Skip to main content

Louhikärmestä mä metsästän

Moi,
Jatkakaamme Famicomin varhaisen tarjonnan parissa. Tällä kertaa vuorossa Namcon kolikkopelin konsolikäännös vuodelta 1985, Dragon Buster. Peli pyöri alunperin Pac-Landin piirisarjalla, joka mahdollisti sekä pysty- että vaakasuunnassa scrollaamisen. Sain selville sen verran, että peli oli aikoinaan menestys, portattiin myös MSX:lle ja Sharpille sekä lisäksi poiki jatko-osan. Fiini kultakasetti on päässyt vuosien saatossa vähän rähjääntymään.


Juoni on ajan hengen mukaisesti simppeli: SAnkari Clovis lähtee pelastamaan prinsessa Celiaa, siinäpä se. Marion tavoin joka maailman lopussa tönöttää prinsessa, mutta vain viimeinen on aito Celia. Muilta osin kuvailisin peliä enemmän Zelda 2:n kaltaiseksi. Sivulta päin kuvattu sankari loikkii ja miekkailee luolastoissa ja linnoissa, kerää taikaesineitä ja lopulta toivon mukaan kellistää joka maailman lopussa olevan bossin, joka on aina hiukan erityyppinen lohikäärme. Kenttä valitaan ylävinkkelistä kuvatulla maailmankartalla, mutta tässä ei hortoilla ympäriinsä Zeldan tavoin, vaan ainoastaan valitaan kenttä muutamasta haaraustuvasta vaihoehdosta. 



Pelattavuus on sanoisinko, melko omaperäinen. Ei välttämättä idealtaan, mutta tuntuma on hyvin omintakeinen, enkä osaa verrata tätä oikein mihinkään. Kontrollit ovat mallia A-nappi hyppää, B sutii miekalla. Tämä peli on myös kuulemma ensimmäinen, jossa oli tuplahyppy. Tämä peli saa myös palkinnon kaikkien aikojen hankalimmasta tuplahypyn toteutuksesta: teoriassa ei mitään ongelmaa, painat vaan A:ta ilmassa. Käytännössä A-nappia pitää painaa juuri täsmälleen ekan hypyn lakipisteessä tietyllä tavalla ja todella tarkalla ajoituksella. Pidän itseäni melko hyvänä näissä ajoitushommissa ja parhammillaankin tuplahyppy pelitti noin 60% yrityksistä, vähemmän jos/kun oli kiire ja viholliset ahdistavat. Tästä päästäänkin toiseen erikoiseen “ominaisuuteen”. Pelissä on hämmentävä stun lock, jossa vihollisten osuma aiheuttaa sen, että sankari pyllähtää ilmaan takavasemmalle pyörien. Tämä jatkuu niin kauan kun osumaa tulee, eli käytännössä vihollinen voi “pomputtaa” hahmoa ilmassa ties kuinka kauan. Tästä voi toipua kokemukseni mukaan nappeja ränkkäämällä, jolloin yleensä saa oman osuman sisään jossain välissä ja pääsee toipumaan. Taikaesineitä käytetään Castevanian tavoin, tällä kertaa vaan alas ja nappia. Dragon Buster on kuulemma myös ensimmäisiä pelejä, jossa oli näkyvä elämäpalkki. Pointsit siitä. 


Audiovisuaaliselta kantilta Dragon Buster on ikäisekseen näyttävä ja etenkin viholliset ovat paikoitellen suuria ja niitä on montaa eri tyyppiä. Etenkin bossilohikäärmeet ovat ihan oikeasti NES-mittapuulla hienoja. Pelihahmo itse on melko geneerinen ja miekallasutimisanimaatio on koominen. Musiikilta olisi kaivannut monipuolisuutta, vaikka ne pari biisiluuppia ihan kelvollisia ovatkin.


Vaikeustaso on karu, kuten kolikkopelikäännökseltä voi odottaa. Vaikeus tosin tulee kummalta tuntuvasta hypystä ja  jäätävästä stun lockista, eikä niinkään muista seikoista. Oikein missään vaiheessa ei tuntunut että pelihahmo tekisi asioita juuri niinkuin haluan vaan koko ajan sitä tuntui taistelevan kontrolleja tai sen puutetta vastaan. Pelissä on kuulemma kaksi kierrosta, niinkuin Mariossa tai Zeldassa. Eipä sillä, että kärsivällisyys olisi riittänyt ensimmäisen puoliväliä pidemmälle. Olisi ehkä riittänyt jos tässä olisi kunnon continue, eikä hämmentävää kirjojen keruuseen perustuvaa härdelliä.


Dragon Buster on Japanissa sellainen nostalginen kulttiklassikko, itse en oikein nähnyt tämän pelin hienoutta yllämainituista syistä. Ei nyt karmein räpellys, mitä eteen on tullut, sillä näen turhauttavien pelimekaniikkojen alla hyvän toimintaseikkailupelin, joka teki ensimmäisenä joitain nykyään vakioksi muodostuneita juttuja. Sääli että suurinta osaa niistä se ei tee hyvin. Malliesimerkki varhaisesta pelistä, jossa vielä kokeiltiin juttuja, eikä toimivaa mallia ollut tarjolla. 


Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia kaikille lukijoille, palaan pian asiaan, itseasiassa jo huomenna Mechamaanantain merkeissä!

-malone


Comments

Popular posts from this blog

Lucasin Hengessä

 Hei, Tällä viikolla tutustuin lisää Capcom Fighting Collection 2:n valikoimaan. Pelinä on Plasma Sword, tai vaihtoehtoisesti Star Gladiators 2. Peli on alunperin vuodelta 1998, mutta Dreamcastin kotikonsoliversio julkaistiin vuotta myöhemmin. Kolikkopeliversio nähdään siis pelihallien ulkopuolella ensimmäistä kertaa tämän kokoelman myötä.  Plasma Sword jatkaa Capcomin vähemmän tunnettujen 3D-pelien sarjaa selvästi Star Wars-vaikutteisella asetelmalla, missä monen sorttiset avaruustaistelijat kohtaavat perinteisessä 1 vs 1 taistelussa. Pelin pahis on sonnustautunut mustaan, samurain haarniskaa muistuttavaan kostyymiin, joten mielleyhtymä on selvä. Mukana on myös melkoisesti Wookieta muistuttava karvaturri. Hahmoja on melko runsas määrä, mutta valikoima ei ole ihan niin monipuolinen kuin voisi luulla, koska suurin osa hahmoista muistuttaa suuresti jotain toista taistelijaa. Kaikista on siis vähän niinkuin “hyvis” ja “pahis” versiot hieman eri ulkonäöllä.  Capcom käyttää tä...

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el...

Lisää Capcomia

 Hei, Tällä kertaa blogit jatkuvat jälleen Capcomin taistelupelien merkeissä, nimittäin Toukokuussa julkaistiin lisää klassikkopelejä uudessa paketissa. Capcom Fighting Collection 2 sisältää 8 peliä vuosituhannen vaihteen tienoilta, vuosilta 1998-2004. Tällä kertaa mukana on myös Capcomille vähemmän tyypillisiä 3D-taisteluita, joista muutama on varsin harvinaista herkkua. Nyt keskitytään yhteen näistä vähemmän tunnetuista, mutta sitäkin mielenkiintoisimmista peleistä, nimeltään Project Justice, tai Moero! Justice Gakuen, vuodelta 2000. Peli on Rival Schools -nimisen mätkinnän toinen osa. Kuten nimestä voi päätellä, peli on animetyylisen lukion ympärille rakennettu asetelma, jossa koulujen varsin värikkäät oppilaat ja opettajat osallistuvat 3 vs 3 mätkintöhin rehtoria myöten. Tuttujen tyylien, kuten Karaten ja Judon lisäksi tehokkaaksi taistelijaksi oppii pelaamalla mm. baseballia, lentopalloa ja viulun soitolla. Tai sitten vain olemalla liikunnan opettaja. Hahmojen design on lennok...