Skip to main content

Rukoukset tulevat tarpeeseen: Pikku-ukkoperjantai#4

 Hei,

Pistän toisen perjantai-unboksauksen heti perään. Aihe pysyy samana, mutta tällä kertaa katsotaan, miltä Tamashii Nationsin Meisho Movie Realizataion-sarjan näkemys Darth Maulista näyttää.

Jep, toinen Star Warsin Prequel-trilogian hahmojen pidetyimmästä päästä.Tämä mystinen, tatuoitu sarviniekka oli kieltämättä mieleenpainuvimpia Phantom Menacen hahmoja, vaikka herralta otettiinkin nirri pois. Spoiler: Ei muuten otettukaan, Clone Wars animaatiosarjassa, sarjakuvissa ja Solo-leffassa tilanne korjataan ja Darth Maul saa reippaasti lisää huomiota. Jos jotain olennaista ei ole viime vuosina retconnattu, niin Maul on Zabrak-rotuinen heebo, joilla kaikilla tuppaa olemaan samanlainen, kuumottava habitus. Maulin alkuperä sidottiin Clone Warsissa tiivisti Dathomir-planeettaan ja sen asukkaisiin, Night Sisters-nimisiin noitiin.

No, nyt kuitenkin katsotaan, miltä samuroitu Darth Maul näyttää. Mutta, mutta: tämä ei olekaan aivan kirjaimellisesti samurai, vaan soturimunkki, johon lootan nimitys “sohei” viittaa. Sohei (僧兵) meinaa kanjeilla kirjaimellisesti munkkisotilasta. Toinen nimitys soturimunkeista oli “yamabushi”, joka puolestaan meinaa vuorisoturia, koska Buddhalaisluostarit sijaitsivat vuorilla. Teema sopii kuin valomiekka vatsaan, koska kansanperinteessä vuorten munkeilla nimenomaan kerrotaan olevan mystitiä voimia. Kuulostaa aikalailla Voimalta.

Tämän figuurisarjan pääsuunnittelija Takayuki Takeya on tehnyt paljon Buddhalaiseen mytologiaan kuuluvia figuureja ja patsaita, joka näkyy varsinkin tässä figuurissa: Darth Maul muistuttaa kirjaimellisesti Oni-demonia ja temppelien patsaiden tapaan kaiverretut “tuliset” silmät ovat kuin suoraan ihan aidoista. Mukaan on laitettu reippaan kokoiset rukoushelmet ja valomiekan terät normaalia pidempine kahvoineen muistuttaa naginataa, josta Japanin soturimunkit olivat nimenomaan tunnettuja. Lootassa on vielä lisäksi naamio sekä tuttuun tapaan satsi vaihtokäsiä. Valomiekan voi jakaa kahdeksi yhden käden versioksi.

Nivelistä ja liikutettavuudeta pätee samat sanat kuin edellisessä Jango Fett unboksauksessa, kaikki in käytännössä rekenteeltaan identtistä. Nämä julkaistiinkin samaan aikaan.

Maalaus on edelleen laadukasta, jos nyt ei aivan yhtä päräyttävää kun Jangolla, johtuen siitä, että värit ovat simppelimmät mustan ja punaisen hallitessa. Käsivarsi ja säärisuojien ikääntyneestä metallin lokista tosin isot pluspisteet, ne näyttävät aidosti vanhoilta. Melkein kuin Maul olisi vetäissyt jotkin muinaiset, paljon ennen terästä taotut varusteet päälleen. Myös olkasuojat ovat vanhempaa mallia kuin Jangon Sengoku-ajan pienemmät ja pyöreämmät, jotka mukautuivat tuliaseiden käyttöön. Isot, neliskulmaiset olivat käytössä jo 1100-luvun lopulla, jolloin kaikki käyttivät vain jousia.

Onhan tämä vallan mainio figuuri, saattaa mennä jopa aivan kärkipäähän tähän saakka näkemistäni. Darth Maul näyttää vielä uhkaavammalta, jos mahdollista.


Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia kaikille, palaan taas pian asiaan!

-malone



Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv