vaan tarinassa ajaudutaan harharetkille toisiin ulottuvuuksiin ja aikajanoihin, joista pomitaan kytiin uusia hahmoja. Jos satut pitämään mechoista tai ylipäänsä Japaniroboteista, bongattavaa ja viittauksia löytyy hengästymiseen asti. Nämä eivät ole myöskän vain irrallisia cameoita, vaan pelissä on iso kasa dialogia, paikoin jopa alkuperäisillä ääninäyttelijöillä, jossa vaikkapa Evangelionin Shinji keskustelee Gundamin Amuron kanssa.
Peliäkin löytyy: Taisteluissa on reippaasti vaihtoehtoja, jo pelkästään himan hahmokaartion ansiosta, mutta lisäksi mukana on monipuolista hahmonkehitystä: Pilottien kkykyjä voi kehittää kahdella tapaa, statsien nostolla ja taitoja opettelemalla. Tämän lisäksi robotteja voi kustomoida nostamalla niiden eri ominaisuuksia tai varustamalla niitä erikoisosilla tai itemeillä Pilotteja kehitetään Tactical pointseilla, mechoja rahalla, joita molempia kerätään taisteluista. Robottityypeillä on myös selkeät erot: Superrobotit ovat kestäviä, lyövät lujaa, etenkin läheltä ja niissä voi olla toisinaan useampi pilotti. Mechat ovat kevyempiä, nopeampia, eivätkä niin kestäviä, vaan perustavat puolustuksensa väistämiseen. Tukialukset toimivat nimensä mukaisesti tukena, antavat bonuksia ja ampuvat isoilla tykeillään kauas, mutta eivät liiku kätevästi.
Taistelut eivät kjuitenkaan ole vaikeita, etenkään, jos on perillä kuinka tämän tyyliset pelit toimivat, nyt päälle 30 skenaarion jälkeen olen tainnut nähdä Game Overin kerran, tämäkin siksi, että en arvannut, kuinka scriptattu kohta kuuluu hoitaa.
Super Robot Warsin ulkoasu mukailee muita saman tyyppisiä pelejä: Visual Novel-osuuden hahmopotretit on hyvin piirrettyjä, mutta mitään animaatioita ei ole, ainoastaan muuttuvia ilmeitä tilanteen mukaan. Taisteluosuudessa sen sijaan on animaatioita jokaisen hyökkäyksen esittämiseen. Näissä on mukana myös ääninäyttely ja jokaisen hahmon tunnarit. Animaatiot saa kytkettyä pois päältä, jos ei halua katsella joka kerta, kun Space Battleship Yamato ampuu sadannen kerran kaikilla tykeillään noin 30 sekunnin ajan. Itse haluan.
Super Robot Wars V on ennen kaikkea mechafanin unelmien täyttymys ja fiilistely, sen verran koko hommasta paistaa läpi rakkaudesta lajiin-pelinkehitys. Mukana on myös mukava strategia-rpg, mutta sen tyylin pelien veteraaneille haaste jäänee kevyeksi. Ainakin minä onnistuin kustomoimaan jo tässä vaiheessa peliä aluksi valittavan “päähahmoni” jo sellaiseksi voittamattomaksi murhamechaksi, ettei paremmasta väliä. One-shottailen pahiksia vasemmalta ja oikealta, niiden osumamahdollisuuden meikäläiseen liikkuvan pyöreän 0% paikkeilla, lukuunottamatta bosseja. Sarjan pelejä on muuten alkanut näkyä muitakin, ainakin joku on saatavilla myös Switchille ja Steamistakin taitaa löytyä jotain, jos kiinnostaa kokeilla. Vaikea kuvitella paremmin käsikonsolille sopivaa rentoa ja kiireetöntä hyvän mielen peliä, joka ei ole Animal Crossing.
Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille ja palaan taas pian asiaan!
-malone
Comments
Snou
Se nine on itseasiassa tekoäly-androidi, joka on pelin "päähahmon" mechan tekoäly ja designeted waifuhahmo. (Se päähahmo on tuo pilottitakkinen dude noissa kuvissa. Naisversiokin löytyy valittavaksi alussa, en tiedä saako se husbandon)